P IETJEJBECL-llirAWSTE RDA M De deal was ongekend voor Nederlandse begrippen. Minimaal tien miljoen euro per jaar voor de naam AEGON op het shirt. Zelfs Europees gezien is de overeenkomst opmerkelijk: Ajax schaart zich wat betreft inkomsten uit shirtspon sorschap in de top tien van Europa, op hetzelfde niveau als Arsenal en Chelsea. Het hoofdsponsorschap komt echter niet alleen tot uiting via reclame en een hoop geld, maar ook op vele andere manieren. Hoewel AEGON natuurlijk vooral commerciële belangen heeft, wil het bedrijf meer zijn dan een gulle gever alleen. 98 AJAX KICK OFF BLIJFT BESCHEIDEN tekst Tim Korenhoff Op 1 juli werd AEGON officieel als nieuwe hoofdsponsor van Ajax gepresenteerd. De naam van de verzekeraar zal het Ajax- shirt ten minste zeven jaar sieren. Jan Driessen en Ronald van Liemt, bij AEGON respectievelijk directeur communicatie en hoofd sponsoring en events, zijn trots, maar vooral bescheiden. Op uitnodiging van de journalist willen ze alleen voor dit gesprek plaatsnemen in de Koninklijke Loge: liever zitten ze op de tri bune. Vanaf de 'KL'wijzen ze hun plaatsen voor komend seizoen direct aan, inderdaad ergens in een 'gewoon'vak. Want ondanks het enorme bedrag dat met de sponsoring gemoeid is, hebben de twee alles behalve pretenties. Letterlijk en figuurlijk willen ze op een afstand van alle poespas blijven. Voorlopig kijken ze de kat uit de boom. Jan Driessen: 'ABN AMRO was een fantastische trouwe spon sor. Wij komen hier niet binnen om de boel even naar onze hand te zetten of om ABN AMRO zo snel mogelijk te doen vergeten. We moeten bescheiden en al lerend onze eigen positie als nieuwe sponsor verdienen, net zoals we dat bij het schaatsen hebben gedaan. Dat kost tijd, we hebben er dertig jaar over gedaan om een alom gewaardeerde vader van het schaatsen te worden, en dat gaat met vallen en opstaan. Maar door consi stentie en vertrouwen in elkaar hebben we dat samen met de Koninklijke Nederlandse Schaats Bond bereikt.' Marcus Keane, marketing- en salesmanager van Ajax, snapt die bescheidenheid wel. 'Ajax is een club met emoties, AEGON is een bedrijf met vooral zakelijke kenmerken. Dan moetje elkaar eerst eens goed leren kennen voordatje grote stappen maakt.' Jan Driessen: 'Als het je alleen maar om naamsbekendheid en meer verkoop gaat, en je Ajax puur ziet als een bewegend recla meobject, is je een kort leven beschoren. Maar natuurlijk heb ben we commerciële doelstellingen.' Ronald van Liemt: 'Eerst moet er een gevoel gecreëerd worden rond ons merk, dat moeten we niet direct commercieel willen uitbuiten.' Er is daarom nog geen sprake van gezamenlijke producten, zoals de ABN AMRO- Ajax-rekening die destijds bestond. 'Maar op termijn zouden we best wel eens producten kunnen gaan koppelen,' vervolgt Van Liemt. 'Daar is geen masterplan voor. Zoals Jan al zei: we begin nen rustig. Die naamsbekendheid en grotere verkoop komen PRESENTATIEGIDS 2008 - 2009

AJAX ARCHIEF

Presentatiegids (1987-2013) | 2008 | | pagina 98