1 uit de achttien Eredivisieclubs, 35 miljoen euro per jaar voor. Er was echter veel kritiek van de kijkers: het voetbal werd te positief belicht, er was te veel reclame, de aanvangstijd van De wedstrijden verschoof of liep uit en er was te veel gepraat van analisten. De ECV had voor de verkoop van samenvattingen minimaal de 35 miljoen euro van De Mol in het hoofd, maar dat werd uiteindelijk 21 miljoen per jaar (inclusief de radiorechten a 5 miljoen), geboden door de NOS. Na een onderbreking van drie jaar zijn de samenvattingen daarmee weer terug bij Studio Sport, op zondagavond om 19.00 uur, zonder onderbrekende reclame en analyses. 'Het voetbal is thu isgekomen,' zei NOS-directeur Jan de Jong daarover in de media. Het gaat om een contract van vijfjaar, zodat de kijker voorlopig rustig kan eten. Eredivisiekanaal Een andere bron van inkomsten uit televisiegelden was de verkoop van de livewedstrijden, waarvan de rechten ex clusief lagen bij Tele2, een telecomaanbieder. Samen met deze opbrengsten kwam de ECV in totaal uit op zon 70 miljoen euro aan tv-inkomsten. Nu het hoogste bod voor de samenvattingen beduidend lager lag dan de 35 miljoen van De Mol, en ook de biedingen voor livewedstrijden in deze zogenoemde tender tegenvielen, koos de ECV ervoor iets nieuws te gaan doen, net als Sport7 twaalf jaar geleden al deed: het eredivisiekanaal, dat officieel EredivisieLive heet. Dit kanaal, dat net als de eerste competitiewedstrijd van dit seizoen op 29 augustus begint, moet de ECV dus minimaal 50 miljoen euro per jaar gaan opleveren. Mark van Leest is mediamanager van Ajax. Hij was het afgelopen seizoen nauw betrokken bij de tender (het verko pen van de rechten) en de daaruit voortgevloeide opzet van EredivisieLive. Het was een lang en onzeker traject, omdat Ajax en AZ lange tijd meenden hun wedstrijden zélf te mo eten gaan verkopen omdat ze het oneens waren over het te ontvangen bedrag per club, de zogenoemde verdeelsleutel. Zoals de ECV hieruit is gekomen, voorziet Van Leest ook geen probleem rond betaal-tv anno 2008. 'Waarom de tijd nu wél rijp is voor betaal-tv via een decoder? In 1996 had nog vrijwel niemand een digitale aansluiting, nü beschikt 45 pro cent - ruim drie miljoen huishoudens - van alle Nederlandse huishoudens hierover. Van dat aantal heeft een kleine kwart miljoen huishoudens al een abonnement op rechtstreeks voetbal via Tele2. Ik denk dat dat aantal voor ons behouden blijft. De verwachting is overigens dat in 2008 al zestig procent van alle Nederlandse huishoudens over een digitale aansluiting beschikt, maar dat terzijde.' Hoewel er de eerste drie jaren veel meer kosten dan opbrengsten worden verwa cht, vreest hij dus niet dat EredivisieLive een voortijdige dood zal sterven. 'Een ander groot voordeel ten opzichte van 1996 is datje nu niet meer hoeft te wisselen van kabelmaatschappij: je belt gewoon je eigen aanbieder op, UPC bijvoorbeeld, om te zeg gen dat je een abonnement wilt op EredivisieLive,' vervolgt Van Leest. 'Die aanbieder stuurt je dan gratis een decoder» FOTO: SANDER NIEUWENHUYS AJAX KICK OFF 1127 PRESENTATIEGIDS 2008 - 2009

AJAX ARCHIEF

Presentatiegids (1987-2013) | 2008 | | pagina 127