Ook met kunstschaatsen heeft AEGON een historie. In de jaren zeventig sponsorde AEGON's rechtsvoorganger Ennia de 'Ennia Challenge Cup', een jaarlijkse internationale kunst schaatswedstrijd op de Haagse Uithof. Sven Kramer in actie tijdens het WK Allround in Berlijn, op 9 februari 2008. De Friese schaatser werd voor de tweede achtereenvolgende keer wereld kampioen. Iedereen kopieert de producten van elkaar, de prijzen liggen dicht bij elkaar, iedereen heeft een goede service, dus moet je wat anders bedenken. Nu kwam deze kans voorbij en daar wil den we heel serieus naar kijken." In zijn bedrijf was er bij sommigen scepsis. Logisch, als je hoofd kantoor in Den Haag ligt en veel van je collega's in Rotterdam wonen. Maar toen de doelstellingen van beide partners verteld werden, verdween de emotie. 'Ik heb mailtjes gekregen van col lega's die zeiden niks met de voetbalsport te hebben, maar wel meldden heel trots te zijn op het feit dat onze naam nu op het Ajax-shirt staat,' zegt Van Liemt. Driessen zegt dat er inmiddels penaltywedstrijden zijn gehouden op alle kantoren en dat ze aan 3.500 leren voetbal len niet genoeg hadden j toen er onder leiding j van Wilfred Genee bal- I len werden uitgedeeld I onder het personeel. I Intern scoort AEGON I dus met de bedrijfs- én I voetbalcultuur. 'Kijk, we hebben na tuurlijk ook onderzocht of de Ajax-cultuur past bij die van ons,' ver volgt Driessen. 'Nou, dat doet-ie. Net als Ajax investeren wij l heel erg in de jeugd. I Zowel in Nederland I als daarbuiten. In I Nedprland maken we de schaatssport met allerlei projecten toegankelijk voor alle kin deren, we ondersteunen jonge roeiers en hebben in de Verenigde Staten bijvoorbeeld een talentvolle golfspeler die we steunen. Bij Ajax gaan we ons ook op de jeugdspelers richten. De jeugd spelers van nu zijn immers de Champions Leaguewinnaars van later.' Voor Marcus Keane is dit een van de zaken die AEGON aantrekkelijk maakt: 'AEGON heeft duidelijk gemaakt om met name ook de jeugdopleiding te steunen. Daarmee zijn ze dus ook een strategische partner, want onze jeugdopleiding is onze levensader. Dat getuigt van een langetermijnvisie en investering. Die instelling was vanaf dag één van onze gesprekken - alweer meer dan een jaar geleden - aanwezig, waarmee mij dus meteen duidelijk was dat AEGON een serieuze partner is.'Jan Driessen bevestigt dit. 'Denk maar niet dat we door die investeringen de komende jaren al veel exposure of rendement behalen. Het is moeilijk om van de zeven miljoen polissen die we in Nederland hebben er acht miljoen te maken. Daar gaat het dus niet om.' Het is weer zo'n voorbeeld van langetermijndenken in plaats van 'lange halen snel thuis'. De twee noemen AEGON niet de grootste verzekeraar ter we reld, maar wel een speler van wereldniveau. Driessen: 'Daarbij zijn we slim, handig en vaak net wat eerder dan de rest. Omdat we met ondernemerschap vooroplopen, krijgen we soms dus ook de eerste klappen. We zijn een beetje een lefgozertje, de Pietje Bell van de grote verzekeraars. Wij hebben nu een campagne over eerlijkheid, zeggen waar iets op staat. Als iets bij Ajax past, is dat het wel: een beetje bravoure, flair en recht voor zijn raap. De wereld willen veroveren, waarom niet?' Hij denkt niet dat AEGON een andere club was gaan sponsoren. Zegt ook dat zijn bedrijf niet op zoek was, maar gretig insprong op de plotselinge vacature. Zoals hij zelf al zei: als een lefgozertje, maar wel één die aan zijn oude dag denkt. AJAX KICK OFF 1103 PRESENTATIEGIDS 2008 - 2009

AJAX ARCHIEF

Presentatiegids (1987-2013) | 2008 | | pagina 103