Ook met kunstschaatsen heeft
AEGON een historie. In de jaren
zeventig sponsorde AEGON's
rechtsvoorganger Ennia de
'Ennia Challenge Cup', een
jaarlijkse internationale kunst
schaatswedstrijd op de Haagse
Uithof.
Sven Kramer in actie tijdens
het WK Allround in Berlijn, op
9 februari 2008. De Friese
schaatser werd voor de tweede
achtereenvolgende keer wereld
kampioen.
Iedereen kopieert de producten van elkaar, de prijzen liggen
dicht bij elkaar, iedereen heeft een goede service, dus moet je
wat anders bedenken. Nu kwam deze kans voorbij en daar wil
den we heel serieus naar kijken."
In zijn bedrijf was er bij sommigen scepsis. Logisch, als je hoofd
kantoor in Den Haag ligt en veel van je collega's in Rotterdam
wonen. Maar toen de doelstellingen van beide partners verteld
werden, verdween de emotie. 'Ik heb mailtjes gekregen van col
lega's die zeiden niks met de voetbalsport te hebben, maar wel
meldden heel trots te zijn op het feit dat onze naam nu op het
Ajax-shirt staat,' zegt Van Liemt. Driessen zegt dat er inmiddels
penaltywedstrijden zijn gehouden op alle kantoren en dat ze
aan 3.500 leren voetbal
len niet genoeg hadden
j toen er onder leiding
j van Wilfred Genee bal-
I len werden uitgedeeld
I onder het personeel.
I Intern scoort AEGON
I dus met de bedrijfs- én
I voetbalcultuur.
'Kijk, we hebben na
tuurlijk ook onderzocht
of de Ajax-cultuur past
bij die van ons,' ver
volgt Driessen. 'Nou,
dat doet-ie. Net als
Ajax investeren wij
l heel erg in de jeugd.
I Zowel in Nederland
I als daarbuiten. In
I Nedprland maken we
de schaatssport met allerlei projecten toegankelijk voor alle kin
deren, we ondersteunen jonge roeiers en hebben in de Verenigde
Staten bijvoorbeeld een talentvolle golfspeler die we steunen.
Bij Ajax gaan we ons ook op de jeugdspelers richten. De jeugd
spelers van nu zijn immers de Champions Leaguewinnaars van
later.' Voor Marcus Keane is dit een van de zaken die AEGON
aantrekkelijk maakt: 'AEGON heeft duidelijk gemaakt om met
name ook de jeugdopleiding te steunen. Daarmee zijn ze dus
ook een strategische partner, want onze jeugdopleiding is onze
levensader. Dat getuigt van een langetermijnvisie en investering.
Die instelling was vanaf dag één van onze gesprekken - alweer
meer dan een jaar geleden - aanwezig, waarmee mij dus meteen
duidelijk was dat AEGON een serieuze partner is.'Jan Driessen
bevestigt dit. 'Denk maar niet dat we door die investeringen de
komende jaren al veel exposure of rendement behalen. Het is
moeilijk om van de zeven miljoen polissen die we in Nederland
hebben er acht miljoen te maken. Daar gaat het dus niet om.'
Het is weer zo'n voorbeeld van langetermijndenken in plaats van
'lange halen snel thuis'.
De twee noemen AEGON niet de grootste verzekeraar ter we
reld, maar wel een speler van wereldniveau. Driessen: 'Daarbij
zijn we slim, handig en vaak net wat eerder dan de rest. Omdat
we met ondernemerschap vooroplopen, krijgen we soms dus ook
de eerste klappen. We zijn een beetje een lefgozertje, de Pietje
Bell van de grote verzekeraars. Wij hebben nu een campagne
over eerlijkheid, zeggen waar iets op staat. Als iets bij Ajax past,
is dat het wel: een beetje bravoure, flair en recht voor zijn raap.
De wereld willen veroveren, waarom niet?' Hij denkt niet dat
AEGON een andere club was gaan sponsoren. Zegt ook dat zijn
bedrijf niet op zoek was, maar gretig insprong op de plotselinge
vacature. Zoals hij zelf al zei: als een lefgozertje, maar wel één
die aan zijn oude dag denkt.
AJAX KICK OFF 1103
PRESENTATIEGIDS 2008 - 2009