102 AJAX KICK OFF Hein Vergeer en Yvonne van Gennip. In de jaren tachtig werd Vergeer twee keer wereld kampioen en won Van Gennip drie gouden medailles op de Olympische Winterspelen. kan zowel het woord 'merklading' als 'kicken' vallen (over de rij bij de shirtpresentatie). De twee zijn ongetwijfeld buitengewoon commercieel, maar praten vooral als enthousiaste fans die zin hebben in een goede pot voetbal. Een plastic beker bier zou mis schien nog wel beter bij ze passen dan het keurige kopje koffie. Ze voelen zich thuis. Driessen komt even met een verhaal uit de oude doos. 'Ik ben ja renlang verslaggever geweest voor KRO's Netwerk en Brandpunt. Ik kwam veel in oorlogsgebieden. Toen al merkte ik dat Ajax deuren opent, in moeilijke gebieden had ik meer aan een Ajax- shirt dan aan dollars. Op elke reis kocht ik op Schiphol tien shirts die me overal brachten, van Arafats schuilkelder in Tunis toen hij als terroristenleider ondergedoken zat, tot aan het kan toor van Mandela. Ik was in Kazachstan, Ruanda, Burundi; als ik daar was en de naam "KRO Brandpunt" noemde, zei ze dat niks, evenmin als "Holland". Maar als ik "Amsterdam" zei, zei den zij "Ajax". Dan ging men lachen en zeiden ze "Van Basten" en "Cruijff".' Hij zegt dat hij pas zijn excuses heeft aangeboden aan Marco van Basten: 'In het vliegtuig zette ik zelf zijn hand tekening op de shirts, maar dat begreep hij wel.' Nu, als directeur communicatie hoopt hij, op termijn, ook deuren in China en andere Aziatische landen te kunnen openen. 'AEGON loopt vaak voorop met nieuwe producten die we via Ajax kunnen etaleren omdat Ajax middenin de samenleving staat. Maar de Nederlandse verzekeringsmarkt zit redelijk vol. Hooguit zijn er nog wat pensioenverzeke ringen die erbij kunnen, maar dan heb je het wel gehad. Je hebt ook markten die snel aan het groeien zijn, die in Polen en Tsjechië bijvoorbeeld. Maar in India en China staat de markt nog in de kinderschoenen. In India zijn we aan de kust begonnen en gaan we langzaam het land in. Alles heeft natuurlijk met een bepaalde welvarendheid te maken. De AEGON precies op tijd op de Aziatische deuren. Marcus Keane komt nog even terug op de grote namen die Cruijff en Van Basten in het buiten land zijn: 'Dat is logisch, en vormt ook de interna tionale uitstraling van Ajax. Gezien de sterkte van onze jeugdopleiding zal dat ook met de nieuwe lichtingen gebeuren, en dat blijft een kracht van Ajax. Aangezien AEGON globaal actief is kan er samen gekeken worden naar mogelijke bundeling van krachten op internationaal niveau.' Het lijkt erop dat beide partijen elkaar op het juiste mo ment hebben gevonden. Cultuur I Zo doordacht als alle verhalen en ideeën klinken, I zo toevallig kwam AEGON evenwel bij Ajax te- I recht. Johan van der Werf, algemeen directeur van I AEGON, zei letterlijk: 'De prachtkans en mogelijk- I heid om deze club te sponsoren konden we niet laten lopen.'Jan Driessen vult aan: 'Ja, je kunt het zien als een toevalstreffer. Ik kan er in ieder geval geen mooi stra tegisch verhaal van maken. Laten we eerlijk zijn, verzekerings producten zijn heel belangrijk, maar niet spannend of boeiend. Ze spreken niet echt aan. Het is ook moeilijk om je ermee te onderscheiden. basisbehoefte is natuurlijk het dagelijks brood, maar als je inkomen stijgt, ga je ook nadenken over de dag van mor- ..yonne van GenniP met de drie gouden medaille aio gen.'Nu de inkomens in die landen langzaam stijgen, klopt afgeleide de despite PRESENTATIEGIDS 2008 - 2009

AJAX ARCHIEF

Presentatiegids (1987-2013) | 2008 | | pagina 102