De naam AEGON stond al
eerder op een voetbalshirt. Op
25 maart 1984 speelde het
destijds door de verzekeraar ge
sponsorde FC Groningen thuis
tegen Ajax (uitslag 1-5). Op de
foto probeert Ajacied Ronald
Koeman zijn broer Erwin van
zich af te houden. Peter Boeve
kijkt toe.
FOTO: GEORGE VERBERNE
tien of misschien veertien jaar, en dat schept een band." Ik zei:
"Marco, ik geef je een hand. Wat een fantastische mededeling,
wat dit geeft precies aan waarvoor wij staan."'
'Onze missie is geslaagd als we er over zeven jaar weer zeven jaar
aan vast kunnen koppelen. Consistentie, vertrouwen uitspreken
in elkaar. Dat maakt de sfeer en dat straalt ook uit naar andere
groepen waarmee we nu samen aan een nieuw tijdperk begon
nen zijn. Dat gevoel creëren naar elkaar toe is heel belangrijk.
Kijk, die stammenstrijd die hier en daar best wel aanwezig is,
is van alle tijden. Ook bij het schaatsen zoals net al ter sprake
kwam. Maar iedereen die zich hier verbonden weet met Ajax,
heeft een gemeenschappelijk doel en dat is weer die successen
te genereren. Dan moet je je eigen strijdbijl begraven. Dat is nu
aan het gebeuren.' Dat is waarin AEGON een functie wil heb
ben. Het bedrijf wil zich niet bezighouden met het beleid van
Ajax of met de technische staf.
Investeren
'Toch hebben we wel degelijk een mening,' zegt Driessen. 'Het
is bijvoorbeeld heel gemakkelijk om als AEGON te zeggen dat
we geen opvatting hebben over vandalisme of supportersge-
weld, dat dat ons niet aangaat. Natuurlijk hebben we daarover
een mening. Iedereen moet met zijn zoontje of vrouw naar het
stadion kunnen. Supporters hebben een verantwoordelijkheid.
Ik vind dat iedereen zijn feestje moet kunnen vieren, maar dat
er wel een grens is. Iedere supporter heeft rechten, maar ook
plichten. Daarop mag je ze wijzen. Iedereen moet meehelpen
om Marco van Bastens missie te laten slagen. Daarom zijn we
ook niet zo bang voor supportersgeweld. We geloven erin dat
iedereen hetzelfde doel heeft en dat de huidige koers de juiste
is.'Als serieuze verzekeraar kijkt AEGON dus naar de toekomst:
jarenlang investeren om later uit te keren.
Maar wie kan het zich veroorloven jarenlang te investeren zon
der er ook maar iets voor terug te krijgen? 'Dat is niet helemaal
waar,' zegt Van Liemt. 'In de winter stijgt onze naamsbekend
heid flink door het schaatsen. En dat terwijl er bij het schaatsen
slechts een klein logo op het hoofd en been van de schaatser in
beeld komt op de televisie. Dan maakt het niet uit dat ze een
wereldkampioenschap rijden. Schaatsen is alleen in Nederland
een wereldsport. Internationaal zet de sponsoring geen zoden
aan de dijk. Amerikaanse schaatsers zijn in Nederland beken
der dan in de Verenigde Staten. Vrijwel niemand daar kent
Sven Kramer. Maar voetbal is overal populair, en Ajax is een
wereldmerk. Ik verwacht nu al een enorme vergroting van onze
naamsbekendheid, en dat gedurende het hele jaar omdat er
natuurlijk bijna permanent gevoetbald wordt. Als je kijkt naar
hoeveel nieuwe shirtjes er al verkocht zijn, daarvan ben ik echt
onder de indruk.'
Dat is Marcus Keane ook. 'Binnen Ajax is er een nieuw elan ge
komen. Velen willen zich hiermee associëren, en dat drukt zich
vaak uit middels het shirt. Ondanks de gestage benadering van
AEGON is er de eerste maand hard aan de weg getimmerd. De
exposure is in ieder geval enorm.'
Ronald van Liemt begreep niet waarom er allemaal dranghekken
stonden bij de presentatie van het nieuwe shirt. 'Totdat ik een
uur later zag dat ze nodig waren omdat het zwart stond van de
mensen. Verbazingwekkend, mensen die in de rij staan voor een
nieuw shirt! De beleving van het Ajax-merk is zo groot. Omdat
AEGON en Ajax zo op elkaar lijken, stijgt de lading van ons
merk enorm.'
Betrokkenheid
Het is grappig om met de twee AEGON-mannen te praten. Van
Liemt en Driessen zijn zo gewoon. Waar het bij bovengenoemde
shirtpresentatie ook zwart zag van de in kostuum gestoken
AEGON-managers, zitten de twee vandaag in hemdsmouwen
te genieten van de wijze waarop de nieuwe grasmat wordt
aangelegd. Ook de tegenstelling tussen het grote commerciële
belang enerzijds en de betrokkenheid bij de club anderzijds is
mooi. Die tegenstelling blijkt ook in het taalgebruik: in een zin»
Directeur Communicatie AEGON Nederland nv ion n
Nederlands topschaatster Ireen Wüst. 6" Samen met
AJAX KICK OFF 1101
PRESENTATIEGIDS 2008 - 2009