De naam AEGON stond al eerder op een voetbalshirt. Op 25 maart 1984 speelde het destijds door de verzekeraar ge sponsorde FC Groningen thuis tegen Ajax (uitslag 1-5). Op de foto probeert Ajacied Ronald Koeman zijn broer Erwin van zich af te houden. Peter Boeve kijkt toe. FOTO: GEORGE VERBERNE tien of misschien veertien jaar, en dat schept een band." Ik zei: "Marco, ik geef je een hand. Wat een fantastische mededeling, wat dit geeft precies aan waarvoor wij staan."' 'Onze missie is geslaagd als we er over zeven jaar weer zeven jaar aan vast kunnen koppelen. Consistentie, vertrouwen uitspreken in elkaar. Dat maakt de sfeer en dat straalt ook uit naar andere groepen waarmee we nu samen aan een nieuw tijdperk begon nen zijn. Dat gevoel creëren naar elkaar toe is heel belangrijk. Kijk, die stammenstrijd die hier en daar best wel aanwezig is, is van alle tijden. Ook bij het schaatsen zoals net al ter sprake kwam. Maar iedereen die zich hier verbonden weet met Ajax, heeft een gemeenschappelijk doel en dat is weer die successen te genereren. Dan moet je je eigen strijdbijl begraven. Dat is nu aan het gebeuren.' Dat is waarin AEGON een functie wil heb ben. Het bedrijf wil zich niet bezighouden met het beleid van Ajax of met de technische staf. Investeren 'Toch hebben we wel degelijk een mening,' zegt Driessen. 'Het is bijvoorbeeld heel gemakkelijk om als AEGON te zeggen dat we geen opvatting hebben over vandalisme of supportersge- weld, dat dat ons niet aangaat. Natuurlijk hebben we daarover een mening. Iedereen moet met zijn zoontje of vrouw naar het stadion kunnen. Supporters hebben een verantwoordelijkheid. Ik vind dat iedereen zijn feestje moet kunnen vieren, maar dat er wel een grens is. Iedere supporter heeft rechten, maar ook plichten. Daarop mag je ze wijzen. Iedereen moet meehelpen om Marco van Bastens missie te laten slagen. Daarom zijn we ook niet zo bang voor supportersgeweld. We geloven erin dat iedereen hetzelfde doel heeft en dat de huidige koers de juiste is.'Als serieuze verzekeraar kijkt AEGON dus naar de toekomst: jarenlang investeren om later uit te keren. Maar wie kan het zich veroorloven jarenlang te investeren zon der er ook maar iets voor terug te krijgen? 'Dat is niet helemaal waar,' zegt Van Liemt. 'In de winter stijgt onze naamsbekend heid flink door het schaatsen. En dat terwijl er bij het schaatsen slechts een klein logo op het hoofd en been van de schaatser in beeld komt op de televisie. Dan maakt het niet uit dat ze een wereldkampioenschap rijden. Schaatsen is alleen in Nederland een wereldsport. Internationaal zet de sponsoring geen zoden aan de dijk. Amerikaanse schaatsers zijn in Nederland beken der dan in de Verenigde Staten. Vrijwel niemand daar kent Sven Kramer. Maar voetbal is overal populair, en Ajax is een wereldmerk. Ik verwacht nu al een enorme vergroting van onze naamsbekendheid, en dat gedurende het hele jaar omdat er natuurlijk bijna permanent gevoetbald wordt. Als je kijkt naar hoeveel nieuwe shirtjes er al verkocht zijn, daarvan ben ik echt onder de indruk.' Dat is Marcus Keane ook. 'Binnen Ajax is er een nieuw elan ge komen. Velen willen zich hiermee associëren, en dat drukt zich vaak uit middels het shirt. Ondanks de gestage benadering van AEGON is er de eerste maand hard aan de weg getimmerd. De exposure is in ieder geval enorm.' Ronald van Liemt begreep niet waarom er allemaal dranghekken stonden bij de presentatie van het nieuwe shirt. 'Totdat ik een uur later zag dat ze nodig waren omdat het zwart stond van de mensen. Verbazingwekkend, mensen die in de rij staan voor een nieuw shirt! De beleving van het Ajax-merk is zo groot. Omdat AEGON en Ajax zo op elkaar lijken, stijgt de lading van ons merk enorm.' Betrokkenheid Het is grappig om met de twee AEGON-mannen te praten. Van Liemt en Driessen zijn zo gewoon. Waar het bij bovengenoemde shirtpresentatie ook zwart zag van de in kostuum gestoken AEGON-managers, zitten de twee vandaag in hemdsmouwen te genieten van de wijze waarop de nieuwe grasmat wordt aangelegd. Ook de tegenstelling tussen het grote commerciële belang enerzijds en de betrokkenheid bij de club anderzijds is mooi. Die tegenstelling blijkt ook in het taalgebruik: in een zin» Directeur Communicatie AEGON Nederland nv ion n Nederlands topschaatster Ireen Wüst. 6" Samen met AJAX KICK OFF 1101 PRESENTATIEGIDS 2008 - 2009

AJAX ARCHIEF

Presentatiegids (1987-2013) | 2008 | | pagina 101