DE ATLETIEKBAAN EN DE EVENEMENTENHAL SNEUVELDEN, MAAR HET SCHUIFDAK BLEEF IN HET ONTWERP GEHANDHAAFD ZODAT HET EEN MULTIFUNCTIONEEL STADION KON WORDEN Historische grond voor een nieuw stadion, wederom in Amsterdam Zuidoost. In mei 1990 werd een ontwerp voor een stadion gepresenteerd, met een atletiekbaan en een naast het stadion gelegen eve nementenhal. Ajax was inmiddels volledig betrokken bij de plannen. De club wilde definitief weg uit het te kleine en onveilige stadion in de Watergraafsmeer. Ajax, hoofdspon sor ABN AMRO en de gemeente Amsterdam waren de investeerders en financiers. Namens Ajax was Uri Coronel verantwoordelijk voor de totstandkoming van het stadion. De financiering ervan viel niet mee. Zo was er voor de 5.380 uitge zette aandelen weinig belangstelling. De Golfcrisis van begin 1991 werd genoemd als hoofdschuldige en de inschrijvingstermijn werd verlengd, tot 15 maart 1991. Ook over de bij dragen van het Rijk en de gemeente Amsterdam bestond aanvankelijk onduidelijkheid. Maar mede door de nadrukkelijke hulp van ABN AMRO stortte het stadion niet reeds voor de bouw als een kaartenhuis in elkaar. De Amsterdamse wethouder Genet slaat de eerste paal van wat toen nog Stadion Amsterdam heette. augustus 2006 Nadat de Raad van State op 20 ok tober 1993 de ingediende verzoeken tot schorsing van de bouwvergun ning had afgewezen, werd op vrijdag 26 november 1993 door wethouder Genet van de gemeente Amsterdam in het bijzijn van zo'n duizend geno digden de eerste paal van het nieuwe stadion in de grond geslagen. Het stadion is ontworpen door ar chitect Rob Schuurman. Geregeld heeft hij het ontwerp vanwege de te hoge kosten moeten aanpassen. Daar deed hij niet moeilijk over: 'Een stadion is een rekensom. Het belangrijkste is dat een toeschouwer over de buurman heen kan kijken en daarbij de zijlijn nog kan zien. Je zult maar een stoel gekocht hebben voor dertig jaar terwijl er iemand met zijn grote hoofd in de weg zit.' Schuurman wilde dat goed te Transferium De locatie werd verplaatst van Strandvliet naar de Burgemeester Stramanweg, waar het stadion over heen gebouwd zou worden. Onder het stadion kwam ook een zoge naamd transferium, een parkeer plaats en overstapplaats voor auto en (naar) metrolijn. Naast de 202 miljoen gulden voor het stadion bedroegen de investeringskosten voor het transferium nog eens 63 miljoen gulden. Het stadion kon voor 202 miljoen gulden worden gebouwd (dit bedrag liep uiteindelijk op tot 244,5 mil joen). In het ontwerp sneuvelden de atletiekbaan en de evenementenhal, maar het schuifdak bleef gehand haafd zodat het een 'multifunctio neel' stadion kon worden.

AJAX ARCHIEF

Presentatiegids (1987-2013) | 2006 | | pagina 85