DE ATLETIEKBAAN EN DE
EVENEMENTENHAL SNEUVELDEN,
MAAR HET SCHUIFDAK BLEEF IN
HET ONTWERP GEHANDHAAFD
ZODAT HET EEN MULTIFUNCTIONEEL
STADION KON WORDEN
Historische grond
voor een nieuw stadion, wederom in
Amsterdam Zuidoost. In mei 1990
werd een ontwerp voor een stadion
gepresenteerd, met een atletiekbaan
en een naast het stadion gelegen eve
nementenhal. Ajax was inmiddels
volledig betrokken bij de plannen.
De club wilde definitief weg uit het
te kleine en onveilige stadion in de
Watergraafsmeer. Ajax, hoofdspon
sor ABN AMRO en de gemeente
Amsterdam waren de investeerders
en financiers. Namens Ajax was Uri
Coronel verantwoordelijk voor de
totstandkoming van het stadion.
De financiering ervan viel niet mee.
Zo was er voor de 5.380 uitge
zette aandelen weinig belangstelling.
De Golfcrisis van begin 1991 werd
genoemd als hoofdschuldige en de
inschrijvingstermijn werd verlengd,
tot 15 maart 1991. Ook over de bij
dragen van het Rijk en de gemeente
Amsterdam bestond aanvankelijk
onduidelijkheid. Maar mede door de
nadrukkelijke hulp van ABN AMRO
stortte het stadion niet reeds voor de
bouw als een kaartenhuis in elkaar.
De Amsterdamse wethouder Genet slaat de eerste paal van wat toen nog
Stadion Amsterdam heette.
augustus 2006
Nadat de Raad van State op 20 ok
tober 1993 de ingediende verzoeken
tot schorsing van de bouwvergun
ning had afgewezen, werd op vrijdag
26 november 1993 door wethouder
Genet van de gemeente Amsterdam
in het bijzijn van zo'n duizend geno
digden de eerste paal van het nieuwe
stadion in de grond geslagen.
Het stadion is ontworpen door ar
chitect Rob Schuurman. Geregeld
heeft hij het ontwerp vanwege de
te hoge kosten moeten aanpassen.
Daar deed hij niet moeilijk over:
'Een stadion is een rekensom. Het
belangrijkste is dat een toeschouwer
over de buurman heen kan kijken en
daarbij de zijlijn nog kan zien. Je zult
maar een stoel gekocht hebben voor
dertig jaar terwijl er iemand met zijn
grote hoofd in de weg zit.'
Schuurman wilde dat goed te
Transferium
De locatie werd verplaatst van
Strandvliet naar de Burgemeester
Stramanweg, waar het stadion over
heen gebouwd zou worden. Onder
het stadion kwam ook een zoge
naamd transferium, een parkeer
plaats en overstapplaats voor auto
en (naar) metrolijn. Naast de 202
miljoen gulden voor het stadion
bedroegen de investeringskosten
voor het transferium nog eens 63
miljoen gulden.
Het stadion kon voor 202 miljoen
gulden worden gebouwd (dit bedrag
liep uiteindelijk op tot 244,5 mil
joen). In het ontwerp sneuvelden de
atletiekbaan en de evenementenhal,
maar het schuifdak bleef gehand
haafd zodat het een 'multifunctio
neel' stadion kon worden.