Maarten Fontein: 'Saamhorigheid is belangrijker dan het individu' naar het gevoel De weg ultieme De nieuwe driekoppige directie van Ajax presenteerde afgelopen juni het ambitieuze beleids plan 2006-2011, met als missie het winnen van de UEFA Champions League. Het beleidsplan formuleert naast een aantal doelstellingen de vijf clubwaarden van Ajax. 'Het is ongelooflijk belangrijk dat die nu gaan leven. De reis is begonnen. De reis naar het ultieme gevoel,' aldus algemeen directeur Maarten Fontein. tekst Saar van Bueren Na 29 jaar als topman bij Unilever stapte Maarten Fontein (54) in een nieuw avontuur: hij werd algemeen directeur van Ajax. 'Het was fantastisch, een jeugddroom, dat Ajax op mijn pad kwam. De timing was voor mij ook helemaal juist, na een toch behoor lijke bedrijfs- en levenservaring.' In zijn eerste gesprekken met John Jaakke en de raad van commissaris sen, nu een klein jaar geleden, klikte het meteen. Zijn ideeën om Ajax weer blijvend terug te brengen naar de top sloten aan bij de plannen van het bestuur. Klopte het beeld dat je van buiten van Ajax had met wat je aantrof? 'Ik had daar eerlijk gezegd niet eens zo'n voorstelling van,' zegt Fontein. 'Ik heb Ajax beleefd als supporter. Ik heb me nooit zo beziggehouden met de achtergronden van Ajax. Dat ben ik pas gaan doen toen ik in aan merking kwam voor de baan. Ik heb me altijd gefocust op het voetbal. Misschien is daar wel het idee voor dit bedrijfsplan uit voortgekomen. Ik heb me in de basis geconcentreerd op het "product" voetbal. Dat komt omdat ik 29 jaar bij een bedrijf heb gezeten dat is gespecialiseerd in het voldoen aan de dagelijkse levens behoefte van de consument, zowel qua voeding als qua verzorging. Op die manier heb ik ook naar Ajax ge keken. Zo ben ik het gaan analy seren. Het product is voetbal, en daarover moeten we vaststellen dat we de afgelopen tien jaar niet vaak genoeg kampioen zijn geworden, wat toch één van de belangrijkste graadmeters is. 'Het product moet rationeel en emo tioneel supergezond zijn om er een maximaal rendement uit te halen voor de consument, in het geval van Ajax: de supporter. Je probeert bij die analyse de emotie, blijdschap bij het winnen en balen als je verliest, van je af te zetten. De band met het product is overigens heel anders dan bij andere bedrijven. Dat is het ver schil dat ik constateer. Ik denk dat het gevoel voor Ajax, het gevoel bij de club, sterk overeenkomt met een familieband. Als ik aan iemand naar zijn of haar interesses vraag, en het gaat over familie, dan komt er een twinkeling in de ogen van diegene. Mensen praten daar graag over. En Ajax komt daar erg dichtbij. Dat onderscheidt Ajax of een familie van een puur zakelijk bedrijf: de emotie. Ik heb het dan ook steeds bewust over de club Ajax. Bij Unilever heb ik altijd gezegd: "We moeten van dit bedrijf proberen een club maken." Een van de belangrijkste aspecten van een club is het gevoel tot een bepaalde community te behoren. De gemeenschapszin, dat maakt een club uniek.' Wat voor een rol speel jij daarin als alge meen directeur? 'Als je aan me vraagt: noem in één woord wat jouw functie is, dan zeg ik: ik ben een soort verbindingsof ficier. Ik ben bindmiddel. Doordat ik in zoveel verschillende culturen heb geleefd, heb ik geleerd met ver schillende mensen om te gaan. De Chinese cultuur, de Turkse cultuur, de Zweedse cultuur, de Australische cultuur, en de Nederlandse cultuur zijn allemaal totaal verschillend. Ik heb bedrijven gerund waarbij ik te maken heb gehad met mensen van de fabrieksvloer - in landen als China en Turkije zijn dat zeer arme mensen die van het platteland komen, het hele jaar in de fabriek werken en dan met nieuwjaar een weekje naar huis gaan - tot en met managers. Dus in die andere culturen heb ik ook nog eens met heel verschillende typen mensen te maken gehad. Die ervaring van 29 jaar Unilever, en de levenservaring die ik toch wel heb op mijn 54ste, stellen mij in staat me in andere mensen en andere culturen in te leven: in de voetballer, in de werknemer, in iemand die op de Toekomst zit. Dat is mijn kracht. Ik heb interesse in de medemens waarbij ik me zo goed mogelijk probeer te verplaatsen in wat die ander bezighoudt.' Ambitie: de UEFA Champions League winnen Samen met Jeroen Slop (financieel directeur) en Martin van Geel (tech nisch directeur) stelde Fontein het beleidsplan 2006-2011 op. Een am bitieus plan, dat door een instelling van teamgeest, saamhorigheid en clubliefde gerealiseerd moet kunnen worden, en dat als doel heeft: het winnen van de UEFA Champions League. 'Dat is het ultieme gevoel. Je moet wakker worden en als eer ste denken: "We zijn op weg de Champions League te winnen." Ik ga niet zeggen dat dat volgend jaar gebeurt, of dat het gebeurt over drie jaar; maar dat moet iedereen die van Ajax houdt en bij Ajax betrok ken is, bezighouden. Dat is het doel waarnaar we streven. Het is onze missie. En die missie kent een aantal doelstellingen. Als je die doelstel lingen bereikt, dan kom je steeds dichter bij het uiteindelijke doel. De drie doelstellingen die met elkaar sa menhangen zijn: eens in de twee jaar kampioen van Nederland worden, structureel bij de beste zestien van Europa horen, en de omzet verhogen met vijf tot zes procent per jaar. Als we die doelstellingen halen, dan kun Ajax Magazine

AJAX ARCHIEF

Presentatiegids (1987-2013) | 2006 | | pagina 64