Blind, daarna was Dani aan de beurt. 'Voetbal laat me koud, maar ik vond Blind wel een aardige gozer, dus daarom startte ik met hem.' Daar bleef het bij, want het plan om vaste schilder te worden ketste af. 'Het was te duur en bovendien was er te veel verloop van spelers.' Donkersloot schilderde wel nog de Rolling Stones, die in een sky box van de Postbank geëxposeerd wer den en er vermoedelijk nog hangen. Zeker is dat niet. In 2001 ging het mis tussen Donkersloot en Van Roij. 'Hij bleek me vijf jaar lang te hebben bestolen. Ook heeft hij toen we nog samenwerkten achter mijn rug om mijn naam gedeponeerd en is hij zich nadat we uit elkaar waren gegaan, Donkersloot gaan noemen. Hij geeft zich voor mij uit. Op die manier verkoopt hij vervalsingen van mijn werk, waarvan hij zo'n duizend dia's heeft. Mijn advocaat raadde me aan om overal mijn werk terug te halen, want anders zou Van Roij ermee vandoor gaan. In de ArenA was ik te iaat. Daar is hij in zijn Fiat 500 naar toegereden, hij heeft gezegd dat hij Peter Donkersloot was en de originele schilderijen meegenomen. Ik zag toevallig onlangs dat de ori ginele Danny Blind op eBay wordt aangeboden voor de helft van de prijs, zo'n 2200 euro.' Een kopie van Donkersloots schilderij van Blind hangt nog wel in een kantoor van de ArenA. 'Van Roij heeft hoogstwaar schijnlijk een dia op linnen laten drukken.' Huisschilderij 'Het kunstbeleid in de ArenA is ad hoe,' verklaart directeur Markerink waarschijnlijk ook de faux pas met het werk van Peter Donkersloot. 'Een heel sterk omlijnd beleid is er niet. Vanaf het begin hebben we wel gewerkt met de Holland Gallery, die kunstwerken in onder meer de skyboxen heeft aangebracht. Verder is er veel persoonlijk initiatief. Ooit hebben we een idee ontwikkeld om kunstenaars opdrachten te geven om Ajax-kunst te maken, maar dat idee is nooit gerealiseerd. Het komt een paar keer per jaar voor dat een kunstenaar zich aanbiedt. Met de Stichting Kunst Openbare Ruimte (SKOR) zijn we op het moment in gesprek over aankleding van de De omstreden 'Donkersloot' van Danny Blind. er veel te lang mee bezig. Ik heb er een aantal maanden over gedaan. Ik had geen zeggenschap over waar het kwam te hangen. En nu hangt het op een van de meest prominente plekken in het gebouw. Dat vind ik heel bijzonder. Nadeel hiervan is wel dat het schilderij niet voor iedereen zichtbaar is. Daarom heb ik er prints van laten maken, zodat iedereen ze kan bestellen.' Het schilderij van de ArenA is niet het enige kunstwerk van Markus in de ArenA. In de bestuurskamer, weer zo'n exclusieve plek, hangt haar schilderij van het borstbeeld van de Griekse strijder Ajax. 'Dat was een opdracht van ABN AMRO bij het afscheid van Michael van Praag als voorzitter.' Trappenhuizen Ook Rob Schotsman schept 'realis tische kunst'. 'Ik speel met de wer kelijkheid en dat is de beste manier om in de sport iets weer te geven. Of het kunst is wat ik maak? Dat is betrekkelijk. Mijn eigen handteke ning, mijn interpretatie zit er zeker in, maar ik gebruik wel een foto. Vergeet niet dat kunst in de ArenA decoratief moet zijn. Mijn meester werken hangen niet in de ArenA. In "gewone" bedrijfspanden schilder ik ook realistisch, maar daar kan het ook de surreële kant op gaan.' Schotsman begon in de ArenA met wandschilderingen in het Ajax Museum van de diverse Ajax-shirts, maar deze zijn vanwege de halvering van het museum weer weggehaald. 'Er is nog wel een wandschildering in het trappenhuis van het museum van Danny Blind, die gefeliciteerd wordt nadat hij heeft gescoord. Dat is een erg mooi schilderij, al zeg ik het zelf.' Ook in andere trappenhuizen en in café Soccer World hangen wand schilderingen van bekende Ajax-spe- lers en ook popsterren. Schotsman: 'Ik heb wel iets met Ajax, ja, alleen al omdat ik de stiefschoonvader ben van Bryan Roy. Maar ik ben vrij commercieel als kunstenaar; ik doe wat me gevraagd wordt. Als ze het daarna in het toilet ophangen, maakt me dat niet uit. En omdat ze in trappenhuizen hangen, kunnen ze beschadigd raken. Dat is momenteel met Ruud Krol het geval, die moet ik herstellen.' Niet alle kunstwerken hebben het de afgelopen tien jaar volgehou den in de ArenA. Peter Donkersloot kwam in 1996 via zijn toenmalige compagnon Willem van Roij (met wie hij galerie Donkersloot in de P.C. Hooftstraat was begonnen) te recht bij Ajax. Donkersloot zou er 'huisschilder' worden. Donkersloot begon met een schilderij van Danny Ajax Magazine

AJAX ARCHIEF

Presentatiegids (1987-2013) | 2006 | | pagina 106