Blind, daarna was Dani aan de beurt.
'Voetbal laat me koud, maar ik vond
Blind wel een aardige gozer, dus
daarom startte ik met hem.'
Daar bleef het bij, want het plan
om vaste schilder te worden ketste
af. 'Het was te duur en bovendien
was er te veel verloop van spelers.'
Donkersloot schilderde wel nog de
Rolling Stones, die in een sky box
van de Postbank geëxposeerd wer
den en er vermoedelijk nog hangen.
Zeker is dat niet. In 2001 ging het
mis tussen Donkersloot en Van Roij.
'Hij bleek me vijf jaar lang te hebben
bestolen. Ook heeft hij toen we nog
samenwerkten achter mijn rug om
mijn naam gedeponeerd en is hij zich
nadat we uit elkaar waren gegaan,
Donkersloot gaan noemen. Hij geeft
zich voor mij uit. Op die manier
verkoopt hij vervalsingen van mijn
werk, waarvan hij zo'n duizend dia's
heeft. Mijn advocaat raadde me aan
om overal mijn werk terug te halen,
want anders zou Van Roij ermee
vandoor gaan. In de ArenA was ik
te iaat. Daar is hij in zijn Fiat 500
naar toegereden, hij heeft gezegd
dat hij Peter Donkersloot was en de
originele schilderijen meegenomen.
Ik zag toevallig onlangs dat de ori
ginele Danny Blind op eBay wordt
aangeboden voor de helft van de
prijs, zo'n 2200 euro.' Een kopie van
Donkersloots schilderij van Blind
hangt nog wel in een kantoor van de
ArenA. 'Van Roij heeft hoogstwaar
schijnlijk een dia op linnen laten
drukken.'
Huisschilderij
'Het kunstbeleid in de ArenA is ad
hoe,' verklaart directeur Markerink
waarschijnlijk ook de faux pas met
het werk van Peter Donkersloot.
'Een heel sterk omlijnd beleid is er
niet. Vanaf het begin hebben we wel
gewerkt met de Holland Gallery,
die kunstwerken in onder meer de
skyboxen heeft aangebracht. Verder
is er veel persoonlijk initiatief. Ooit
hebben we een idee ontwikkeld om
kunstenaars opdrachten te geven om
Ajax-kunst te maken, maar dat idee
is nooit gerealiseerd. Het komt een
paar keer per jaar voor dat een
kunstenaar zich aanbiedt. Met de
Stichting Kunst Openbare Ruimte
(SKOR) zijn we op het moment
in gesprek over aankleding van de
De omstreden 'Donkersloot' van Danny Blind.
er veel te lang mee bezig. Ik heb er
een aantal maanden over gedaan.
Ik had geen zeggenschap over waar
het kwam te hangen. En nu hangt
het op een van de meest prominente
plekken in het gebouw. Dat vind ik
heel bijzonder. Nadeel hiervan is wel
dat het schilderij niet voor iedereen
zichtbaar is. Daarom heb ik er prints
van laten maken, zodat iedereen ze
kan bestellen.'
Het schilderij van de ArenA is niet
het enige kunstwerk van Markus in
de ArenA. In de bestuurskamer, weer
zo'n exclusieve plek, hangt haar
schilderij van het borstbeeld van de
Griekse strijder Ajax. 'Dat was een
opdracht van ABN AMRO bij het
afscheid van Michael van Praag als
voorzitter.'
Trappenhuizen
Ook Rob Schotsman schept 'realis
tische kunst'. 'Ik speel met de wer
kelijkheid en dat is de beste manier
om in de sport iets weer te geven.
Of het kunst is wat ik maak? Dat is
betrekkelijk. Mijn eigen handteke
ning, mijn interpretatie zit er zeker
in, maar ik gebruik wel een foto.
Vergeet niet dat kunst in de ArenA
decoratief moet zijn. Mijn meester
werken hangen niet in de ArenA. In
"gewone" bedrijfspanden schilder ik
ook realistisch, maar daar kan het
ook de surreële kant op gaan.'
Schotsman begon in de ArenA met
wandschilderingen in het Ajax
Museum van de diverse Ajax-shirts,
maar deze zijn vanwege de halvering
van het museum weer weggehaald.
'Er is nog wel een wandschildering
in het trappenhuis van het museum
van Danny Blind, die gefeliciteerd
wordt nadat hij heeft gescoord. Dat
is een erg mooi schilderij, al zeg ik
het zelf.'
Ook in andere trappenhuizen en in
café Soccer World hangen wand
schilderingen van bekende Ajax-spe-
lers en ook popsterren. Schotsman:
'Ik heb wel iets met Ajax, ja, alleen
al omdat ik de stiefschoonvader ben
van Bryan Roy. Maar ik ben vrij
commercieel als kunstenaar; ik doe
wat me gevraagd wordt. Als ze het
daarna in het toilet ophangen, maakt
me dat niet uit. En omdat ze in
trappenhuizen hangen, kunnen ze
beschadigd raken. Dat is momenteel
met Ruud Krol het geval, die moet
ik herstellen.'
Niet alle kunstwerken hebben het
de afgelopen tien jaar volgehou
den in de ArenA. Peter Donkersloot
kwam in 1996 via zijn toenmalige
compagnon Willem van Roij (met
wie hij galerie Donkersloot in de
P.C. Hooftstraat was begonnen) te
recht bij Ajax. Donkersloot zou er
'huisschilder' worden. Donkersloot
begon met een schilderij van Danny
Ajax Magazine