al het formaat: 205 bij 275 centime ter. Het niet de afmetingen van een doel, maar het lijkt er wel op. Op het middenpaneel zie je het doei terug. In het doel, tegen een witte achter grond, de rode Ajax-baan, met een robs in de vorm van een hart erop. De keeper is de roos waarop gescho ten wordt en mijn opa's hart lag bij Ajax. Om het doel de elf voeten, die het team vormen, tegen een achter grond van klavertjes vier, het geluk van Ajax. Het linkerpaneel is met die oude bruine voetbalschoen tegen een groene achtergrond de oude tijd, het rechter, met de zilveren cup, de mo derne. Aan de cup hangt een trosje druiven. Mijn opa nam vaak druiven mee naar ons huis. Vandaar dat mijn zus Charlotte hem de bijnaam "Opa Druif" gaf.' Het schilderij is op het laatst een vijfluik geworden. 'Helemaal aan de zijkanten zijn er twee smalle paneel tjes bijgekomen, witte doelpalen, met aan elke kant een handje. De handjes van de vliegende keeper.' De vernissage van het schilderij vond plaats in het bijzijn van Pelé, die van wege sponsorverplichtingen bij Ajax aanwezig was. Voor de gelegenheid had Keizer zijn kunstwerk ook op een voetbal geschilderd, die gesig neerd door de wereldberoemde voet baller en de kunstenaar een plaats zou krijgen in het Ajax Museum. Het liep anders. 'Pelé wilde de bal per se houden. Hij vond hem blijk baar mooi. En tegen Pelé zeg je geen nee.' Het werk van Keizer hangt in een ruimte waarin geregeld feestelijk heden en andere samenkomsten plaatsvinden. Op het moment dat schrijfster dezes en de fotografe door de ArenA liepen, werd het werk net teruggehangen. 'Ik heb er geen moeite mee dat mijn kunstwerk af en toe wordt weggehaald. Er zal ook naar de veiligheid wordt gekeken. Voor exposities is de ArenA niet geschikt, maar her en der een kunst werk is toch prachtig? Een goed ding is een goed ding. En er komen heel veel mensen in de ArenA.' Zelf ziet Keizer zijn kunstwerk niet vaak meer. 'Ik ga wel naar Ajax kijken, maar ik zit aan de andere kant van het stadion.' Vlaggen Ook Marte Röling is blij met haar kunstwerk in de ArenA. 'Op zo'n plek staat het midden in het leven, wat ik geweldig vind. Hier heeft het minder de sfeer van heiligheid.' In opdracht van Rolf Leeser en Theo de Groot van Lucky Ajax maakte zij een werk dat Luckv Ajax aan Ajax aanbood ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van de club in 2000. 'Ik werk veel met geabstra heerde vlaggen en wimpels, én ik ging keepen. De dag na de wedstrijd stond Keizer vervolgens bij Ajax on der de lat. Hij verkreeg de bijnaam The Flying Dutchman vanwege zijn stijl van keepen en het heen en weer gereis tussen Amsterdam en Londen. Peter Keizer, die in de jaren zestig en zeventig samen met zijn opa op de tribune bij Ajax zat, kwam met de verhuizing van de Meer naar de ArenA op het idee om iets met het voetbalverleden van zijn opa te doen. 'Met het verdwijnen van de Meer sloot toch ook het boek van mijn opa. Ik benaderde de club en het leek Ajax ook een leuk idee om een schilderij over mijn opa in de ArenA te hebben. Ze gaven mij de vrije hand.' Keizer maakte een uit drie gedeelten bestaand doek, getiteld 'Hommage aan de vliegende keeper'. 'Het staat stijf van de symboliek. Neem alleen De wapperende vlag van Marte Röling op het Johan Cruijffplein. Magazine

AJAX ARCHIEF

Presentatiegids (1987-2013) | 2006 | | pagina 102