al het formaat: 205 bij 275 centime
ter. Het niet de afmetingen van een
doel, maar het lijkt er wel op. Op het
middenpaneel zie je het doei terug.
In het doel, tegen een witte achter
grond, de rode Ajax-baan, met een
robs in de vorm van een hart erop.
De keeper is de roos waarop gescho
ten wordt en mijn opa's hart lag bij
Ajax. Om het doel de elf voeten, die
het team vormen, tegen een achter
grond van klavertjes vier, het geluk
van Ajax. Het linkerpaneel is met die
oude bruine voetbalschoen tegen een
groene achtergrond de oude tijd, het
rechter, met de zilveren cup, de mo
derne. Aan de cup hangt een trosje
druiven. Mijn opa nam vaak druiven
mee naar ons huis. Vandaar dat mijn
zus Charlotte hem de bijnaam "Opa
Druif" gaf.'
Het schilderij is op het laatst een
vijfluik geworden. 'Helemaal aan de
zijkanten zijn er twee smalle paneel
tjes bijgekomen, witte doelpalen,
met aan elke kant een handje. De
handjes van de vliegende keeper.'
De vernissage van het schilderij vond
plaats in het bijzijn van Pelé, die van
wege sponsorverplichtingen bij Ajax
aanwezig was. Voor de gelegenheid
had Keizer zijn kunstwerk ook op
een voetbal geschilderd, die gesig
neerd door de wereldberoemde voet
baller en de kunstenaar een plaats
zou krijgen in het Ajax Museum.
Het liep anders. 'Pelé wilde de bal
per se houden. Hij vond hem blijk
baar mooi. En tegen Pelé zeg je geen
nee.'
Het werk van Keizer hangt in een
ruimte waarin geregeld feestelijk
heden en andere samenkomsten
plaatsvinden. Op het moment dat
schrijfster dezes en de fotografe door
de ArenA liepen, werd het werk
net teruggehangen. 'Ik heb er geen
moeite mee dat mijn kunstwerk af
en toe wordt weggehaald. Er zal ook
naar de veiligheid wordt gekeken.
Voor exposities is de ArenA niet
geschikt, maar her en der een kunst
werk is toch prachtig? Een goed
ding is een goed ding. En er komen
heel veel mensen in de ArenA.' Zelf
ziet Keizer zijn kunstwerk niet vaak
meer. 'Ik ga wel naar Ajax kijken,
maar ik zit aan de andere kant van
het stadion.'
Vlaggen
Ook Marte Röling is blij met haar
kunstwerk in de ArenA. 'Op zo'n
plek staat het midden in het leven,
wat ik geweldig vind. Hier heeft het
minder de sfeer van heiligheid.' In
opdracht van Rolf Leeser en Theo
de Groot van Lucky Ajax maakte
zij een werk dat Luckv Ajax aan
Ajax aanbood ter gelegenheid van
het honderdjarig bestaan van de club
in 2000. 'Ik werk veel met geabstra
heerde vlaggen en wimpels, én ik
ging keepen. De dag na de wedstrijd
stond Keizer vervolgens bij Ajax on
der de lat. Hij verkreeg de bijnaam
The Flying Dutchman vanwege zijn
stijl van keepen en het heen en weer
gereis tussen Amsterdam en Londen.
Peter Keizer, die in de jaren zestig
en zeventig samen met zijn opa op
de tribune bij Ajax zat, kwam met
de verhuizing van de Meer naar
de ArenA op het idee om iets met
het voetbalverleden van zijn opa te
doen. 'Met het verdwijnen van de
Meer sloot toch ook het boek van
mijn opa. Ik benaderde de club en
het leek Ajax ook een leuk idee om
een schilderij over mijn opa in de
ArenA te hebben. Ze gaven mij de
vrije hand.'
Keizer maakte een uit drie gedeelten
bestaand doek, getiteld 'Hommage
aan de vliegende keeper'. 'Het staat
stijf van de symboliek. Neem alleen
De wapperende vlag van Marte Röling op het Johan Cruijffplein.
Magazine