Peter Keizers hommage aan zijn opa, Ajax-keeper Gerrit Keizer. Het stadion is - op de meeste plekken - een openbaar gebouw, en dient ook in zijn kunstuitingen zo behandeid te worden, meent directeur Henk Markerink. 'In het hoofdgebouw kijk je anders naar kunst dan in trappenhuizen, waar kunst meer de coratief is. Bovendien is het lastig om in een publiek gebouw kunst op te hangen, want er wordt veel gestolen. Daarom halen we soms kunstwerken weg, vooral bij concerten. Ook om ze te beschermen tegen vernielingen. In principe is kunst heel leuk om een gebouw mee op te fleuren, maar in een gebouw als de ArenA moet je heel bewust per plek bekijken wat we daar eventueel aan kunst gaan doend Roestvrij staal Over die plek waar zijn of haar kunstwerk komt te hangen, heeft de kunstenaar zelf meestal weinig te vertellen. En dan kan het gebeuren dat de plek niet ideaal is, zoals bij het werk van de Friese kunstenaar Lolke van der Bij het geval is. Dat niet- ideale van de plek betreft althans de achtergrond, want zijn 'omgekeerde vaantje' staat wél prominent in de entreehal van het hoofdgebouw, zo dat het voor veel mensen zichtbaar is. 'Het valt wat weg tegen de ach tergrond,' meent Van der Bij, 'maar aan de andere kant heb ik me laten vertellen dat veel mensen zich erbij laten fotograferen als ze een dagje de ArenA bezoeken. Ik vind het nog steeds mooi dat het er staat.' Van der Bij was in de race met een aantal andere kunstenaars om een kunstwerk te maken voor de entree hal, waar Yóor bezoekers de World of Ajax begint. 'Ik maak niet alleen een ontwerp, maar neem ook altijd een model mee om aan mijn op drachtgever te laten zien, zodat men zich een goed beeld kan vormen. Dat helpt bij het beoordelen.' In het driedimensionale werk van Van der Bij is roestvrij staal het meest gebruikte materiaal. Zo ook bij zijn werk in de ArenA. 'Het idee was om een voetbalvaantje te maken, maar dan andersom, omhoog staand. Dat is naar mijn mening een positieve beweging, een beweging naar de toe komst. Ieder voetbalbedrijf is immers met de toekomst bezig.' Verder sym boliseert het schild, met daarop de tekst World of Ajax. A Day At The Amsterdam ArenA, de bal. 'Mensen die mijn werk hebben leren kennen via mijn website, gaan daarna kijken in de ArenA. Ik krijg veel positieve reacties, meestal van Ajax-fans die het geweldig vinden dat een kunste naar die naamsbekendheid heeft, iets voor Ajax maakt. Ja, ik ben zelf ook een Ajax-liefhebber, niet fanatiek, maar ik hou van technisch voetbal.' Hommage aan de vliegende keeper Een verdieping hoger staat in de zogeheten Amsterdamzaal een werk van een beeldend kunstenaar die heel nauw met Ajax verbonden is. Peter Keizer is de kleinzoon van Gerrit Keizer, die in de jaren twintig en Het omgekeerde vaantje van Lolke van der Bij in de entreehal van het hoofdgebouw. dertig van de vorige eeuw doelman van Ajax was. In het begin van zijn sportieve loopbaan vertrok de groen ten- en fruithandelaar naar Londen, alwaar hij ook voor Arsenal

AJAX ARCHIEF

Presentatiegids (1987-2013) | 2006 | | pagina 101