Peter Keizers hommage aan zijn opa, Ajax-keeper Gerrit Keizer.
Het stadion is - op de meeste plekken
- een openbaar gebouw, en dient ook
in zijn kunstuitingen zo behandeid
te worden, meent directeur Henk
Markerink. 'In het hoofdgebouw
kijk je anders naar kunst dan in
trappenhuizen, waar kunst meer de
coratief is. Bovendien is het lastig om
in een publiek gebouw kunst op te
hangen, want er wordt veel gestolen.
Daarom halen we soms kunstwerken
weg, vooral bij concerten. Ook om
ze te beschermen tegen vernielingen.
In principe is kunst heel leuk om een
gebouw mee op te fleuren, maar in
een gebouw als de ArenA moet je
heel bewust per plek bekijken wat
we daar eventueel aan kunst gaan
doend
Roestvrij staal
Over die plek waar zijn of haar
kunstwerk komt te hangen, heeft
de kunstenaar zelf meestal weinig te
vertellen. En dan kan het gebeuren
dat de plek niet ideaal is, zoals bij het
werk van de Friese kunstenaar Lolke
van der Bij het geval is. Dat niet-
ideale van de plek betreft althans de
achtergrond, want zijn 'omgekeerde
vaantje' staat wél prominent in de
entreehal van het hoofdgebouw, zo
dat het voor veel mensen zichtbaar
is. 'Het valt wat weg tegen de ach
tergrond,' meent Van der Bij, 'maar
aan de andere kant heb ik me laten
vertellen dat veel mensen zich erbij
laten fotograferen als ze een dagje
de ArenA bezoeken. Ik vind het nog
steeds mooi dat het er staat.'
Van der Bij was in de race met een
aantal andere kunstenaars om een
kunstwerk te maken voor de entree
hal, waar Yóor bezoekers de World
of Ajax begint. 'Ik maak niet alleen
een ontwerp, maar neem ook altijd
een model mee om aan mijn op
drachtgever te laten zien, zodat men
zich een goed beeld kan vormen. Dat
helpt bij het beoordelen.'
In het driedimensionale werk van
Van der Bij is roestvrij staal het meest
gebruikte materiaal. Zo ook bij zijn
werk in de ArenA. 'Het idee was om
een voetbalvaantje te maken, maar
dan andersom, omhoog staand. Dat
is naar mijn mening een positieve
beweging, een beweging naar de toe
komst. Ieder voetbalbedrijf is immers
met de toekomst bezig.' Verder sym
boliseert het schild, met daarop de
tekst World of Ajax. A Day At The
Amsterdam ArenA, de bal. 'Mensen
die mijn werk hebben leren kennen
via mijn website, gaan daarna kijken
in de ArenA. Ik krijg veel positieve
reacties, meestal van Ajax-fans die
het geweldig vinden dat een kunste
naar die naamsbekendheid heeft, iets
voor Ajax maakt. Ja, ik ben zelf ook
een Ajax-liefhebber, niet fanatiek,
maar ik hou van technisch voetbal.'
Hommage aan de
vliegende keeper
Een verdieping hoger staat in de
zogeheten Amsterdamzaal een werk
van een beeldend kunstenaar die heel
nauw met Ajax verbonden is. Peter
Keizer is de kleinzoon van Gerrit
Keizer, die in de jaren twintig en
Het omgekeerde vaantje van Lolke van der Bij in de
entreehal van het hoofdgebouw.
dertig van de vorige eeuw doelman
van Ajax was. In het begin van zijn
sportieve loopbaan vertrok de groen
ten- en fruithandelaar naar Londen,
alwaar hij ook voor Arsenal