Ajaxf vereniging en NV
World of Ajax
108 AJAX PRESENTATIEGIDS 2000 - 2001
World of Ajax is het samenwerkingsverband tussen de afdeling rondleidingen van de Amsterdam
ArenA, het Ajax Museum, Grand Café Soccer World, Verhaaf Party Catering en de Official Ajax
Fanshop. Samen zorgen zij ervoor dat u, juist op dagen dat Ajax niet thuis speelt, het ultieme
Ajax-gevoel kunt beleven.
Tijdens de World of Ajax-tour wordt u door een ervaren gids
volledig geïnformeerd over alle ins en outs van het multifunctionele
stadion. De tour start met een kopje koffie en een videopresentatie.
Deze video geeft u een unieke kijk op de verschillende aspecten van
het megatheater, zoals de werking van het schuifdak, de zorg voor
veiligheid, de facetten van de bouw en de prachtige zalen. Tevens
gunt de video u een blik in een skybox en de kleedkamers van Ajax,
die niet toegankelijk zijn voor publiek. Na de videopresentatie volgt
een boeiende tocht door het stadion en kunt u de grasmat, de
business-seats op de hoofdtribune, de hoogst gelegen stoeltjes op
de tweede ring en de perskamer met eigen ogen bekijken. Indien de
situatie het toelaat, neemt u ook een kijkje in de controlekamer en
enkele zalen van het hoofdgebouw. Na het stadion te hebben
verkend, voert de gids u verder door de 100-jarige geschiedenis van
Aandeelhoudersvergadering.
De vereniging AFC Ajax is grootaandeelhouder van AFC Ajax NV.
De jeugdopleiding is een belangrijke pijler van de sportieve
successen en reputatie van Ajax. Het belang van dit onderdeel kan
moeilijk worden onderschat, want het gaat om de doorstroming van
jonge talenten naar de selectie van het eerste elftal. Hoe dat proces
verloopt bepaalt mede het aantal van buiten Ajax aan te trekken
spelers en de hoogte van de daarmee gemoeide kosten. Eveneens
van belang zijn de deelnemingen in Zuid-Afrika, Ghana en België,
die Ajax sinds de beursgang heeft gerealiseerd. De doelstelling
hiervan is om door het opzetten van een volwaardige jeugdopleiding
talent tijdig te ontdekken en te vormen, waardoor de kwaliteit van
de lokale topteams verbetert en topspelers voor Ajax ter beschikking
komen.
Structuur en organisatie zijn aldus geheel gericht op het continueren
van Ajax' naam en faam als Nederlandse én Europese topclub.
Op 16 februari 1998 nam de ledenraad van Ajax een revolutionair besluit: als eerste Nederlandse
voetbalclub zou Ajax naar de beurs gaan. Op 11 mei 1998 was de beursgang een feit. Deze bleek
een succes. Niet alleen supporters bevestigden door aanschaf van 'emotie-aandelen' hun band
met de club, ook institutionele beleggers toonden grote belangstelling voor het nieuwe fonds.
Ajax op de beursvtoer bij de introductie van het
aandeel.
Ter gelegenheid van het eeuwfeest onthulde Michael van Praag in de
Koninklijke Loge van de Amsterdam Arena een plaquette met de drie Ajax-
logo's, symbool voor de ontwikkeling die de club in de honderd jaar van zijn
bestaan doormaakte.