Ajaxf vereniging en NV World of Ajax 108 AJAX PRESENTATIEGIDS 2000 - 2001 World of Ajax is het samenwerkingsverband tussen de afdeling rondleidingen van de Amsterdam ArenA, het Ajax Museum, Grand Café Soccer World, Verhaaf Party Catering en de Official Ajax Fanshop. Samen zorgen zij ervoor dat u, juist op dagen dat Ajax niet thuis speelt, het ultieme Ajax-gevoel kunt beleven. Tijdens de World of Ajax-tour wordt u door een ervaren gids volledig geïnformeerd over alle ins en outs van het multifunctionele stadion. De tour start met een kopje koffie en een videopresentatie. Deze video geeft u een unieke kijk op de verschillende aspecten van het megatheater, zoals de werking van het schuifdak, de zorg voor veiligheid, de facetten van de bouw en de prachtige zalen. Tevens gunt de video u een blik in een skybox en de kleedkamers van Ajax, die niet toegankelijk zijn voor publiek. Na de videopresentatie volgt een boeiende tocht door het stadion en kunt u de grasmat, de business-seats op de hoofdtribune, de hoogst gelegen stoeltjes op de tweede ring en de perskamer met eigen ogen bekijken. Indien de situatie het toelaat, neemt u ook een kijkje in de controlekamer en enkele zalen van het hoofdgebouw. Na het stadion te hebben verkend, voert de gids u verder door de 100-jarige geschiedenis van Aandeelhoudersvergadering. De vereniging AFC Ajax is grootaandeelhouder van AFC Ajax NV. De jeugdopleiding is een belangrijke pijler van de sportieve successen en reputatie van Ajax. Het belang van dit onderdeel kan moeilijk worden onderschat, want het gaat om de doorstroming van jonge talenten naar de selectie van het eerste elftal. Hoe dat proces verloopt bepaalt mede het aantal van buiten Ajax aan te trekken spelers en de hoogte van de daarmee gemoeide kosten. Eveneens van belang zijn de deelnemingen in Zuid-Afrika, Ghana en België, die Ajax sinds de beursgang heeft gerealiseerd. De doelstelling hiervan is om door het opzetten van een volwaardige jeugdopleiding talent tijdig te ontdekken en te vormen, waardoor de kwaliteit van de lokale topteams verbetert en topspelers voor Ajax ter beschikking komen. Structuur en organisatie zijn aldus geheel gericht op het continueren van Ajax' naam en faam als Nederlandse én Europese topclub. Op 16 februari 1998 nam de ledenraad van Ajax een revolutionair besluit: als eerste Nederlandse voetbalclub zou Ajax naar de beurs gaan. Op 11 mei 1998 was de beursgang een feit. Deze bleek een succes. Niet alleen supporters bevestigden door aanschaf van 'emotie-aandelen' hun band met de club, ook institutionele beleggers toonden grote belangstelling voor het nieuwe fonds. Ajax op de beursvtoer bij de introductie van het aandeel. Ter gelegenheid van het eeuwfeest onthulde Michael van Praag in de Koninklijke Loge van de Amsterdam Arena een plaquette met de drie Ajax- logo's, symbool voor de ontwikkeling die de club in de honderd jaar van zijn bestaan doormaakte.

AJAX ARCHIEF

Presentatiegids (1987-2013) | 2000 | | pagina 108