is dan het stadion. Doordeweeks zal het altijd geopend zijn. Het wordt een museum met een uitstraling die bij dat begrip hoort. Het zal veel meer bevatten dan vijf oude foto's en een beker achter glas; de totale oppervlakte zal zeshonderd vierkante meter beslaan. De bedoeling is dat iemand die naar Amsterdam komt naar de Nachtwacht in het Rijksmuseum gaat, naar de Aardappeleters van Van Gogh én naar het Ajax-museum. Dat is het uitgangspunt waarmee het museum wordt opgezet. Noodzakelijke groei Onze tweede doelstelling richt zich op de langere termijn. De komende vijfjaar moet de club zich niet alleen sportief maar ook financieel kunnen meten met de Europese top. Er bestaat een verband tussen de begroting en de plaats op de (internationale) ranglijst. Als Ajax een groot aantal business-seats en skyboxen aan kan bieden en de sponsors tevreden kan stellen, heeft dat positieve gevolgen voor de club én voor de supporters. Mensen zijn bang dat Ajax als vereniging te commercieel wordt, maar het is een feit dat de bezoekers voetballers willen zien als Rijkaard, de gebroeders De Boer, Overmars en Litmanen. Daarvoor is financiële groei noodzakelijk. De echte groei komt uit het beter benutten van de commerciële neven-activiteiten. De naam, de uitstraling en het logo van Ajax bieden ons daartoe de mogelijkheden. Wij zijn verheugd te kunnen melden dat Melkunie en Grolsch komend seizoen sponsor van Ajax zijn. Wij zijn blij met Melkunie omdat zij goed inspelen op de mogelijkheden van een sponsorship. Na de Ajax-vla brengen zij nu ook een Ajax-yoghurtdrank op de markt. Voor ons én voor de sponsor is er dus sprake van een 'win- win'-relatie. Grolsch, een bedrijf met een grote naam en status, is founder van de Arena. Samen met Ajax is Grolsch tot de conclusie gekomen dat een combinatie van foundership en sponsorship, van Arena en Ajax, het meeste effect sorteert. In de Arena kunnen wij de sponsors voorzieningen bieden waar ze recht op hebben. De skyboxen, de business-seats, het restaurant en alle overige service-faciliteiten staan toe dat bedrijven op een goede manier aan relatiemarketing kunnen doen. Het uitnodigen van een relatie in de Amsterdam Arena zal een veel grotere impact hebben dan in de Meer of het Olympisch stadion Ajax heeft veel bereikt de laatste jaren. Het heeft wereldfaam veroverd, of liever: bevestigd. De verworven status schept verplichtingen, stelt eisen. Roept om ruimte, om een passende ambiance. De Arena biedt Ajax de faciliteiten om alle komende uitdagingen aan te gaan. AJAX PRESENTATIEGIDS 1996-1997 197

AJAX ARCHIEF

Presentatiegids (1987-2013) | 1996 | | pagina 197