is dan het stadion. Doordeweeks zal het altijd geopend zijn. Het
wordt een museum met een uitstraling die bij dat begrip hoort.
Het zal veel meer bevatten dan vijf oude foto's en een beker achter
glas; de totale oppervlakte zal zeshonderd vierkante meter beslaan.
De bedoeling is dat iemand die naar Amsterdam komt naar de
Nachtwacht in het Rijksmuseum gaat, naar de Aardappeleters van
Van Gogh én naar het Ajax-museum. Dat is het uitgangspunt
waarmee het museum wordt opgezet.
Noodzakelijke groei
Onze tweede doelstelling richt zich op de langere termijn. De
komende vijfjaar moet de club zich niet alleen sportief maar ook
financieel kunnen meten met de Europese top. Er bestaat een
verband tussen de begroting en de plaats op de (internationale)
ranglijst. Als Ajax een groot aantal business-seats en skyboxen aan
kan bieden en de sponsors tevreden kan stellen, heeft dat positieve
gevolgen voor de club én voor de supporters. Mensen zijn bang dat
Ajax als vereniging te commercieel wordt, maar het is een feit dat
de bezoekers voetballers willen zien als Rijkaard, de gebroeders De
Boer, Overmars en Litmanen. Daarvoor is financiële groei
noodzakelijk. De echte groei komt uit het beter benutten van de
commerciële neven-activiteiten. De naam, de uitstraling en het
logo van Ajax bieden ons daartoe de mogelijkheden.
Wij zijn verheugd te kunnen melden dat Melkunie en Grolsch
komend seizoen sponsor van Ajax zijn. Wij zijn blij met Melkunie
omdat zij goed inspelen op de mogelijkheden van een sponsorship.
Na de Ajax-vla brengen zij nu ook een Ajax-yoghurtdrank op de
markt. Voor ons én voor de sponsor is er dus sprake van een 'win-
win'-relatie. Grolsch, een bedrijf met een grote naam en status, is
founder van de Arena. Samen met Ajax is Grolsch tot de conclusie
gekomen dat een combinatie van foundership en sponsorship, van
Arena en Ajax, het meeste effect sorteert.
In de Arena kunnen wij de sponsors voorzieningen bieden waar ze
recht op hebben. De skyboxen, de business-seats, het restaurant en
alle overige service-faciliteiten staan toe dat bedrijven op een goede
manier aan relatiemarketing kunnen doen. Het uitnodigen van een
relatie in de Amsterdam Arena zal een veel grotere impact hebben
dan in de Meer of het Olympisch stadion
Ajax heeft veel bereikt de laatste jaren. Het heeft wereldfaam
veroverd, of liever: bevestigd. De verworven status schept
verplichtingen, stelt eisen. Roept om ruimte, om een passende
ambiance. De Arena biedt Ajax de faciliteiten om alle komende
uitdagingen aan te gaan.
AJAX PRESENTATIEGIDS 1996-1997 197