Wanneer een club vertrouwen heeft in een voetballer wordt het doorlopende contract van de betreffende speler vaak opengebroken, verlengd en verbeterd. Bij Ajax was dat het afgelopen seizoen ondermeer het geval met de contracten van aanvoerder Danny Blind en youngster Tarik Oulida. Maar de club breekt niet alleen contracten van spelers open, Ajax doet dat ook met sponsors die het vertrouwen voor de toekomst verdienen. Zo werd aan het einde van het vorige seizoen het nog twee jaar durende contract met kledingsponsor UMBRO opengebroken en verlengd tot maar liefst 1999. Ajax en UMBRO bevestigden hiermee hun uitstekende zakelijke relatie, maar ook hun emotionele. UMBRO draagt Ajax namelijk een zeer warm hart toe. Ajax speelt dus tot het einde van deze eeuw in UMBRO, het Engelse kledingmerk dat in de voetbalwereld een leidende positie inneemt. UMBRO is de specialist in voetbalkleding en wil dat ondermeer bevestigen door haar merk te betrekken bij de absolute topteams. Ajax bevindt zich bij UMBRO dan ook in het gezelschap van bijvoorbeeld de nationale teams van Brazilië en Engeland, de Engelse kampioen Manchester United en Inter Milaan. Dennis Bergkamp en Wim Jonk hoeven bij hun nieuwe club de onmiskenbare kwaliteit van UMBRO dus niet te missen. Tijdens de verlenging van het contract tussen Ajax en UMBRO werd tevens het nieuwe home- en away-shirt van de Amsterdamse club gepresenteerd. Hierbij sprong vooral de metamorfose van het uit-teneu bijzonder in het oog. Aan het originele wordt niet getornd, dat shirt wil UMBRO ten koste van alles in ere houden. Maar het uit-tenue mag wel iets modieus, iets commercieels hebben. Daarin zijn de club, de hoofdsponsor ABN/AMRO en UMBRO bij het ontwerpen van het shirt uitstekend geslaagd. Het nieuwe tenue heeft de grandeur van Ajax, herbergt subtiel de kleuren van Ajax' hoofdsponsor en straalt het voetbal-gevoel van UMBRO uit. Door iedereen, het publiek en de Nederlandse sportpers, is het nieuwe tenue daardoor zeer positief ontvangen. Dat Ajax haar eerste wedstrijd in de nieuwe outfit onmiddelijk won, 2-1 tegen FC Utrecht, maakte de introductie voor Ajax en UMBRO alleen nog maar mooier. Naast de officiële kleding van Ajax heeft UMBRO haar assortiment eveneens vernieuwd en uitgebreid. UMBRO brengt op dit moment 35 verschillende Ajax-items op de markt. Waarbij gedacht moet worden aan t-shirts, tassen, scheenbeschermers, caps, jacks en allerlei andere soorten kleding. UMBRO brengt Ajax tot het jaar 2000 op de markt in de stijl die bij de club en de specialist op voetbalgebied past. PRESENTATIEGIDS AJAX '93 '94

AJAX ARCHIEF

Presentatiegids (1987-2013) | 1993 | | pagina 83