Wanneer een club vertrouwen heeft in een voetballer wordt het doorlopende contract van de
betreffende speler vaak opengebroken, verlengd en verbeterd. Bij Ajax was dat het afgelopen
seizoen ondermeer het geval met de contracten van aanvoerder Danny Blind en youngster Tarik
Oulida.
Maar de club breekt niet alleen contracten van spelers open, Ajax doet dat ook met sponsors die
het vertrouwen voor de toekomst verdienen. Zo werd aan het einde van het vorige seizoen het nog
twee jaar durende contract met kledingsponsor UMBRO opengebroken en verlengd tot maar liefst
1999. Ajax en UMBRO bevestigden hiermee hun uitstekende zakelijke relatie, maar ook hun
emotionele. UMBRO draagt Ajax namelijk een zeer warm hart toe.
Ajax speelt dus tot het einde van deze eeuw in UMBRO, het Engelse kledingmerk dat in de
voetbalwereld een leidende positie inneemt. UMBRO is de specialist in voetbalkleding en wil dat
ondermeer bevestigen door haar merk te betrekken bij de absolute topteams. Ajax bevindt zich bij
UMBRO dan ook in het gezelschap van bijvoorbeeld de nationale teams van Brazilië en Engeland,
de Engelse kampioen Manchester United en Inter Milaan. Dennis Bergkamp en Wim Jonk hoeven
bij hun nieuwe club de onmiskenbare kwaliteit van UMBRO dus niet te missen.
Tijdens de verlenging van het contract tussen Ajax en UMBRO werd tevens het nieuwe home- en
away-shirt van de Amsterdamse club gepresenteerd. Hierbij sprong vooral de metamorfose van
het uit-teneu bijzonder in het oog. Aan het originele wordt niet getornd, dat shirt wil UMBRO ten
koste van alles in
ere houden. Maar
het uit-tenue mag
wel iets modieus,
iets commercieels
hebben.
Daarin zijn de club,
de hoofdsponsor
ABN/AMRO en
UMBRO bij het
ontwerpen van het
shirt uitstekend
geslaagd. Het
nieuwe tenue heeft
de grandeur van
Ajax, herbergt
subtiel de kleuren
van Ajax'
hoofdsponsor en
straalt het voetbal-gevoel van UMBRO uit. Door iedereen, het publiek en de Nederlandse
sportpers, is het nieuwe tenue daardoor zeer positief ontvangen. Dat Ajax haar eerste wedstrijd in
de nieuwe outfit onmiddelijk won, 2-1 tegen FC Utrecht, maakte de introductie voor Ajax en
UMBRO alleen nog maar mooier.
Naast de officiële kleding van Ajax heeft UMBRO haar assortiment eveneens vernieuwd en
uitgebreid. UMBRO brengt op dit moment 35 verschillende Ajax-items op de markt. Waarbij
gedacht moet worden aan t-shirts, tassen, scheenbeschermers, caps, jacks en allerlei andere
soorten kleding. UMBRO brengt Ajax tot het jaar 2000 op de markt in de stijl die bij de club en de
specialist op voetbalgebied past.
PRESENTATIEGIDS AJAX '93 '94