Sony
Zakelijk gezien zijn Sony Nederland en Ajax pas twee jaar partners. Een goede relatie hebben het
mondiale bedrijf in Beeld en Geluid en de topclub daarentegen al tientallen jaren. „Een relatie die
lange tijd vooral onderhuids was", legt adjunct-directeur Jan van Grondelle, de verantwoordelijke
voor interne en externe communicatie, uit. „Sony is in 1961 door het bedrijf Brandsteder
Electronics op de markt gebracht. Echt Amsterdams dus, met werknemers die ook echte
Amsterdammers zijn. En omdat destijds Ton Brandsteder, de eigenaar van het bedrijf, in de
ledenraad van Ajax zat en zelfs penningmeester werd, brachten veel mensen Sony en Ajax met
elkaar in verband. Zonder dat ze een zakelijke binding hadden. Dat bleef zo, ook nadat
Brandsteder zijn functie in het bestuur had opgegeven. Er hebben altijd wel mensen van ons
bedrijf bij Ajax rondgelopen. Ajax en Sony, hun werknemers pasten en passen kwa karakter
gewoon bij elkaar; een beetje flair, een tikkeltje brutaal en een vleugje humor."
Dat karakter kweekte wederzijdse sympathie, maar een officiële zakelijke samenwerking liet op
zich wachten. „In het verleden hebben we er wel eens aan gedacht om shirtsponsor van Ajax te
worden. Maar omdat
we slechts aan
naamsbevestiging
hoefden te doen en
niet aan het verhogen
van onze
naamsbekendheid,
bleek shirtsponsoring
van Ajax financieel
niet bij ons te passen.
Puur zakelijk konden
wij onze gevoelens
voor Ajax niet
invullen. Daarom
hebben we het bij
reclameborden in De
Meer gehouden en
werden shirsponsor
van het toen nog
roemruchte AZ."
„Op dit moment sluit
het pakket dat Ajax ons biedt wel uitstekend aan op onze visie", vervolgt Grondelle. „Al blijft het
altijd moeilijk om exact te constateren wat je terugkrijgt voor je sponsoring. Het voegt iets toe aan je
marketing, het houdt je naamsbekendheid, in ons geval 95 procent, op de been." Daarom sponsort
Sony eveneens in tennis, triathlon, zaalhandbal, autosport en golf.
Het verhogen van de verkoop van bepaalde produkten is slechts in kleine mate belangrijk voor
Sony. „De produkten waar we op dan doelen zijn videocamera's en televisie's. Die apparatuur kan
gebruikt worden voor het opnemen en afspelen van wedstrijden en trainingen. Vooral op dat
educatieve richten wij ons. Door video-opnames kun je bijvoorbeeld de sprong van een turner, de
slag van een schaatser of de swing van een golfer analyseren. Dat is ook wel een beetje de reden dat
we in de golfsport zijn gaan sponsoren. Publicitair heeft de Sony Golf Cup weinig waarde, maar
voor dealers en relaties is het wel fraai om zoiets te kunnen doen. Net zoals zij ook een middag bij
Ajax enorm op prijs stellen."
PRESENTATIEGIDS AJAX '93 '94
81