General Motors Al sinds 1969 is Opel het meest gekochte automerk van Nederland en staat het onafgebroken op de eerste plaats. Maar niet verwend door dat succes zoekt Opel-importeur General Motors voortdurend naar markt-strategiën om die toppositie vast te houden en zelfs te versterken. Daarom besloot Opel zich zo'n tien jaar geleden als sponsor in de 'voetbal-branche' te manifisteren. Niet uit liefhebberij, maar weloverwogen om de uitstraling van de voetbalsport en de voetballers aan te wenden om het sportieve imago van Opel te versterken. "Wij deden en doen dat", zegt Herman van den Adel, Manager Public Affairs, GM Nederland, "niet om onze naamsbekendheid te vergroten. Het is bijna een cliché, maar Opel is ook topscorer op dat gebied. Opel realiseert inmiddels een naamsbekendheid van zo'n 90 procent. Voetbalsponsoring kent een aantal facetten dat in de marketing van een bedrijf naadloos aan kan sluiten. Als bedrijf verbind je je naam graag aan de dynamische, sportieve en jeugdige uitstraling van een succesvol voetbalspeler of een succesvol voetbalteam. Dat kun je terugkoppelen naar je produkt." "Die overweging vormt voor ons de basis om een voetbalteam te sponsoren. Bij de selectie van het te sponsoren object speelt een allesbepalende rol de overweging dat het te sponsoren voetbalteam, net als Opel, moet behoren tot de top. De raakvlakken moeten op hetzelfde niveau liggen." Opel begon als sponsor met Feyenoord, gevolgd door FC Groningen, FC Twente, Sparta, Fortuna Sittard en PSV. Na de opgedane ervaringen met deze clubs werd door Opel een nieuw te volgen koers uitgezet om de belangen en de investeringen niet te versnipperen. Sinds enige tijd is Opel subsponsor van Feyenoord, PSV en het Nederlands Elftal. Twee jaar geleden werd tevens het sponsor-contract tussen Ajax en Opel afgesloten. Dat betekent dat de staf en de spelers van de gehele Nederlandse voetbal-top, dat zijn dus Bekerwinnaar Ajax, landskampioen Feyenoord en PSV, nu in een Opel rijdt. Voetbalsponsoring is voor Opel overigens ook een internationale zaak. Want in veel landen van Europa heeft Opel haar naam verbnden aan topclubs. In Duitsland bijvoorbeeld aan de huidige Vice-Meister Bayern München. "Wij zijn zeer verheugd als co-sponsor van Ajax te fungeren", vervolgt Herman van den Adel. "Belangrijker echter is dat Ajax, ook internationaal, een positieve uitstraling heeft op het publiek, waarmee Opel graag wordt verbonden." PRESENTATIEGIDS AJAX 77

AJAX ARCHIEF

Presentatiegids (1987-2013) | 1993 | | pagina 77