General Motors
Al sinds 1969 is Opel het meest gekochte automerk van Nederland en staat het onafgebroken op
de eerste plaats. Maar niet verwend door dat succes zoekt Opel-importeur General Motors
voortdurend naar markt-strategiën om die toppositie vast te houden en zelfs te versterken.
Daarom besloot Opel zich zo'n tien jaar geleden als sponsor in de 'voetbal-branche' te
manifisteren. Niet uit liefhebberij, maar weloverwogen om de uitstraling van de voetbalsport en de
voetballers aan te wenden om het sportieve imago van Opel te versterken.
"Wij deden en doen dat", zegt Herman van den Adel, Manager Public Affairs, GM Nederland,
"niet om onze naamsbekendheid te vergroten. Het is bijna een cliché, maar Opel is ook topscorer
op dat gebied. Opel realiseert inmiddels een naamsbekendheid van zo'n 90 procent.
Voetbalsponsoring kent
een aantal facetten dat in
de marketing van een
bedrijf naadloos aan kan
sluiten. Als bedrijf
verbind je je naam graag
aan de dynamische,
sportieve en jeugdige
uitstraling van een
succesvol voetbalspeler of
een succesvol
voetbalteam. Dat kun je
terugkoppelen naar je
produkt."
"Die overweging vormt
voor ons de basis om een
voetbalteam te sponsoren.
Bij de selectie van het te
sponsoren object speelt een allesbepalende rol de overweging dat het te sponsoren voetbalteam,
net als Opel, moet behoren tot de top. De raakvlakken moeten op hetzelfde niveau liggen."
Opel begon als sponsor met Feyenoord, gevolgd door FC Groningen, FC Twente, Sparta, Fortuna
Sittard en PSV. Na de opgedane ervaringen met deze clubs werd door Opel een nieuw te volgen
koers uitgezet om de belangen en de investeringen niet te versnipperen. Sinds enige tijd is Opel
subsponsor van Feyenoord, PSV en het Nederlands Elftal.
Twee jaar geleden werd tevens het sponsor-contract tussen Ajax en Opel afgesloten. Dat betekent
dat de staf en de spelers van de gehele Nederlandse voetbal-top, dat zijn dus Bekerwinnaar Ajax,
landskampioen Feyenoord en PSV, nu in een Opel rijdt.
Voetbalsponsoring is voor Opel overigens ook een internationale zaak. Want in veel landen van
Europa heeft Opel haar naam verbnden aan topclubs. In Duitsland bijvoorbeeld aan de huidige
Vice-Meister Bayern München.
"Wij zijn zeer verheugd als co-sponsor van Ajax te fungeren", vervolgt Herman van den Adel.
"Belangrijker echter is dat Ajax, ook internationaal, een positieve uitstraling heeft op het publiek,
waarmee Opel graag wordt verbonden."
PRESENTATIEGIDS AJAX
77