Martinair
Het witte shirt met de rode baan is in een wereld vol voetballiefhebbers synoniem aan Ajax. Een
club die zijn naam heeft gevestigd met avontuurlijk, aanvallend en dynamisch voetbal.
In de luchtvaart worden de kleuren rood en wit, letterlijk en figuurlijk, met verve hoog gehouden
door Martinair. Het bedrijf dat op dit moment de grootste chartermaatschappij van de wereld is.
En niet alleen uiterlijk, maar ook innerlijk grote overeenkomsten met Ajax blijkt hebben.
Want waar Ajax van de Noord- tot de Zuidpool geroemd wordt om haar stijl, staat Martinair
eveneens bekend om haar dynamiek en flexibiliteit. Het bedrijf, haar taken, haar personeel en zelfs
de vliegtuigen van het convertible-type, toestellen die in een mum van tijd om te bouwen zijn van
passagiersvliegtuigen in vrachtvliegtuigentoestellen, stralen die flexibiliteit uit.
Dat de relatie tussen Ajax en Martinair na meer dan vijftien jaar nog steeds zeer innig is, zal
daarom weinig verwondering wekken. „Onze karakters passen gewoon bij elkaar", weet Niek van
der Weyden van Martinair te melden. „De snelheid en het handelingstempo van Ajax staat ons
aan. Op die manier trachten wij ook te werken; wanneer iemand ons vandaag opbelt voor een
vlucht, moet hij vandaag ook kunnen vliegen."
Dat vervoeren van ruim een miljoen passagiers per jaar binnen Europa, naar de Verenigde Staten,
Canada, het Caraïbisch gebied en Thailand is overigens niet de enige activiteit van 'the other
Dutch airline'. Zo bestaat
een derde van alle
Martinairvluchten uit
vrachtvluchten naar alle
uithoeken van de wereld.
Hierbij ligt vooral het
accent op Midden- en verre
Oosten, Australië en de
Westkust van Amerika.
Dochterondernemingen
van de maatschappij
houden zich onder meer
bezig met de produktie van
diepvriesmaaltijden,
catering services,
partyservices en
promotions.
Het bedrijf van president-directeur J.M. Schroder is sinds 1958, toen de voormalig
luchtmachtvlieger begon met rondvluchten boven Amsterdam, uitgegroeid tot een mondiale
luchtvaartmaatschappij. Een groei die een steeds grotere zakelijkheid is gaan vergen. Ook in de
sponsoring. „Maar Martinair is evengoed supporter van Ajax gebleven", stelt Van der Weyden
vervolgens. „Directeur Schroder is destijds als supporter Ajax gaan steunen. Puur uit persoonlijke
interesse in het elftal. Die houding is wel een beetje veranderd. We bekijken onze relatie met Ajax
nu iets doelmatiger. Door de reclame bij Ajax willen we bereiken dat onze naam bekend blijft.
Bevestigen dat we er zijn. Maar de liefde voor Ajax speelt nog steeds mee. We zijn er daarom trots
op 'Official Ajax Carrier' te zijn en Ajax daar te brengen waar succes te halen valt."
PRESENTATIEGIDS AJAX '93 '94
71