Martinair Het witte shirt met de rode baan is in een wereld vol voetballiefhebbers synoniem aan Ajax. Een club die zijn naam heeft gevestigd met avontuurlijk, aanvallend en dynamisch voetbal. In de luchtvaart worden de kleuren rood en wit, letterlijk en figuurlijk, met verve hoog gehouden door Martinair. Het bedrijf dat op dit moment de grootste chartermaatschappij van de wereld is. En niet alleen uiterlijk, maar ook innerlijk grote overeenkomsten met Ajax blijkt hebben. Want waar Ajax van de Noord- tot de Zuidpool geroemd wordt om haar stijl, staat Martinair eveneens bekend om haar dynamiek en flexibiliteit. Het bedrijf, haar taken, haar personeel en zelfs de vliegtuigen van het convertible-type, toestellen die in een mum van tijd om te bouwen zijn van passagiersvliegtuigen in vrachtvliegtuigentoestellen, stralen die flexibiliteit uit. Dat de relatie tussen Ajax en Martinair na meer dan vijftien jaar nog steeds zeer innig is, zal daarom weinig verwondering wekken. „Onze karakters passen gewoon bij elkaar", weet Niek van der Weyden van Martinair te melden. „De snelheid en het handelingstempo van Ajax staat ons aan. Op die manier trachten wij ook te werken; wanneer iemand ons vandaag opbelt voor een vlucht, moet hij vandaag ook kunnen vliegen." Dat vervoeren van ruim een miljoen passagiers per jaar binnen Europa, naar de Verenigde Staten, Canada, het Caraïbisch gebied en Thailand is overigens niet de enige activiteit van 'the other Dutch airline'. Zo bestaat een derde van alle Martinairvluchten uit vrachtvluchten naar alle uithoeken van de wereld. Hierbij ligt vooral het accent op Midden- en verre Oosten, Australië en de Westkust van Amerika. Dochterondernemingen van de maatschappij houden zich onder meer bezig met de produktie van diepvriesmaaltijden, catering services, partyservices en promotions. Het bedrijf van president-directeur J.M. Schroder is sinds 1958, toen de voormalig luchtmachtvlieger begon met rondvluchten boven Amsterdam, uitgegroeid tot een mondiale luchtvaartmaatschappij. Een groei die een steeds grotere zakelijkheid is gaan vergen. Ook in de sponsoring. „Maar Martinair is evengoed supporter van Ajax gebleven", stelt Van der Weyden vervolgens. „Directeur Schroder is destijds als supporter Ajax gaan steunen. Puur uit persoonlijke interesse in het elftal. Die houding is wel een beetje veranderd. We bekijken onze relatie met Ajax nu iets doelmatiger. Door de reclame bij Ajax willen we bereiken dat onze naam bekend blijft. Bevestigen dat we er zijn. Maar de liefde voor Ajax speelt nog steeds mee. We zijn er daarom trots op 'Official Ajax Carrier' te zijn en Ajax daar te brengen waar succes te halen valt." PRESENTATIEGIDS AJAX '93 '94 71

AJAX ARCHIEF

Presentatiegids (1987-2013) | 1993 | | pagina 71