UMBRO EN AJAX, PARTNERS IN DE TOP TIEN VAN DE WERELD umbro LIVERPOOL r Cup 1965 SPORTSWEAR HUMPHREYS '""■""«Hi A,A, Umbro en de Amsterdamse Football Club Ajax hebben een gezamenlijk doel. Beide willen 'number one in soccer' zijn. Umbro als voetbal- merk en Ajax als voetbalclub. Dat de twee orga nisaties daarin wederzijds vertrouwen hebben, blijkt uit de sponsorovereenkomst die er sinds enige seizoenen tussen beide organisaties bestaat. Ajax wil alleen maar in topkwaliteit spe len, Umbro wil alleen topkwaliteit sponsoren. Dat de twee grote namen in de voetbalwereld elkaar gevonden hebben, lijkt daarom logisch. Umbro wil alleen sponsor zijn van voetbalclubs die in hun 'top tien van de wereld' staan. Ajax is hierdoor bij Umbro in het goede gezelschap van landenteams als Schotland, Engeland en Brazilië en clubteams als Napoli, Tottenham Hotspur, In ter Milaan, Celtic en Manchester United. „Het sponsoren van deze grote clubs kost enorm veel geld", weet commercieel manager Jos Gille- baard te melden. „Voor het Schotse elftal moest Umbro veertig miljoen gulden betalen voor een periode van zes jaar. Dat geld moet Umbro terug zien te verdienen door onder andere de verkoop van allerlei replica's. Nu is dat in Groot-Brittan- nië niet zo'n probleem, daar iedereen het origi nele shirt van zijn favoriete club wil hebben." Gillebaard geeft daar enkele fraaie voorbeelden van. „Umbro is vanaf deze zomer sponsor van Manchester United. Voor de fabriek is dat een gigantische opdracht, daar er voor het begin van het nieuwe seizoen zevenhonderdduizend stuks klaar moeten zijn voor de verkoop." „In de periode dat Tottenham Hotspur zich in het seizoen '90-'91 voor de FA-Cupfinal plaatste ging hun kledingsponsor failliet. Umbro had toen al een sponsorcontract met de club, maar die ging pas na het einde van het seizoen in. Door dat kledingmerk een afkoopsom te beta len, kreeg Umbro alsnog het recht de Spurs tij dens de Cupfinal in hun shirt te laten spelen. Umbro had die afkoopsom er graag voor over, omdat de Cupfinal Umbro een verkoop van hon derdvijftig duizend Tottenham Hotspur-shirts opleverde." In Nederland wordt het wel steeds gewoonlijker dat fans originele replica's kopen, al zullen de getallen nooit zo extreem worden als in het overzeese koninkrijk. Er zullen maar heel weinig Nederlanders zijn die gehuld in het shirt van hun favoriete club een discotheek instappen. „In Groot-Brittannië is dat een gewoonte, is het een traditie een voetbalshirt te dragen" weet Gille baard. „Hier niet. Per jaar verkopen wij van Ajax enige tienduizenden verschillende kledingstuk ken. Daarmee is Ajax de meest verkopende. Het sponsorcontract dat wij met Ajax hebben is daar om ook niet zo extreem duur als met de andere wereldclubs. Maar voor de rest maken de sponsorpakketten en de relatie tussen Umbro en de club geen verschil. Ajax is van internationale topkwaliteit. En wanneer de wereld ziet dat Ajax in Umbro speelt, heeft men ook automatisch ver trouwen in onze voetbalkleding."

AJAX ARCHIEF

Presentatiegids (1987-2013) | 1992 | | pagina 81