OPEL HEEFT EEN HART VOOR TOPVOETBAL OPELA Toppers voelen zich prettig bij toppers. En daarom zal het weinig verwondering wek ken dat het automerk Opel sponsor is van de Nederlandse topclubs Ajax, Feyenoord en PSV. Clubs met een internationale uitstraling en met images die zeker verschillend zijn, maar toch aansluiten. Net zoals de verschil lende types van Opel. Types die allemaal een andere uitstraling hebben, van elitair tot sportief en van degelijk tot extravagant. En daarom bij de wensen van de automobilist aansluiten. ,,Het is daarom prettig te zien dat de werk nemers van Ajax niet allemaal in dezelfde auto rijden", stelt Herman van Adel, de Pu blic Affairs Manager van General Motors. „Bryan Roy en Stanley Menzo passen in een flitsend type als de Opel Calibra, terwijl de positie die Louis van Gaal inneemt bij Ajax, om een Opel Senator CD vraagt. Voor ieder een is er daarom wel een Opel die bij hem past. Net zoals er voor iedere voetballiefheb ber een topclub is die bij hem past. Of dat nu Ajax, Feyenoord of PSV is, maakt niets uit." Dat Opel zich met de absolute top durft te identificeren is volgens Herman van Adel volkomen terecht. „Dit automerk is namelijk al 24 jaar de meest verkochte van Nederland. En dat in een branche waar 42 verschillende merken elkaar hevig beconcurreren en vechten om de gunsten van miljoenen auto mobilisten." Een strijd die zich in de recla mewereld, dus ook in de sportsponsoring, in alle hevigheid uit. Opel uit zich vooral in de voetbalwereld. Door de sponsoring van grote evenementen als het Europees kampioenschap van 1992 in Zweden en het wereldkampioenschap van 1994 in de Verenigde Staten bereikt General Motors het grote publiek over de gehele we reld. „In 1984 zijn we voor het eerst bij het voetbal betrokken geraakt door sponsor van Feyenoord te worden. Daarna zijn in België Standaard Luik, in Frankrijk Bordeaux en in Duitsland Bayern München gevolgd. Toen de mogelijkheid zich voordeed is Opel zelfs sponsor in Oost Europa geworden." Hier door kon het gebeuren dat Sparta Praag af gelopen seizoen met Opel op het shirt over de Tsjechische grens trok om haar Europa Cup I wedstrijden te spelen. „Er is bij Opel nu een Europese sportsponso- ring-groep opgericht, die zich met deze materie bezighoudt. Dat zij de in Nederland gehanteerde strategie overgenomen heb ben, toont aan dat wij heel goed begonnen zijn", meldt Van Adel niet geheel zonder trots. In de voortdurende strijd om klanten in de autobranche moet Opel zich zo goed moge lijk profileren. Plaats voor middelmatige clubs is er in het sponsorbeleid van General Motors daarom niet. „Opel gaat alleen maar in zee met clubs die kans hebben op een landstitel. Dit komt het sportieve image van Opel ten goede. Dat image moet in het autobedrijf hoog gehouden worden door de dealer. Het personeel volgt daarom oplei dingen die hun klantvriendelijkheid moet doen toenemen. Het positieve image dat Opel, mede door het voetbal, heeft opge bouwd moet gehandhaafd blijven." O r r-

AJAX ARCHIEF

Presentatiegids (1987-2013) | 1992 | | pagina 77