FORBO, GERICHT OP DE TOEKOMST heidemij POUGRAS Op Voorland, het voetbalcomplex achter sta dion De Meer, wordt al jarenlang de grond slag gelegd voor Ajax permanente aanwezigheid in de top van het nationale en internationale voetbal. Voorland is die be kende kweekvijver. Het opleidingscentrum waar jaarlijks talentvolle jeugdvoetballers uit vandaan springen om in het eerste elftal van Ajax te belanden. In dat elftal vinden sommigen hun draai en groeien zelfs uit tot volwaardige internationals. Wie toch niet mee blijkt te kunnen komen in die absolute top, bouwt zijn professionele carrière dik wijls op bij een andere club. Om ook daar hun kwikzilverachtige Ajax-stijl nimmer te verloochenen. Want in die stijl ben je op gevoed. Op Voorland, iedere dag weer. En om dat laatste te waarborgen, heeft Ajax in het midden van de jaren tachtig contact gezocht met Forbo PARADE Tapijt b.v. over de aanleg van een kunstgrasveld. Forbo PA RADE Tapijt is een onderdeel van de Zwitserse Forbo-groep, een van de toonaan gevende bedrijven in Europa op het gebied van wand- en vloerbedekking. Forbo PARA DE Tapijt is daarop weer een marketing-or- ganisatie voor onder meer Poligras kunst grastapijten. Poligras wordt tegenwoordig in de Benelux gezamenlijk met Heidemij op de markt gebracht onder de naam 'Heidemij Poligras'. In de jaren tachtig was Poligras net nieuw en kon het bedrijf een groei van haar naamsbekendheid goed gebruiken. Door met Ajax in zee te gaan deed het bedrijf ook nog eens aan image-positio nering. „Want wanneer je kunt zeggen dat Ajax op Poligras speelt, geeft dat natuurlijk wel een extra waarde aan je produkt", weet Forbo Parade Tapijt marketing-directeur G. Walraven te melden. „Ajax is een topmerk, een zo genaamd A-1 produkt. Forbo is dat ook. Je hebt dus te maken met twee goede images die elkaar weer kunnen versterken." Dat Forbo PARADE Tapijt sportminded is blijkt uit het feit dat zij naast Ajax ook nog sponsor is van verschillende sportbonden en sportclubs. „We zijn sponsor van de hockey- bond en enkele hockeyclubs, de badminton- bond en individuele evenementen. Bijvoor beeld van het beroemde tennistoernooi 't Melkhuisje", meldt de marketing-directeur, die verwacht dat het aantal kunstgrasvoet balvelden de aankomende jaren nog toe neemt. „Voor trainingen zijn de kunst grasvelden natuurlijk ideaal. Ze kunnen zeer intensief gebruikt worden. Hierdoor bespa ren ze ook nog eens veel ruimte. Twee of drie trainingsvelden kunnen vervangen wor den door een kunstgrasveld." „Wannneer een club een kunstgrasveld heeft, hoeft men zich ook geen zorgen meer te maken over weersomstandigheden. Er kan te allen tijde getraind worden. En met het oog op de jeugdopleiding is dat natuur lijk fantastisch. Jonge voetballertjes kunnen nu het helejaartrainen zonder vervelende onderbrekingen. Zoals dat bij Ajax het geval is sinds ons kunstgrasveld daar ligt. Het scheppen van die goede mogelijkheden duidt op een beleid dat op de toekomst ge richt is. Topbedrijven, zoals Forbo dat bijvoorbeeld is, doen dat ook. Daarom passen Forbo en Ajax bij elkaar." PRESENTATIEGIDS AJAX 9? '93 65

AJAX ARCHIEF

Presentatiegids (1987-2013) | 1992 | | pagina 65