reisburo ROEVER Martinair umbro ABN AMRO Commodore Topsport zonder sponsoring? Een onmo gelijkheid! Ajax onderkende de noodzaak van financiële steun van het bedrijfsleven al vele jaren geleden. Al voor de invoering van de shirtreclame zocht onze club partner ships met sponsors. En met succes voor beide partijen want het mes snijdt aan twee kanten. Ajax prijst zich uitermate gelukkig met de huidige elftal sponsors waarvan Martinair, Umbro, Reisburo Roever, Commodore, Heidemij Poligras en CSU al bekende en gewaardeerde gezichten zijn. ABN AMRO was al enige tijd lid van de Ajax-familie maar gaat dit jaar als hoofd- sposor van start. De naam ABN AMRO siert derhalve voor tenminste drie seizoe nen ons mooie Ajax-shirt. Naast ABN AMRO wensen wij ook de vier vier nieuwe sponsors, SONY, OPEL, LEASECONCEPT en Drukkerij BOEKHO VEN BOSCH een prettige en vruchtbare samenwerking. Michael van Praag, voorzitter Ajax Amsterdam Met ingang van het seizoen 1991 -1992 prijkt de naam ABN AMRO op de rode baan van het Ajax-shirt. En dat zal het in elk geval de komende driejaar blijven doen want voor de duur van die tijd is het shirt sponsorcontract aangegaan. In navolging van succesvolle voorbeelden van buitenlandse banken is ABN AMRO de eerste bank in Nederland die een betaald voetbalclub sponsort. De rijke clubhistorie en het succesvolle imago van Ajax, dat zich tot ver buiten de grenzen van Nederland uitstrekt, maken Ajax tot een ideale partner voor ABN AM RO. Niet in de laatste plaats omdat ook ABN AMRO internationaal opereert, met meer dan vierhonderd vestigingen in vijftig landen buiten Nederland. Eind september 1991 gaan ABN Bank en AMRO bank officieel onder de naam ABN AMRO Bank werken. Vanaf dat moment zullen alle huidige ABN- en AMRO kanto ren een geheel andere aanblik krijgen. Zo worden de gevels voorzien van een opval lende groen-gele belettering. Deze ABN AMRO-kleuren zullen in sommige uitwed strijden terugkeren in het Ajax-tenue. Het team van Leo Beenhakker zal dan gehuld zijn in groene shirts met daarop in geel uit gespaard de driehoek uit het ABN AMRO beeldmerk. Reeds in 1979 verbond MARTINAIR zijn naam aan die van Ajax en daarmee is de luchtvaartmaatschappij de oudste sponsor binnen de huidige sponsorpool. De perfecte relatie tussen MARTI NAIR en Ajax werd twee jaar terug nog eens dubbel en dwars onderstreept bij het tekenen van een nieuw drieënhalf jarig contract. Sedert de ondertekening van de allereerste verbintenis is MARTI NAIR de officiële ver voerder van Ajax en zijn supporters naar de wedstrijden in het buitenland. De relatief jonge maatschappij (MARTI NAIR werd in 1958 door de huidige direc teur Martin Schroder opgericht als "Mar tin's Air Charter") heeft momenteel een vloot van twaalf vliegtuigen. Vanzelfspre kend houdt MARTI NAIR met het oog op de Europese eenwording in 1992 de vinger stevig aan de pols en om aan de wensen van de passagiers tegemoet te kunnen blij ven komen zal de vloot op niveau worden gehouden. Onder meer door de aanschaf van ultramoderne Boeing 767's. De computerfirma COMMODORE is Ajax al vele jaren trouw en de support van COMMODORE beperkt zich niet tot slechts de financiële kant. Zo werd enige tijd geleden de omvangrijke automatisering van de Ajax-administratie in zijn geheel door COMMODORE begeleid. Ook Ajax- coach Leo Beenhakker profiteert van de know-how van COMMODORE. Dankzij een speciaal computerprogramma kan hij alle voetbalontwikkelingen perfekt opslaan in zijn eigen data-bank. COMMODORE International Ltd. werd in 1958 in Canada opgericht en is wereldwijd uitgegroeid tot één van de belangrijkste le veranciers van innovatie computers voor het bedrijfsleven, de overheid, het onder wijs en de consumentenmarkt. Het hoofd kantoor is gevestigd in West Chester (USA) en heeft verkoop-organisaties in meer dan veertig landen. COMMODORE BV, een onderdeel van de wereldwijde organisatie, is gevestigd in Amsterdam. Sinds 1988 heeft de organi satie een spectaculaire groei doorgemaakt die onder meer leidde tot een heersende positie op de hobbycomputermarkt. UMBRO is de officiële kledingsponsor van Ajax en kan bogen op een zeer ruime erva ring als sponsor van nationale- en club teams op het hoogste niveau. Bij het bereiken van de hoofddoelstelling, voetbalmerk NUMMER 1 worden van Eu ropa, speelt Ajax een belangrijke rol. De rijke voetbalhistorie en de zonder meer unieke uitstraling van de club in binnen- en buitenland, zijn voor UMBRO van grote waarde. In 1924 was Manchester United de eerste profclub die door UMBRO werd voorzien van kleding, tegenwoordig komt men het Double Diamond-symbool van UMBRO op de kleding van talloze Europese topclubs tegen. Naast Ajax sponsort UMBRO onder andere de nationale ploegen van Enge land, Wales en Noord Ierland en de club teams van Internazionale Milaan, Napoli, Celtic, Tottenham Hotspur, Everton, Aston Villa en Dinamo Moskou. Onlangs braken UMBRO en Ajax hun ver bintenis open om die voor nog eens drie jaar te verlengen. Een internationale topclub als Ajax speelt vanzelfsprekend vele wedstrijden in het buitenland. Niet alleen in het kader van de Europese bekertoernooien maar ook voor het spelen van vriendschappelijke wedstrij den. Al jarenlang is ROEVER REIZEN de Ajax- partner die de reizen van Ajax verzorgt. ROEVER REIZEN is gevestigd in het win kelcentrum Kostverlorenhof in Amstelveen, heeft daarnaast nog een filiaal in Bussum en opende kortgeleden een nieuw kantoor in Amsterdam Zuidoost. Die expansie onderstreept het feit dat het ROEVER REIZEN voor de wind gaat. Di recteur Arend de Roever veroverde met MAGAZINE 24

AJAX ARCHIEF

Presentatiegids (1987-2013) | 1991 | | pagina 24