OTDK CITROËN^ o umbro ■L Commodore vy Ajax verkeert al sedert jaren in de gelukkige omstandigheid zich gesteund te weten door een aantal gerenommeerde en trouwe sponsors. Een aantal dat overigens nog steeds groeiende is. Vele bedrijven zien maar wat graag hun naam aan Ajax gelieerd, en andersom is Ajax ook gelukkig met de appreciatie vanuit het bedrijfsleven. Vorig seizoen bereikte CSU overeenstemming met Ajax over een spon sorschap. Een bijzonder waardevolle verbintenis. Regeren is vooruitzien. Ook Ajax tekent voor deze spreuk die immer weer bewaarheid wordt. Met ingang van volgend seizoen sieren de letters ABN voor drie jaren de shirts met de rode baan. In een later stadium zal het opschrift ABN-AMRO wellicht als nieuwe naam op het Ajax-shirt prijken. Hierover elders meer. Voor het laatste seizoen zal de krachtige combinatie Ajax- TDK, TDK-Ajax te bewonderen zijn op de shirts van de Ajax-spelers. Acht jaar geleden, bij de invoering van shirtreklame in het betaalde voetbal, sloeg TDK razendsnel toe door zich het recht te verwerven met de naam het Ajax-shirt te mogen sieren. Daarmee zette TDK een trend waar het geen moment spijt van heeft gehad. Eén van de belangrijkste uitgangspunten voor het benutten van het Ajax-shirt was het vergroten van de naamsbekendheid. Al jaren was TDK marktleider op het gebied van audio- en video-tapes, maar de naamsbekendheid van het Japanse merk hield daarmee nog geen gelijke tred. De verbintenis met Ajax bracht daar spectaculair verandering in, het pu bliek vereenzelvigt bijna een audio- of video-tape met de naam TDK. In Tape Club Magazine, de periodiek van TDK, wordt veel aandacht geschonken aan Ajax en de spelers in het bijzon der. De leden van Tape Club Magazine - inmiddels meer dan 100.000 - hebben bovendien recht op een flinke kor ting op toegangsbewijzen bij de thuiswedstrijden van Ajax. TDK Tape Club Magazine, Postbus 70, 5260 AB Vught. Telefoon: 073 - 568299. Eind van dit seizoen loopt het contract tussen de beide gi ganten af, aan een mooie en vruchtbare relatie komt dan een eind. Bij vele voetballiefhebbers zullen echter de letters TDK op het Ajax-shirt nog tot in lengte van dagen op het netvlies branden. Een automatisme zoals het in het veld gemeen goed zou moeten zijn. AVC Nederland, importeur van TDK, is gevestigd in Uden. Vorig seizoen maakte Ajax indruk met de geraffineerde wedstrijdkleding. Vooral het uit-tenue was overal en altijd onderwerp van gesprek. Op de tribunes waren er zelfs ver regaande discussies over wat nu het mooiste was: witte kousen onder het tenue of blauwe! Hoewel veel mensen toch gecharmeerd waren van met name het uit-shirt, of het away-shirt zoals het in Engeland genoemd wordt, heeft UMBRO toch weer nieuwe uit-kleding ontworpen. De hoofdkleur is opnieuw blauw, maar vele mensen zullen het design wellicht als iets 'rustiger' ervaren. Hoe het ook zij, sporters, en zeker voetballers vinden een goede 'look' van enorm belang. Een mooi wedstrijdtenue geeft de spelers een lekker gevoel hetgeen weer zijn invloed heeft op de prestaties. Wat dat aangaat heeft Ajax in UMBRO een ge weldige sponsor, want de aloude sportkledingfabrikant (al sedert 1922!) heeft een perfekt inlevingsvermogen in de wensen van de topsporters. Het statige maar tevens moderne UMBRO is nog minstens drie jaar aan Ajax verbonden, hetgeen wederzijds als zeer prettig wordt ervaren. Ook de supporters zijn gelukkig met deze kledingsponsor, want in iedere sportzaak kunnen ook zij zich een Ajax- tenue aanmeten, om zodoende het Ajax-hart in Ajax- kleuren te laten bloeien. UMBRO wordt in Nederland vertegenwoordigd door Teamsport BV, Pampuslaan 118 in Weesp. Telefoon: 02940 - 30220. Ajax heeft al sinds jaar en dag, zo lijkt dat tenminste inmid dels, het Franse automerk CITROËN als sponsor. De spe lers en de technische staf varen daar wel bij, want zij krij- gen van CITROËN de beschikking over razendsnelle BX- GTI's. De rij Citroën's op het parkeerterrein van Ajax is iedere keer weer een prachtig gezicht. De band tussen Ajax en CITROËN is een hele hechte. Dat is ook niet vreemd aangezien zowel de voetbalclub als het automerk zich onderscheiden door de qualificaties raffine ment, klasse, stijl en sublimiteit. Het sponsorgezelschap van Ajax kent in COMMODORE een zeer gewaardeerd lid. Ook deze computerfirma is Ajax al een lange tijd trouw. Het produkt, COMMODORE com puters, zijn een begrip in de hele wereld en de naam ver schijnt niet alleen bij sportmanifestaties prominent in beeld. COMMODORE heeft een groot hart voor de sport, wat zich vorig jaar nog maar eens uitte doordat de computer-gigant het contract met Ajax met weer drie jaar verlengde. De club kan niet alleen bouwen op de financiële support van COMMODORE. De omvangrijke automatisering van de Ajax-administratie enige tijd geleden, werd geheel door COMMODORE begeleid. Voor het tweede seizoen zal Ajax in iedere wedstrijd zijn opwachting maken in het prachtig ontworpen tenue van UMBRO. 43

AJAX ARCHIEF

Presentatiegids (1987-2013) | 1990 | | pagina 45