TILBURGS VOLKSFEEST FINALE! INHOUD VOORWOORD 5 ADRIE KOSTER 11 FINALE 2005 19 ROAD TO THE FINAL 31 DE LAATSTE BEKERWINST 38 SPONSOREN Redactieadres Supportersclub Willem II: t.a.v. Redactie Willem ll-er Postbus 1076, 5004 BB Tilburg Internet www.willem2.0rg E-mail redactie@willem2.0rg Redactie Maarten Bastiaens, Sander Berends, Wim Vos Coverfoto Pro Shots Marcel van Dorst Retouradres Supportersclub Willem II: Postbus 1076, 5004 BB Tilburg Stephan Bakker Acquisitie Steven Jenkinson Wouter Fase 28 februari iets over half 12. Een vol Koning Willem II Stadion durft nauwelijks naar de goal aan de Coolse Zijde te kijken. Na 120 minuten spanning moeten penalty's beslissen wie de bekerfinale haalt. Willem II of AZ? De spanning maakt al snel plaats voor verbazing als Timon Wellenreuter de ene na de andere penalty tegenhoudt. Wanneer Björn Johnsen de laatste penalty tegen de paal schiet, ontstaat een Tilburgs volksfeest op het veld en op de tribune. Een dag na de winst op AZ steekt via WhatsApp een aantal supporters de koppen bij elkaar. We gaan naar De Kuip en daar willen we met zijn allen een groot feest van maken. Willem II heeft sinds enkele jaren al een supportersschare die veel zelf regelt. Van busreizen tot sfeeracties. Tientallen supporters steken talloze uren vrijwillig in Willem II. Hierdoor kennen deze personen de juiste personen en weten hoe de lijntjes lopen. Ook voor het project 'bekerfinale' werd al snel de conclusie getrokken dat Willem II niet alles alleen zou moeten doen. De supporters zouden gaan helpen. Het uitgangspunt was helder. De bekerfinale moet een groot feest worden voor alle Willem Il-supporters, van jong tot oud en van fanatiek tot minder fanatiek. Om die reden werd een groep van zo'n 25 supporters gevormd uit alle supportersgroeperingen die Willem II kent, Supportersclub Willem II, Stichting KingZine, Vak E, Hoekkie C, KS79 en Tilburg Tifosi, aangevuld met een aantal 'losse' supporters. De werkgroep bekerfinale was geboren. De werkgroep kwam zo'n anderhalve week na de overwinning op AZ voor het eerst bij elkaar. Ideeën werden geuit en plannen werden besproken. Al snel werd de conclusie getrokken dat de ideeën geld kosten, veel geld. Er werd een crowdfundingsactie opgestart via Tikkie en via Tilbo.com. Het resultaat was overweldigend. Vele duizenden euro's stroomden binnen. Hiermee konden plannen worden gemaakt en uitgevoerd. Gedurende het proces werd duidelijk dat bij het organiseren van een bekerfinale heel veel komt kijken. De finalisten hebben iets te zeggen, de KNVB heeft een mening en de betrokken gemeentes vinden ook iets. De werkgroep heeft met al deze organisaties nauw contact moeten hebben. Wat volgde waren avonden van overleg over de kaartverkoop, het vervoer naar De Kuip, de opbouw van het supportersplein, de sfeeracties en - voor het geval alles goed gaat - de huldiging op 6 mei. Daarnaast gingen de mannen van Tilburg Tifosi aangevuld met vele helpende handen ergens in een loods in Tilburg aan de slag om zichzelf te overtreffen met het grootste doek dat zij ooit hebben gemaakt. Tilburg maakt zich op voor 5 mei. De bekerfinale begint te leven. Tilburg kleurt langzaam rood-wit- blauw. De werkgroep is blij en trots dat ze hieraan een steentje heeft kunnen bijdragen. Het is mooi om te zien dat door dergelijke gebeurtenissen de onderlinge saamhorigheid groeit. Wat er precies allemaal is geregeld, kan nu nog niet worden verklapt. Geniet straks van het feest op het supportersplein, de sfeeracties voor de wedstrijd en de sfeer op de tribune. Als straks 18.500 man pal achter Willem II staan, zijn de vele uren aan voorbereiding het allemaal waard geweest. En hopelijk mogen we morgen nog een keer een groot feest vieren als Jordens Peters de KNVB Beker aan de overvolle Heuvel laat zien. Geniet van de wedstrijd! Werkgroep bekerfinale Copyright 2019 Overname van artikelen, foto's en beeldmateriaal of gedeelten daarvan is toegestaan, mits vergezeld van bronvermelding. Toezending van de betreffende publicaties wordt op prijs gesteld.

AJAX ARCHIEF

Programmaboekjes (vanaf 1934) | 2019 | | pagina 3