INTERVIEW 15 die de huidige hoofdsponsor AEGON over anderhalf jaar gaat opvolgen. Hoe verloopt zo'n traject 'Daarvoor moeten we eerst heel goed weten wie we zijn. Wat kunnen en willen we als Ajax bieden? Op welke manier kan de sponsor van onze naams bekendheid gebruikmaken? We zullen de juiste keuzes moeten maken als we met een bepaalde partij in ge sprek zijn. ABN AMRO en AEGON zijn allebei een fi nancieel bedrijf. Daar heeft Het directieteam van Ajax bestaat de club dus ervaring mee. Een sponsor uit een andere branche kan weer heel andere eisen stellen. Daarom is het goed te weten wat we kunnen en willen weggeven. We hebben daar ook al een aantal gesprekken over gehad. Van daaruit kunnen we uitbouwen. We zijn een heel mooie partij, zeker voor een sponsor die een bepaalde mate van publiciteit en uitstraling zoekt,' Een keeper is een eenling in het elftal, luidt het voetbal cliché. Van der Sar heeft zich nooit een eenling gevoeld. Eerder teamplayer, een volwaardig onderdeel van het elftal. 'Al had ik altijd wel een keeperstrui aan. Nooit dat mooie Ajax-shirt, een zwart-wit Juve-tenue of het rode shirt van Manchester United. Ik heb me altijd teamspeler gfevoeld; iemand die bovendien kon meevoetballen. Op die manier moeten we het nu weer doen eigenlijk Het kan een commissaris, werknemer of een andere betrok kene zijn die het balletje aan het rollen brengt. Je kunt vaak niet één persoon aanwijzen. We moeten het met elkaar doen.' SNELLE DENKERS Johan Gruijff zegt dat topsporters vaak snelle denkers zijn. Ben jij ook zo'n snelle denker op zakelijk gebied? 'In topsport gaat het soms om fracties van seconden. Dan moet je binnen afzienbare tijd de juiste inschatting maken. Zal ik uitkomen of niet? Tien meter naar links of rechts kan een groot verschil betekenen. In het bedrijfs- uit Jeroen Slop, Edwin van der Sar, Marc Overmars en Michael Kinsbergen. leven werkt dat min of meer op dezelfde manier. Zowel in het veld als op kantoor is het belangrijk om telkens de juiste keuzes te maken. En ook nu ben ik weer een teamspeler die zichzelf geregeld afvraagt: waarin kan ik het beste mijn energie steken? En wat schuif ik door naar de afdelingsmanagers? Op die manier kom je gezamenlijk tot de beste resultaten, ook buiten het veld.' Ajax moet volgens Van der Sar zijn voordeel doen met de enorme voetbalkennis die binnen de club beschikbaar is. 'Het mooie is dat veel oud-spelers in de loop der jaren over heel Europa zijn uitgewaaierd en nu weer terug zijn bij Ajax. Ze hebben jarenlang bij andere clubs in de keuken kunnen kijken. Met al die kennis en indrukken hopen we Ajax sterker te maken. We moeten Ajax met elkaar naar een hoger plan brengen. In groepjes denken past daar niet bij. We zijn met zijn allen bezig de club nóg beter te maken.' In jouw geval heb je veel opgestoken in je tijd bij Manches ter United. Onder meer door je gesprekken met directeur David Gill. 'Ik heb altijd wel interesse gehad in de andere kant van het voetbal. Zo werd bij Manchester United aan het begin van het seizoen soms een trip van drie weken belegd. Dan reisden we naar Azië, Amerika ofZuid-Afrika. Ik vond het dan leuk om bijvoorbeeld directieleden of mensen van de commerciële afdeling op te zoeken. Of de leden van

AJAX ARCHIEF

Programmaboekjes (vanaf 1934) | 2013 | | pagina 15