VEILIGVERKEER Laat Bob maar blazen Bob jij of bob ik?Is een veelgehoorde vraag in uitgaansgelegenheden en voordat de 'derde helft' begint in sportkantines. Het maken van een Bob-afspraak is het belangrijkste uitgangspunt van de Bob-campagne. De slogan van de nieuwe zomercampagne is; Laat Bob maar blazen. De verkeersveiligheidpartners in Overijssel willen met de zomeractie onderstrepen datje vóór het feestvieren met elkaar moet afspreken wie de Bob is en dat de Bob geen druppel drinkt. Bob kan dus zonder moeite blazen als hij/zij staande wordt gehouden bij een alcoholcontrole. BlaasBobgame Tijdens de campagne trekt Veilig Verkeer Nederland het land in met de BlaasBobgame. Dit spel bestaat uit een levensgroot opblaasbaar veld met twee goals, waarop twee teams van drie personen tegen elkaar spelen. Zij moeten met behulp van bladblazers zoveel mogelijk ballen in het doel van de tegenstander blazen. In elk team zit een Bob; of hij alcoholvrij is wordt ter plekke met blaasapparatuur gecontroleerd. De winnaar ontvangt een OpblaasBob, de verliezers krijgen een Bob-strandbal. Bob-afspraak In Nederland maakt men steeds vaker de Bob-afspraak. Toch veroorzaakt alcoholgebruik elk jaar meer dan 250 verkeersdoden en meer dan 2000 ernstig gewonden in het verkeer. Een belangrijke reden voor verkeersongelukken is dat de waarneming door alcoholgebruik vermindert. De weggebruiker overziet niet de hele weg, raakt overmoedig en schat de afstand niet goed in. Ook de reactiesnelheid neemt af. Neem geen risico; laatje rijden door Bob of bob zelf! Jaap Stam Deze zomer zullen de Bob-blaasgames overal in Nederland en bij uiteenlopende evenementen opduiken om de Bob-campagne zo breed mogelijk onder de aandacht te brengen en mensen erop te wijzen dat alcohol en verkeer niet samengaan (vooreen overzicht van de evenementen kijk op www.jebenttopbob.nl). Ook bij de afscheidswedstrijd van Jaap Stam is de Bob aanwezig. Naast het stadion, bij de ingang is het Bob-blaasspel in grote uitvoering opgezet. Blaas ook een potje mee en maak kans op het felbegeerde Bob-luchtbed! De alcoholcampagne is in Overijssel een initiatief van het ROVO (Regionaal Orgaan voor de Verkeersveiligheid in Overijssel), Provincie Overijssel, RegioTwente, Veilig Verkeer Nederland (VVN), Openbaar Ministerie, Politieregio IJsselland, Politieregio Twente, Rijkswaterstaat en de Overijsselse gemeenten.

AJAX ARCHIEF

Programmaboekjes (vanaf 1934) | 2008 | | pagina 23