ABN AMRO en Ajax steunen
dance®life
Programma
Speelronde 34
De Ajax-Marsch
Het Ajax-gevoel van
De Bank
In 1991 was het de begin
nende coach Louis van
Gaal die het technische
beleid van Ajax naar
zijn hand zette. Zeven
tienjaar later lijkt Van
Basten dat stokje over te
nemen.
Simon Zwartkruis in
Voetbal International,
16-04-2008
Er was een tijd dat we geen
geld hadden om postzegels
te kopen voor de kerstkaar
ten. Toen het zo goed ging,
kregen we iets onoverwin
nelijks. Het kan echter geen
kwaad om dat ook weer iets
te relativeren. 5
Zondag 20 april
HF AFTRAP
S AJAX KJCK
Urr
Ajax speelt vanmiddag tegen Heracles Almelo in shirts waarop in plaats van het ABN
AMRO-logo het Dance4Life-logo te zien is. Daarnaast wordt er in de rust en na afloop
van het duel een daverend evenement neergezet.
Ajax - Heracles Almelo is de laatste reguliere competitiewedstrijd waarbij ABN AMRO
hoofdsponsor is van de Amsterdamse club. De Bank heeft besloten dit duel op te dragen
aan Dance4Life, de internationale organisatie die samen met jonge mensen de strijd aan
bindt tegen een probleem van wereldformaat: hiv en aids. Dagelijks sterven duizenden
mensen aan de gevolgen van aids. Meer dan de helft van de mensen met hiv is jonger dan
25. Dance4Life roept daarom jongeren over de hele wereld op in actie te komen.
ABN AMRO gelooft in het gedachtegoed van Dance4Life en biedt de organisatie daarom
tijdens Ajax - Heracles een platform voor haar boodschap.
Michael van Praag in Voetbal
International, 16-04-2008
eredivisie
Ajax - Heracles Almelo
AZ - Sparta Rotterdam
FC Twente - Willem II
FC Utrecht - FC Groningen
Feyenoord - Roda JC
NAC Breda - NEC
sc Heerenveen - Excelsior
Vitesse - PSV
VVV-Venlo - De Graafschap
'n Juichtoon dav're langs de velden
Voor ons dierbaar Rood en Wit
De ploeg der dappere Meerse helden
Onze vreugd en ons trots bezit
Alom gevreesd in heel den lande
Glorie onzer Amstelstad
leder draagt ze op de handen
Wie gaat niet op Ajax prat
Ajax hup, Rood-Witte schare
Dappere strijders, fier en koen
Geen club die ons kon evenaren
Rood en Wit wordt kampioen
Ajax hup, Rood- Witte schare
Dappere strijders, fier en koen
Een roep die geldt, dat is je ware
Rood en Wit wordt kampioen
tekst Klaas Vos
Sinds de overname door o.a. Fortis (Feyenoord-sponsor!) is De
Bank voor mijn gevoel als Ajax-bank al overleden. Over de doden
niets dan goeds, luidt de uitdrukking. Welnu, in dit geval is dat
oprecht zo. Waarbij ik persoonlijk niet alleen denk aan die acht
tien jaar dat de bank onze club werkelijk fantastisch financieel
heeft gesteund. In het voorjaar van 1993 richtten we met een
aantal Ajax-vrienden de Bobby Haarms Fanclub op. Een spon
taan initiatief omdat het boegbeeld van alles wat des Ajax'is met
vermeende hartproblemen in het ziekenhuis was opgenomen.
Met een quotum van 200 leden vormde de club een prachtige
dwarsdoorsnede van de Ajax-familie: oud-spelers, onder wie
bijvoorbeeld Dick Schoenaker, Johan Neeskens en Simon
Tahamataleden van Ajax; donateurs; sponsors; seizoenkaart
houders uit het hele land; jongeren en ouderen; echtparen en
alleenstaande vrouwen; Ajax-vrijwilligers. We gaven een blad uit,
Het Bobblad, en we organiseerden elk jaar een grote gala-avond
met artiesten, een tombola, een lopend buffet en de uitreiking
van de Bobby Haarms Award. Toen Bobby in 2000 afscheid nam
als trainer van Ajax hieven we ook de club op. Het waren zeven
prachtige jaren geweest en het was mooi zo.
Omdat we, ten gunste van de minder draagkrachtige beurs,
de contributie laag hielden (50 gulden per jaar) moesten we
op zoek naar sponsors om met name die gala-avonden van de
grond te krijgen en vervolgens overeind te houden.
Omdat hij op persoonlijke titel lid geworden was, wendden we
ons als eerste tot Luuk Riesenbeck, de trait d'union tussen Ajax
en de bank. Deze robuuste, grote man bleek ook robuust en
groot in de aanpak van ons probleem. Hij zorgde er met al z'n
gewicht voor dat De Bank zich garant stelde voor niet alleen
fraaie prijzen voor de tombola, maar ook dat de Bobby Haarms
Award niet een 'lullig' bekertje werd uit een sportprijzenwinkel-
tje, maar een fraai bronzen plastiek van de beroemde beeldhou
wer Pépé Gregoire. En dat elk jaar weer.
Hierin toonde een grote bank juist groot te zijn in het 'kleineDat
'kleine' dat zo wezenlijk is voor het voortbestaan van een club,
voor haar bloedsomloop, voor haar leven.
Dat had De Bank door, omdat De Bank in zijn vertegenwoordiger,
Luuk Riesenbeck een echte clubman kende/kent, De fanclub
behoorde al die zeven jaren bij dat wat een club tot club maakt:
één grote familie en niet een politieke partij - wat het ook wel
lijkt te zijn.
De Bank, onder de grote banken de meest voorname, vooraan
staande en dus terecht Ajax-sponsor, had ook oog voor het fa
miliegevoel, waar onze club het wellicht echt van moet hebben.
Dank Bank, hartelijk dank Luuk Riesenbeck.
PS Voor alle duidelijkheid: ik heb geen aandelen ABN AMRO;
sterker nog, ik ben niet eens klant.
f r-1 r-»
7