ABN AMRO en Ajax steunen dance®life Programma Speelronde 34 De Ajax-Marsch Het Ajax-gevoel van De Bank In 1991 was het de begin nende coach Louis van Gaal die het technische beleid van Ajax naar zijn hand zette. Zeven tienjaar later lijkt Van Basten dat stokje over te nemen. Simon Zwartkruis in Voetbal International, 16-04-2008 Er was een tijd dat we geen geld hadden om postzegels te kopen voor de kerstkaar ten. Toen het zo goed ging, kregen we iets onoverwin nelijks. Het kan echter geen kwaad om dat ook weer iets te relativeren. 5 Zondag 20 april HF AFTRAP S AJAX KJCK Urr Ajax speelt vanmiddag tegen Heracles Almelo in shirts waarop in plaats van het ABN AMRO-logo het Dance4Life-logo te zien is. Daarnaast wordt er in de rust en na afloop van het duel een daverend evenement neergezet. Ajax - Heracles Almelo is de laatste reguliere competitiewedstrijd waarbij ABN AMRO hoofdsponsor is van de Amsterdamse club. De Bank heeft besloten dit duel op te dragen aan Dance4Life, de internationale organisatie die samen met jonge mensen de strijd aan bindt tegen een probleem van wereldformaat: hiv en aids. Dagelijks sterven duizenden mensen aan de gevolgen van aids. Meer dan de helft van de mensen met hiv is jonger dan 25. Dance4Life roept daarom jongeren over de hele wereld op in actie te komen. ABN AMRO gelooft in het gedachtegoed van Dance4Life en biedt de organisatie daarom tijdens Ajax - Heracles een platform voor haar boodschap. Michael van Praag in Voetbal International, 16-04-2008 eredivisie Ajax - Heracles Almelo AZ - Sparta Rotterdam FC Twente - Willem II FC Utrecht - FC Groningen Feyenoord - Roda JC NAC Breda - NEC sc Heerenveen - Excelsior Vitesse - PSV VVV-Venlo - De Graafschap 'n Juichtoon dav're langs de velden Voor ons dierbaar Rood en Wit De ploeg der dappere Meerse helden Onze vreugd en ons trots bezit Alom gevreesd in heel den lande Glorie onzer Amstelstad leder draagt ze op de handen Wie gaat niet op Ajax prat Ajax hup, Rood-Witte schare Dappere strijders, fier en koen Geen club die ons kon evenaren Rood en Wit wordt kampioen Ajax hup, Rood- Witte schare Dappere strijders, fier en koen Een roep die geldt, dat is je ware Rood en Wit wordt kampioen tekst Klaas Vos Sinds de overname door o.a. Fortis (Feyenoord-sponsor!) is De Bank voor mijn gevoel als Ajax-bank al overleden. Over de doden niets dan goeds, luidt de uitdrukking. Welnu, in dit geval is dat oprecht zo. Waarbij ik persoonlijk niet alleen denk aan die acht tien jaar dat de bank onze club werkelijk fantastisch financieel heeft gesteund. In het voorjaar van 1993 richtten we met een aantal Ajax-vrienden de Bobby Haarms Fanclub op. Een spon taan initiatief omdat het boegbeeld van alles wat des Ajax'is met vermeende hartproblemen in het ziekenhuis was opgenomen. Met een quotum van 200 leden vormde de club een prachtige dwarsdoorsnede van de Ajax-familie: oud-spelers, onder wie bijvoorbeeld Dick Schoenaker, Johan Neeskens en Simon Tahamataleden van Ajax; donateurs; sponsors; seizoenkaart houders uit het hele land; jongeren en ouderen; echtparen en alleenstaande vrouwen; Ajax-vrijwilligers. We gaven een blad uit, Het Bobblad, en we organiseerden elk jaar een grote gala-avond met artiesten, een tombola, een lopend buffet en de uitreiking van de Bobby Haarms Award. Toen Bobby in 2000 afscheid nam als trainer van Ajax hieven we ook de club op. Het waren zeven prachtige jaren geweest en het was mooi zo. Omdat we, ten gunste van de minder draagkrachtige beurs, de contributie laag hielden (50 gulden per jaar) moesten we op zoek naar sponsors om met name die gala-avonden van de grond te krijgen en vervolgens overeind te houden. Omdat hij op persoonlijke titel lid geworden was, wendden we ons als eerste tot Luuk Riesenbeck, de trait d'union tussen Ajax en de bank. Deze robuuste, grote man bleek ook robuust en groot in de aanpak van ons probleem. Hij zorgde er met al z'n gewicht voor dat De Bank zich garant stelde voor niet alleen fraaie prijzen voor de tombola, maar ook dat de Bobby Haarms Award niet een 'lullig' bekertje werd uit een sportprijzenwinkel- tje, maar een fraai bronzen plastiek van de beroemde beeldhou wer Pépé Gregoire. En dat elk jaar weer. Hierin toonde een grote bank juist groot te zijn in het 'kleineDat 'kleine' dat zo wezenlijk is voor het voortbestaan van een club, voor haar bloedsomloop, voor haar leven. Dat had De Bank door, omdat De Bank in zijn vertegenwoordiger, Luuk Riesenbeck een echte clubman kende/kent, De fanclub behoorde al die zeven jaren bij dat wat een club tot club maakt: één grote familie en niet een politieke partij - wat het ook wel lijkt te zijn. De Bank, onder de grote banken de meest voorname, vooraan staande en dus terecht Ajax-sponsor, had ook oog voor het fa miliegevoel, waar onze club het wellicht echt van moet hebben. Dank Bank, hartelijk dank Luuk Riesenbeck. PS Voor alle duidelijkheid: ik heb geen aandelen ABN AMRO; sterker nog, ik ben niet eens klant. f r-1 r-» 7

AJAX ARCHIEF

Programmaboekjes (vanaf 1934) | 2008 | | pagina 6