ACHTFRGROND 'Ajax vuurt met vier' in 1967 Trainingstenue 'Ajax vuurde met vier'; 1996 en 2007 24 AJAX KICK O FF Ajax vuurt met vier; origineel en remake Vier Ajacieden kijken de lezers van Elseviers Weekblad recht aan. 'Ajax vuurt met vier,' luidt de tekst bij de spelers die in opvallende houding poseren. De foto van Paul Hut maakt Elsevier nummer 8 van 1967 tot een bijzondere uitgave. Een collector's item. Veertig jaar later poseren Klaas Nuninga, Sjaak Swart, Piet Keizer en Johan Cruijff opnieuw in een variant op de 'Hut-pose'. tekst// Ronald Jonges Waar Huf en de Ajacieden elkaar precies trof fen voor het maken van de foto? De herinne ringen zijn tegenstrijdig. Klaas Nuninga houdt het op een fotosessie in het oude Ajax-stadion de Meer. Piet Keizer en Sjaak Swart denken aan een bezoek aan de studio/atelier van de Amsterdamse fotograaf/kunstenaar Huf. 'Het is ook alweer veertig jaar geleden,' klinkt het bijna verontschuldigend uit de mond van Nuninga. Na een moment bedenktijd: 'Eigenlijk vonden we het toen wel frappant dat een fotograaf als Huf vier voetballers bij elkaar zette.' Sporters op de cover van een opinieblad was een bijzonderheid medio jaren zestig. Het kwartet Ajacieden poseerde waarschijnlijk voor een bescheiden bedrag. In een tijdperk waarin het fullprofessionalisme gestaag terrein won, waren alle inkomsten welkom. Keizer en Cruijff waren samen met Henk Groot en Co Prins de eerste fullprofs van Ajax. Nuninga en Swart hadden er enige tijd een baan naast. Swart bestierde enige tijd zijn eigen sigaren zaak, Nuninga was onderwijzer. De foto's die Huf, volgens de overlevering, eind 1966, begin 1967 van de Ajacieden maakte, dienden in eerste instantie voor een reclame campagne. Nadat de foto op het voorblad van Elseviers Weekblad prijkte, won het groeps portret pas echt aan faam. Hetzelfde gold voor de voetballende gelegenheidsmodellen. Luttele jaren na de fotosessie beleefde Ajax zijn internationale doorbraak. Nuninga had zijn aandeel in de aanloop naar de successen; de resterende drie aanvallers hadden iedereen een eigen bijdrage in de wereldwijde zegetocht die de Amsterdamse club mocht vieren. 'De rode shirts waren onze trainingsshirts,' weet Sjaak Swart nog goed. Rode shirts en blauwe broeken. Net als het tenue steken ook de fris geborstelde kicksen strak af tegen het neutrale decor. Alsof de Ajacieden elk mo ment kunnen beginnen aan een trainingspar tij. Een partij met veel publiek; toeschouwers die de voetballers trakteren op bewonderende blikken. Paul Eduard Bram Huf maakte zijn handelsmerk van het glamoureus afbeelden van zijn modellen. Door de neutrale achter grond wonnen veel van zijn foto's aan een voud en zeggingskracht. De Amsterdamse fotograaf beleefde vooral in de jaren vijftig en zestig zijn bloeiperiode. Huf begon in 1946 als fotograaf van toneel gezelschap Comedia, maar legde zich niet veel later toe op studioportretten. Geënsceneerde studiobeelden, glamourportretten en glossy mode- of reclamecampagnes. De veelzijdige vakman was zijn tijd ver vooruit. 'Een heel goede, misschien wel perfecte foto graaf,' typeert Swart de fotograaf die in 2002 op 77-jarige leeftijd overleed. Huf maakte niet alleen indruk op 'Mister Ajax'. 'Huf had een grote mate van vakmanschap,' vindt Piet Keizer. 'Al kan ik de kwaliteit van de foto niet beoordelen, daar heb ik geen verstand van. Het is verder wel een leuke foto.' Nuninga herinnert zich Huf als een aparte man. 'Maar vooral een vriendelijke man. Soms hoor je dat mensen deze foto thuis of op kantoor hebben hangen. De foto is nu ook te zien op de expo sitie "Held" in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Daar vind je de Huf-foto heel groot tentoon gesteld. We behoren dus tot de "zogenaamde" helden. Eerlijk gezegd vind ik dat wel lachen. Ook in het Groninger Museum hangt de foto. Dat zegt allemaal veel over de bekendheid die deze fotograaf ook nu nog heeft.' Respectievelijk negenentwintig en veertig jaar na de originele sessie met Huf, poseerden de Ajacieden opnieuw in de 'Huf-pose'. Bij het afscheid van de Meer in 1996 was nog sprake van een spontaan idee. De illustere oud-Ajacieden grepen het feest om nog een keer te poseren, dit keer op de middenstip van het toenmalige stadion. Het fotomoment op 8 september 2007, kort voor de interland tussen Nederland en Bulgarije, werd zorgvuldiger voorbereid. In de Champions Lounge van de ArenA tekende Ajax-fotograaf Louis van de Vuurst in luttele minuten voor een tweede remake, of beter ge zegd, een variant op het originele meesterwerk. Van één origineel meesterwerk is overigens geen sprake. Er zijn verschillende 'Hufs' in omloop. De metersgrote afdruk die bijvoor beeld in de perskamer van de ArenA pronkt, wijkt iets af van de foto die in 1967 de cover van Elseviers Weekblad sierde. De pose van de Ajacieden verschilt per variant. Zo zijn er ook afdrukken waarop de Ajacieden poseren

AJAX ARCHIEF

Programmaboekjes (vanaf 1934) | 2007 | | pagina 22