INTEGRATIE MET DE &-CAMPAGNE
ledereen die voetbalt, zal het kunnen beamen:
wie een beetje met een bal overweg kan, wordt
g, makkelijk geaccepteerd. Voetbal heft verschillen op
en integratie verloopt vanzelfsprekend. Vandaar dat
W de KNVB zich verbindt aan de &-campagne.
de &-campagne
Deze integratiecampagne is bedoeld om positieve interactie te
stimuleren tussen mensen van verschillende afkomst; het &-teken
staat voor samenwerken en meerwaarde. Henk Kesler, directeur
betaald voetbal van de KNVB, en Romeo Castelen zijn ambassa
deurs van de campagne. De Feyenoorder en international is zeer te
spreken over het project. "Integratie houdt momenteel heel Neder
land bezig en ik ben er zeker van dat voetbal de integratie bevordert.
Op het veld maakt het niet uit welke taal je spreekt of welke kleur je
hebt. Voetbal verbroedert en verzoent. Kijk alleen al naar een groot
toernooi als het WK; dan is in Nederland toch iedereen met z'n allen
voor Oranje?" Een van de doelstellingen van de campagne is dat er
in de komende twee jaar 1000 1 goede voorbeelden worden
verzameld van positieve interactie tussen allochtone en autochtone
Nederlanders. Deze voorbeelden kan iedereen aanmelden op de
website www.en.nl. Om er een paar te noemen die al op de site
staan: het WK Amsterdam, een feestelijk 'internationaal' voetbal-
H evenement met 32 landenteams van in Nederland wonende
nationaliteiten, de Nacht van de Sport waarin teams met verschil
lende achtergronden van acht uur 's avonds tot acht uur 's ochtends
ïls.
volleyballen, voetballen en basketballen én een samenwerkings
verband tussen een grote en rijke hockeyclub en een kleine
J Marokkaanse voetbalvereniging. Heb jij ook een goed voorbeeld of
idee? Of wil je meer weten over Ga dan naar www.en.nl.
i
3d 7 MEI 2006 AJAX-PSV 57