BOULEVARD
ARENA BOULEVARD: DE GROTE OPKNAPBEURT IS BEGONNEN
Door: Henk Balijon
De feestmaand december was een drukke maand. Freek de Jonge stond met succes in de Pepsi Stage. In de kerstvakantie
puilden de bioscoopzalen in Pathé ArenA uit. Ajax zit in de tweede ronde Champions League en speelt tussen de Europese
topclubs. De Heineken Music Hall is voor de tweede achtereenvolgende keer in Amerika genomineerd voor de Pollstar
Concert Industry Award. En begin januari was de ArenA drie dagen lang omgetoverd tot het centrum van de snow- en skate
boardwereld. Het Nokia Totally Board is een succes en komt komende winter(stop) terug in de ArenA. De tweede helft van de
competitie is weer begonnen met hopelijk nieuwe successen voor Ajax. Naast voetbalwedstrijden staan er klinkende namen
op de agenda in 2003: Bon Jovi, Andre Hazes, Robbie Williams en de Rolling Stones. En tussen alle wedstrijden en concer
ten door is er 'werk in uitvoering': Er wordt gebouwd aan de uitbreiding van de sporen en het nieuwe station. De boulevard
krijgt de komende maanden een grote opknapbeurt.
Herinrichting van de boulevard.
Tegelijk met de opening van de Amsterdam ArenA werd in 1996 de ArenA Boulevard opgeleverd. Er kon immers geen sprake zijn van
een prachtig nieuw stadion in een zandvlakte. De gemeente heeft de openbare ruimte rondom de ArenA ingericht. Maar het duurt
minstens tot 2007 dat het ArenA-gebied klaar is vanwege de bouw van het nieuwe station Amsterdam Bijlmer ArenA en vanwege de
bouw van het GETZ Entertainmentcenter, waarvan de bouw nog moet beginnen.
De boulevard is niet alleen de verbinding tussen het stadion en het station. Het was de bedoeling dat het ook een prettig verblijfsge-
bied zou worden. Door alle bouwactiviteiten van de afgelopen jaren heeft de boulevard echter veel te lijden gehad en is er nog maar
weinig van het oorspronkelijke ontwerp overgebleven. Fonteintjes, bijzondere lantaarnpalen en de vloerverlichting moesten wijken voor
bouwkranen en heistellingen. Er komen steeds meer mensen naar de ArenA Boulevard. Het succes van Ajax, grote evenementen in de
ArenA en de ArenA Amphi, concerten en dance events in de Heineken Music Hall, een gevarieerd filmaanbod in de Pathé ArenA, de
megastores en Villa ArenA zorgen er voor dat het steeds drukker wordt op de boulevard. Maar vele bezoekers ervaren de ArenA
Boulevard zelf als kaal, weinig levendig en saai. Er gebeurt te weinig in de openbare ruimte. De komst van de diverse horecagelegen
heden bracht leven in de brouwerij. Maar tegelijkertijd zullen alle bouwactiviteiten nog jarenlang van invloed zijn op het functioneren
van de boulevard. Wat te doen
Herstel en verbetering.
Je kunt de hele boulevard opnieuw bestraten met ander materiaal en anders inrichten, maar om te voorkomen dat een ingrijpende en
miljoenen euro's vergende operatie twee keer moet worden uitgevoerd (namelijk nu en straks in medio 2007/2008 als het gebied klaar
is) met alle overlast van dien, is besloten het definitieve herinrichtingsplan in 2007 uit te voeren. Gebeurt er tot die tijd niets
Jawel De huidige ergernissen in het gebied moeten worden weggenomen. Het moet schoon zijn (voldoende afvalbakken, toiletvoor
zieningen). Bezoekers moeten zich veilig voelen (voldoende verlichting) en de mensen moeten de weg weten te vinden (goede
bewegwijzering naar en in het ArenA-gebied). Half januari zijn de werkzaamheden voor herstel en verbetering begonnen voor de
deuren van Media Markt en Decathlon. Het werk wordt in verschillende fases uitgevoerd, stukje voor stukje, opdat de overlast tot een
minimum wordt beperkt voor de ondernemers en de bezoekers. Deze zomer is er een vernieuwde boulevard met (deels) nieuwe
bestrating, bijzondere lantaarnpalen, twee zitbanken van 30 meter lang en een basketbal/straatvoetbal veld tussen de kiosken. En
als het lukt om naast de Pepsi Stage tijdelijk een groot speelparadijs voor kinderen te realiseren, is de ArenA Boulevard een attractie
rijker en wordt het ArenA-gebied voor steeds meer mensen aantrekkelijk om naar toe te komen en om weer eens terug te komen.
De ontwikkeling van de ArenA Boulevard is een samenwerking
van gemeente Amsterdam, stadsdeel Zuidoost en OMC, een
initiatief van Ballast Nedam Ontwikkelingsmaatschappij, BAM
NBM Vastgoedontwikkeling en ING Vastgoedontwikkeling,
aangevuld met initiatieven van derden.
Henk Balijon is accountmanager zuidoost van de gemeente Amsterdam