Be Quick Business Club De wedstrijd Be Quick - Ajax is een onderdeel van de viering van het 100-jarig bestaan, waarvoor de Jubileumcommissie verantwoordelijk is. Het organiseren van dit evenement is gedelegeerd aan een jubi- leumwedstrijdcommissie, die in Douwe Veen haar grote man kent. Hij heeft een aantal medewerkers om zich heen verzameld, die allemaal weer separate opdrachten hebben. De Jubileumcommissie speelt een beet je Raad van Commisarissen en ook de Be Quick Business Club (BBC) speelt een rol, daar waar het gaat om het het benutten van de bestaande commerciële contacten. De BBC bestaat in de huidige vorm al weer een aantal jaren en heeft in voorzitter Hans de Wilde de grote voortrekker. Als succesvol ondernemer in ruste kent hij het klappen van de zweep en is in staat deze zakelij ke kennis over te dragen op zijn mede-bestuursleden. In de loop van haar bestaan heeft Be Quick de maatschappelijke ontwikkelingen nauwgezet gevolgd. Kwam de ondersteuning in het begin van de vorige eeuw nog van de middenstanders en een enkele sympathiseren de directeur van een fabriek, langzamerhand werd de fondsenwerving breder getrokken en kwamen er ook aanzienlijke hogere bedragen binnen. Natuurlijk zijn de "oude" en belangrijke inkomsten uit advertenties en reclameborden nog zeer welkom, maar de de successievelijke naamswijzigingen spreken enigszins voor zich: Reclamecommissie, Sponsor- en Reclamecommissie en dan nu Be Quick Business Club. Natuurlijk heeft Be Quick dat concept niet uitgevonden. Sinds de invoering van het Betaald Voetbal in 1954 is de commercie natuurlijk allengs belangrijker geworden. Was de KNVB aanvankelijk terughoudend met toestaan van allerlei nieuwe reclame-uitingen en vond ook het grote publiek de naam van een sponsor op het geliefde rood- of blauwwitte tenue geen gezicht, de vernieuwing was niet tegen te houden en daarna ging het ineens hard, heel hard. De handelwijze van "hier heb je honderd gulden en dan wil ik je ook een hele poos niet meer zien" is er nog wel, maar is geen lang leven meer beschoren. Natuurlijk blijft elke vorm van sponsoring ook een kwestie van gunnen, maar de ondernemer eist steeds vaker waar voor zijn geld. Hij is bereid "iets" te doen, maar wil daar ook wat voor terug. In een niet al te grote plaats als Zutphen, vind je verbazend veel sport- en culturele clubs. Die zitten alle maal om geld verlegen, want de contributie is leuk maar lang niet meer voldoende om aan alle financiële verlangens tegemoet te komen. Dus al die verenigingen vissen in die ene vijver en dan wordt het aan de oever dringen geblazen. Goed, de gunners zoeken hun eigen favoriete hengel wel op, maar als het op pure zakelijkheid aankomt zal de winkel of het bedrijf krtitisch gaan kijken in welke worm hij zal bijten. En dat zal de smakelijkste zijn. Wat zoekt hij of zij dan? Bij voorkeur een gezellig netwerkje. Beetje voetbal kijken, borreltje en hapje, een mop, kletsen over auto's en bij voorkeur en passant een paar centen verdienen. En dat wilden we met de BBC dan ook heel graag bewerkstelligen. Dat krijg je niet zomaar van de grond en dat hebben we in het begin dan ook geweten, want de eerste poging lukte niet zo best omdat we een aantal dingen over het hoofd zagen. Een grondige evaluatie liet zien waar we verkeerd zaten en van die fouten hebben we geleerd. Er staat nu een uitstekende en goed gedifferentieerde organisatie met specialismen op vele gebieden. Commercie, public relations, acquisitie, juridische ondersteuning, internet-specialisme. Noem maar op. We bieden ondernemers een uitgebreid pakket diensten, dat voor een deel standaard is, maar die de (poten tiële) sponsor ook zelf naar hartelust kan aanvullen met eigen initiatieven. Het ledental groeit gestaag en het is opmerkelijk dat we in steeds toenemende mate zelf benaderd worden voor informatie. Kijk, dat is een goed teken en bewijst ons dat we op de goede weg zijn. Het kunnen organiseren van Be Quick - Ajax komt dan ook voor een groot deel op het conto van heel veel sponsoren, die we hierbij dan ook onze hartelijke dank zeggen. Dames en heren ondernemers, uw relaties en overige belangstellenden fijn dat u er bent. Wij wensen u veel plezier.

AJAX ARCHIEF

Programmaboekjes (vanaf 1934) | 2002 | | pagina 11