Sportkanaal houdt gemoederen bezig VITESSE VANDAAG Vitesse blij met plannen van de KNVB Als ooit duidelijk is gewor den dat voetbal, óók in Nederland, big business is, dan was het wel de afgelo pen weken. Op 10 februari maakte het sectiebestuur betaald voetbal tot veler verrassing bekend dat het een eigen sportkanaal gaat beginnen. Die mededeling kwam her en der hard aan, vooral bij de NOS, de pu blieke omroep die 'het voetbal' al sinds mensenheu genis op televisie verslaat. Het bedrag dat met de nieu we, 7-jarige overeenkomst is gemoeid, liegt er niet om: meer dan ƒ1 miljard! De afgelopen weken maak ten veel mensen en organi saties zich boos over de KNVB-plannen. Vond de één het schandalig dat de KNVB zelf participeert in het nieuwe sportkanaal, de ander twijfelde aan de jour nalistieke aanpak van het gevormde consortium, waarin grote bedrijven als ING, Endemol, Philips en KPN elkaar hebben gevon den. Ook het feit dat het voetbal met ingang van komend seizoen gecoverd gaat worden door een com merciële club, zit veel men sen niet lekker. "Het voetbal wordt op deze manier uit de maatschappij getild", tierde voorzitter Michael van Praag van Ajax, die evenals zijn collega's van Feye- noord, Cambuur en Dor- drecht'90 tegen de plannen is. De opmerking van Van Praag heeft uiteraard te maken met het feit dat straks waarschijnlijk extra betaald moet gaan worden voor het ontvangen van voetbalbeelden. Natuurlijk boog ook het kabinet zich over de KNVB- plannen. De conclusie was dat er niet veel aan te doen valt. Staatssecretaris Nuis kwam met het voorstel een basispakket samen te stellen met daarin nationale en internationale publieke omroepen en daarnaast extra pakketten met de commerci ële zenders, dus ook met de nieuwe sportzender. De andere clubbestuurders, voorzitter Karei Aalbers (foto) van Vitesse incluis, wreven zich bij het horen van het KNVB-plan en de bedragen die de clubs gaan incasseren vergenoegd in de handen. Als lid van de klankbordgroep (en later initiatiefnemer van een brief aan Feyenoord), was Karei Aalbers al in een vroeg stadium op de hoogte van de KNVB-plannen. Verrast door de mededeling van het sectiebestuur op 10 februari was hij dus niet. Karei Aalbers ziet het niet moeilij ker dan het is. Geld is belangrijk in de voetballerij en daarom is het hoogste bod, mits dat voldoet aan bepaalde voorwaarden, in principe het meest interes sant. Aalbers hecht boven dien waarde aan de promo tie voor het voetbal die van een apart sportkanaal uit kan gaan. "Nederland is veel te conservatief', liet Karei Aalbers in Voetbal Internati onal afdrukken. "We moeten eraan wennen dat de media de sport regeren." Aalbers kan het weten, want met de media heeft Vitesse de afgelopen tien jaar enorm veel ervaring opgedaan. Zo was RTL enige tijd shirt sponsor van Vitesse. Dat neemt niet weg dat voetbal op televisie niet zaligmakend is. Daarvoor zullen we uit onze luie stoel moeten komen en naar het stadion moeten gaan. Alleen in een stadion maak je deel uit van de happening. Kij ken naar de televisie blijft wat dat betreft surrogaat. Commercie of geen com mercie.

AJAX ARCHIEF

Programmaboekjes (vanaf 1934) | 1996 | | pagina 11