deruit te komen. Maar als je
eenmaal in de administratie
ve mallemolen van Defensie
zit en je bent gezond, dan is
er geen ontkomen meer
aan. Het is niet anders."
Je zit nu ruim anderhalf
jaar bij Ajax. Op welke
punten ben je het meest
vooruit gegaan en waar
moet nog flink aan ge
schaafd worden?
"Ik heb vooral op tactisch
gebied veel vooruitgang ge
boekt. Ik speel nu veel meer
met m'n koppie dan vroe
ger. Je moet op dit niveau
altijd goed blijven nadenken
over waar en hoe je je op
stelt, zowel in balbezit als
bij balverlies. Hoewel ik op
dat punt het meest heb bij
geleerd, is dat ook het on
derdeel dat nog het meest
voor verbetering vatbaar is.
In mentaal opzicht is er ook
wel iets veranderd. Zelfver
trouwen heb ik altijd al ge
had, maar bij Ajax heb ik
geleerd voor elke wedstrijd
op scherp te staan. Bij Wil
lem II betrapte ik mezelf
wel eens op een iets te laco
nieke houding tegenover
sommige tegenstanders. Zo
van: 'Die pakken we wel
even vandaag'. Daar hoefje
bij Ajax natuurlijk niet mee
aan te komen."
Wat voor indruk heb je
na anderhalf jaar van
Amsterdam?
"Een hele goeie. Hoewel het
leven hierveel drukkeren
hectischer is dan in Epe, waar ik vandaan kom. Vooral het rij
den met de auto door Amsterdam vind ik een drama. Het ver
keer is best wel chaotisch en ik rij constant verkeerd, kan
nooit wat vinden. Daarom zorg ik altijd dat ik met iemand
mee kan rijden als we de stad ingaan. In het begin deed ik dat
bijna nooit, maar de laatste tijd gaan we wel eens met een
groep spelers effe wat drinken. En dan valt je pas goed op,
wat voor lekker sfeertje er in Amsterdam hangt."
Je lijkt alles keurig te plannen in je leven. Wat heb je
verder nog in je hoofd?
"M'n contract bij Ajax loopt tot 1996. Daarna zien we het
wel. Tuurlijk denk ik wel eens aan het buitenland. Als klein
kind al. Mijn broer en ik liepen vroeger in een shirt van Bar
celona rond. Maar het buitenland doet voorlopig niet ter
zake. Ajax gaat, mede dank zij het nieuwe stadion, een gro
te toekomst tegemoet. Dat spreekt natuurlijk heel erg aan.
Alleen Ajax telt op dit moment."
Simon Zwartkruis