9
»HO0TM
Een elftalfoto van VW uit het seizoen
van de beroemde ESSO-platen. Tussen
de dertien voetballers vinden we een
aantal beroemde namen zoals Herman
Teeuwen (staande tweede van links, in
ternational Jan Klaassens (vierde van
rechts), Gijs Nass (uiterst rechts) en Piet
Gubbels (zittend tweede van rechts).
en vier jaar later zelfs naar de Tweede
divisie. Daarin overleefde het in 1971 de
zuivering die menige club uit het betaal
de voetbal stootte.
Knipperlicht
Op 3 oktober 1976 stond VW voor het
eerst sinds vijftien jaar weer in de Water
graafsmeer. De 1 -0 nederlaag werd als
uiterst eervol ervaren en later in het sei
zoen werd de kampioenséquipe van To-
mislav Ivic zelfs op 2-2 gehouden.
VW had inmiddels de taalkundig wat
kreupele naam FC VW aangenomen na
het vormen van de stichting betaald
voetbal. Sinds 1985 dienen we te spre
ken van VW Venlo.
Het succes van VW is te vergelijken met
een knipperlicht zoals dat voordien
slechts aan Volendam leek voorbehou
den. In 1979 degradeerde VW, in 1985
promoveerden de Limburgers. In 1989:
degradatie en in 1991 promotie. Zoals
sinds kort bekend gaat VW weer terug
naar de Eerste divisie maar niemand
twijfelt er aan dat de sympathieke Venlo-
naren, mede dankzij hun goede jeugd-
politiek, binnen niet al te lange tijd weer
op het hoogste niveau zullen akteren.
Evert Vermeer
De Voetbal Vereniging Venlo bestaat al
sinds 1903 maar is in de eerste helft van
haar bestaan in het westen des lands
nauwelijks bekend geweest. Dat was
een gevolg van de districtsgewijze inde
ling van de competitie én het feit dat
VW nooit een afdelingstitel pakte en
dus ook in kampioenswedstrijden de
westelijke clubs niet te na kon komen.
Na vijfjaar uitsluitend vriendschappelijk
te hebben gevoetbald, ging VW over tot
competitievoetbal in de LVB, de Lim
burgse Voetbal Bond. Dat was in 1908
en drie jaar later volgde promotie naar
de landelijke NVB. In 1913 behoorden
de Venlonaren bij de deelnemers toen
voor het eerst een zuidelijke eerste klas
se werd ingedeeld. Daarin kon VW wei
nig potten breken. De club eindigde on
veranderd in de onderste lagen van de
tabel maar wist zich via promotiewed
strijden toch te handhaven. In 1922 was
het echter afgelopen voor de geel-zwar-
ten en het duurde tot 1945 eer het eer
steklasserschap heroverd kon worden.
Weliswaar werd VW zeven keer kam
pioen van de afdeling, maar de promo
tiewedstrijden wezen immer een ander
als de gelukkige aan. Er was tenslotte
een beetje mazzel voor nodig om het
benodigde zetje te geven. Door de fusie
van de KNVB met de IVCB (de Interdio
cesane competitie) kwam er vooral in
het zuiden een drastische reorganisatie
waarvan VW profiteerde.
In 1954 veranderde het aanzien van het
voetbal, zoals bekend, behoorlijk. Over
al in den lande werden profclubs opge
richt. Eén daarvan was "Venlo '54". De
ze club, aangesloten bij de NVBV, trok
menig talentvol voetballer weg bij de
stadsgenoot, waaronder Piet Gubbels
en Herman Teeuwen. Beide spelers
keerden bij VW terug toen de profliga
en de KNVB samen gingen en Venlo '54
fuseerde met VW.
Op 28 november opende VW de nieuwe
competitie in De Meer met hun allereer
ste wedstrijd tegen Ajax. Het leverde
een verrassing op: in de tweede helft
werd een 2-1 achterstand omgebogen
tot een 3-2 zege. In De Kraal, het toen
malige thuishonk van VW, kwam Ajax
niet verder dan een doelpuntloze wed
strijd. Het zou drie seizoenen duren
voordat Ajax de Venlose club eindelijk
kon kloppen. In het seizoen 1957-58
werd het in Amsterdam 3-2. In Venlo
werd echter weer verloren: 1 -0.
Protest
Die laatste wedstrijd had echter een
staartje omdat Ajax protesteerde tegen
het afkeuren van de openingstreffer van
Piet van der Kuijl. De protestcommissie
gaf Ajax gelijk zodat Ajax drie weken na
de wedstrijd alsnog een punt kreeg!
VW (officieel SC VW '03) vervulde in de
Eredivisie een zeer eervolle rol van mid
denmoter met spelers als Toon van den
Hurk, Jan Klaassens (later Feyenoord),
Gijs Nass, Frans Swinkels en korte tijd
ook Coy Koopal (ex Willem II) en de le
gendarische Faas Wilkes. Nieuw talent
was er in 1959 met de 18-jarige Harrie
Heijnen. Het bleek niet voldoende om
VW te behoeden voor degradatie. In
1962 degradeerde VW naar de Eerste-