GRISELDA VISSER FRANCESCO Griselda-Edwien Visser is be kend als presentatrice van Studio Sport maar is ook een gewaardeerd pop-scribent Sommige beelden blijven voor eeuwig in het menselijk geheugen gegrift, als een trage film die ieder moment op "rewind" kan worden gezet. De zomer van 1974 is zo'n klassieker op Cinemascope-for maat. Zinderend was de temperatuur in het vakantie-oord La Zenia, maar meer nog door de ontknoping van het WK voetbal in München dan door de straling van de Spaanse zon. Ter voorbereiding hadden mijn broers en ik thuis nog een maal de collectie voetbalplaatjes door gekeken, interviews met "onze" jongens gespeld om vervolgens weddenschap pen met elkaar af te sluiten. Dat Oranje big deal was bemerkten we al op het vliegveld van Alicante. Met de grootste moeite wist mijn vader een Spaanse kruier die zijn bod op het Cruijff-T-shirt van mijn broertje maar bleef verhogen ("para mi nino, senor, por favor?"), van zich af te houden. Wij wisten het zeker: met Kroeiff in de basis kon het WK niet stuk. Zo overtuigd van ons gelijk waren we, dat we de zegereeks van Oranje bij na als vanzelfsprekend beschouwden. Ja, wat wilde je ook? Gouden team, toch, Rep, Rensenbrink, Krol, Nees- kens, Haan, Suurbier, Van Hanegem, Cruijff...Oranje ging voor goud. De "non-playing" tijd verdeelden we tus sen een tennis-toernooitje, carting en zwemmen, maar het WK was onze pri me time: de 2-0 overwinning op Urugu ay, het gelijkspel tegen Zweden, Bulga rije met 4-1 naar huis gestuurd, gevolgd door de finaleronde. Dag Oost Duits land, wanneer is die finale ook al weer? De discussies met de Duitse hotelgas ten werden steeds levendiger (lees: chauvinistischer). "Sehen Sie, unsere Jungs schaffen's, gewiss", pareerde de Duitse buurman aan de ontbijttafel. "Se hen Sie mal", bromde pa, om vervolgens enthousiast te vertellen over de komen de tegenstander van Oranje, Brazilië. Dat "we" zouden winnen, stond buiten kijf, maar dat stond even los van dat ge weldige Braziliaanse team (driemaal we reldkampioen!) en de herinnering aan le vende legendes als Pelé en Garrincha. De wedstrijd tegen Brazilië, daar ging het dus mis met me. Kijk, ik had hem al het hele WK gevolgd, maar dat hij de oorzaak van een diep gewetensconflict zou worden... "De Blonde Pijl" luidde zijn bijnaam, doopnaam Marinho, Francesco. Vanaf het eerste moment dat ik hem in de spits zag bij Brazilië kon ik niet anders doen dan hem gefixeerd volgen. Selectieve observatie heet dat, geloof ik. Hoe Zico ook eccelleerde of Pereira uithaalde - laat maar, de halfgod met Nummer 6 had me geestelijk geblesseerd. Z'n ver schijning liet me ademloos. "Marinho, ha, ha", joelden mijn broers, "zou-ie wel echt blond zijn?". En zo brak de grote dag aan. Het hele Nederlandse kamp zat gekluisterd aan de televisie in de lounge, maar ik kreeg het steeds be nauwder, Hoe moest dat nou wanneer Brazilië won? Kon ik moeilijk uitgelaten zijn, toch? De 2-0 overwinning bevrijdde me van die gewetensnood, de hele tweede helft was in een waas aan mij voorbij gegaan, ook al door die selectie ve observatie. Terwijl een indianengejoel opsteeg in de lounge, sloop ik naar m'n kamer. "Dag Francesco, voor mij blijf je toch de beste". Nu, jaren later, vraag ik mij wel eens af wat ik zou zeggen wanneer ik hem tegen zou komen. Idolen zijn niet het makke lijkst om te interviewen, vertel mij wat. Nee, wanneer ik hem zou ontmoeten op het strand van de Copacabana zou ik de introductie wel weten: "Dag Francesco, ben je nou van nature zo blond?" Griselda-Edwien Visser Tecmessa is in het toneelstuk "AJAX" van de klassieke Griekse toneelschrijver Sophocles, de vrouw van de Griekse held naar wie de voetbalclub werd genoemd. 8

AJAX ARCHIEF

Programmaboekjes (vanaf 1934) | 1991 | | pagina 8