Jt L mm
f J?
Sporthuis Tonnie Pronk
vctro
i C
voor kwaliteit en service
elektrotechniek
0) TL
pompinstallaties
waterzuivering
centrale verwarming
eerste oosterparkstraat 110, amsterdam
telefoon 353353 en 945355
TEVENS VERHUUR VAN SKI'S EN SKISCHOENEN
Middenweg 147, Amsterdam-Oost, Tel. 946257
Dealer:
ADIDAS
PUMA
QUICK
Voorverkoop
AJAX
SPONSORING
Tussen alle voetbalbedrijven op het veld door wordt er ook binnen de vereniging
Ajax niet stilgezeten. Met de regelmaat der klok wordt gezocht naar nieuwe
mogelijkheden om de club op alle fronten zo sterk mogelijk te maken en te
houden. Dat de financiën in dit geheel een grote rol spelen zal een ieder
duidelijk zijn. Voor iedere betaalde voetbalorganisatie bepalen de geldmiddelen
voor een zeer groot deel het wel en wee van de vereniging. Financieel is het
voor veel clubs vrijwel uitsluitend wee en wanneer er geen steun zou bestaan
van de plaatselijke overheid zou het totaalbeeld er meer dan somber uitzien. Die
overheidssteun is overigens niet algemeen maar hangt af hoe belangrijk ge
meentelijke overheden betaald voetbal in hun regio vinden. Ajax heeft het altijd
vrijwel zonder moeten doen en pas sinds kort is de vermakelijkheidsbelasting
vervallen. Veel clubs hebben in de loop der jaren contacten gezocht met het
bedrijfsleven om ook van die kant inkomsten te verkrijgen via sponsoring.
Shirtreclame is nog uit den 'boze maar vrijwel iedere club betreedt de grasmat in
trainingspakken met daarop reclame van bedrijven. Ajax was één der weinigen
waarbij van sponsoring nauwelijks sprake was. Sinds kort is daar nu verandering
in gekomen. Simpel gezegd kan Ajax best een paar centen gebruiken, niet alleen
om het spelersmateriaal op peil te houden, maar ook om andere voorzieningen
te realiseren ten gunste van het publiek. Het onderhoud van het stadion eist
grote sommen geld en wanneer de clu'b de plannen gerealiseerd wil zien die men
beoogt, is het geen wonder dat men de aandacht richt op sponsoring. In feite
iets nieuws voor Ajax maar daarom niet minder belangrijk. In samenwerking
met het Bureau Inter Football is een en ander uitgewerkt en middels een
advertentie in het blad „Adformatie", zeer bekend in de reclamewereld, meldden
zich ongeveer vijftig gegadigden die belangstelling toonden Ajax te sponseren.
Uit deze enorme respons is voorlopig de keuze gevallen op een viertal bedrijven
t.w. Martinair, Nuts, Neckermann en Le Coq Sportiv. De bedoeling is dat
voor het eind van het jaar nog twee bedrijven als sponsor voor Ajax zullen gaan
4