Jt L mm f J? Sporthuis Tonnie Pronk vctro i C voor kwaliteit en service elektrotechniek 0) TL pompinstallaties waterzuivering centrale verwarming eerste oosterparkstraat 110, amsterdam telefoon 353353 en 945355 TEVENS VERHUUR VAN SKI'S EN SKISCHOENEN Middenweg 147, Amsterdam-Oost, Tel. 946257 Dealer: ADIDAS PUMA QUICK Voorverkoop AJAX SPONSORING Tussen alle voetbalbedrijven op het veld door wordt er ook binnen de vereniging Ajax niet stilgezeten. Met de regelmaat der klok wordt gezocht naar nieuwe mogelijkheden om de club op alle fronten zo sterk mogelijk te maken en te houden. Dat de financiën in dit geheel een grote rol spelen zal een ieder duidelijk zijn. Voor iedere betaalde voetbalorganisatie bepalen de geldmiddelen voor een zeer groot deel het wel en wee van de vereniging. Financieel is het voor veel clubs vrijwel uitsluitend wee en wanneer er geen steun zou bestaan van de plaatselijke overheid zou het totaalbeeld er meer dan somber uitzien. Die overheidssteun is overigens niet algemeen maar hangt af hoe belangrijk ge meentelijke overheden betaald voetbal in hun regio vinden. Ajax heeft het altijd vrijwel zonder moeten doen en pas sinds kort is de vermakelijkheidsbelasting vervallen. Veel clubs hebben in de loop der jaren contacten gezocht met het bedrijfsleven om ook van die kant inkomsten te verkrijgen via sponsoring. Shirtreclame is nog uit den 'boze maar vrijwel iedere club betreedt de grasmat in trainingspakken met daarop reclame van bedrijven. Ajax was één der weinigen waarbij van sponsoring nauwelijks sprake was. Sinds kort is daar nu verandering in gekomen. Simpel gezegd kan Ajax best een paar centen gebruiken, niet alleen om het spelersmateriaal op peil te houden, maar ook om andere voorzieningen te realiseren ten gunste van het publiek. Het onderhoud van het stadion eist grote sommen geld en wanneer de clu'b de plannen gerealiseerd wil zien die men beoogt, is het geen wonder dat men de aandacht richt op sponsoring. In feite iets nieuws voor Ajax maar daarom niet minder belangrijk. In samenwerking met het Bureau Inter Football is een en ander uitgewerkt en middels een advertentie in het blad „Adformatie", zeer bekend in de reclamewereld, meldden zich ongeveer vijftig gegadigden die belangstelling toonden Ajax te sponseren. Uit deze enorme respons is voorlopig de keuze gevallen op een viertal bedrijven t.w. Martinair, Nuts, Neckermann en Le Coq Sportiv. De bedoeling is dat voor het eind van het jaar nog twee bedrijven als sponsor voor Ajax zullen gaan 4

AJAX ARCHIEF

Programmaboekjes (vanaf 1934) | 1979 | | pagina 6