Edmond Claus:'Laatste stappen
AjaxJeugd
Niet voor het eerst in de Ajax-historie was de Rotterdamse Kuip een plek van glorie. Op 18 april versloeg
Ajax in de bekerfinale Vitesse met 2-1. Het winnende doelpunt kwam van de voet van David Neres.
Ook in tijden van coronacrisis draait de jeugdopleiding van
Ajax gewoon door. In het vorige nummer van Ajax Club
nieuws vertelden Mark van Lith en Thomas Niehe over de
allerjongste Ajacieden in de Onder 8. Dit keer geeft Edmond
Claus als technisch coördinator van de bovenbouw een
inkijkje in het reilen en zeilen van Ajax OI7 en OI8.
Op welk vlak onderscheidt de bovenbouw zich van de midden- en onder
bouw in de opleiding?
'In de onderbouw ligt het accent op de technische vaardigheden: het
één-op-één-duel en het frontaal passeren. Baas over de bal zijn. In de
middenbouw wordt nadruk gelegd op samenspelen en samenwerken.
Als linie en als team.
Edmond, om te beginnen: wat zijn jouw taken en verantwoordelijkheden als
technisch coördinator bovenbouw?
'Ik ben verantwoordelijk voor het voetbaldeel en alle processen daar
omheen. In al die processen leveren collega's een eigen bijdrage aan de
ontwikkeling van individueel talent. Ik bewaak die processen en zorg
ervoor dat alles goed loopt.'
Wie dragen onder meer bij aan de opleiding van een Ajax-talent?
'De speler staat centraal en is onderdeel van het team. Rond het team
staan voetbaltrainers, maar bijvoorbeeld ook performance trainers en
mentoren van de School van de Toekomst. Daarbij geven collega's van
de video- en Science-afdeling input, net als die van de medische afde
ling en de planningstak van Ajax. Iedereen raakt het voetbaldeel. De
speler doet het uiteindelijk allemaal zelf, maar wij zorgen ervoor dat
het talent zich optimaal kan ontwikkelen. Zowel technisch-tactisch als
ook op sociaal-emotioneel, fysiek en mentaal gebied.'
In de bovenbouw wordt de laatste stap gezet naar het profvoetbal.
Dan gaat het vooral om de verdere ontwikkeling van het specialisme
van een speler. Waar onderscheidt een speler zich mee? We zoomen
in op wat hij heel goed kan. Daarbij zijn trainingen natuurlijk ook
gericht op het verbeteren van wat nog niet goed genoeg is. Maar uit
eindelijk wordt een speler uitgekozen omdat hij bepaalde dingen heel
goed kan. Daar waarmee hij onderscheidend is.'
Hoe gaan de Ajacieden in de bovenbouw om met alle beperkingen door de
coronacrisis?
'Een jaar geleden was sprake van een echte lockdown. We zaten toen
allemaal thuis. De spelers volgden op afstand programma's en deden
challenges. De trainers keken de beelden daarvan dan terug. Trainers
en spelers hadden die periode twee of drie keer in de week contact.
In mei begonnen we weer voorzichtig met de veldtrainingen. Nog niet
elke dag, maar op een paar momenten in de week. We hebben sinds
die tijd te maken met beperkingen als niet kunnen douchen en kleed
kamers niet mogen gebruiken. De busjes voor het halen en brengen
van spelers uit de middenbouw reden toen ook niet. We hebben toen
een groot beroep op de ouders gedaan; zij moesten de jongens halen
en brengen. Vanaf augustus was sprake van een redelijk normale voor
bereiding. Maar na vier of vijf wedstrijden ging het in oktober weer
slechter. En kwamen nieuwe beperkingen. Gelukkig konden we wel
blijven trainen.
Nu gaan de jongens weer naar school op de Toekomst. Maar omdat
douchen op ons complex nog niet mogelijk is, kunnen we ze niet
twee a drie uur dampend en zwetend in de klas zetten. Op dit
moment kunnen we daardoor nog steeds maar één keer per dag
trainen. Een echt normaal programma, waarin je twee keer traint,
is er helaas nog niet.'
Hoe ziet de week van een bovenbouwspeler er nu uit?
'Maandag en vrijdag zijn gericht op individuele trainingen en skills
training. Op dinsdag en donderdag staat de teamtraining centraal.
Op zaterdag spelen we onderlinge wedstrijden. Dat deden we al,