Aanwinsten voor de Ajax Gallery of Fame DAVID Erfgoed Stilstaan bij het heengaan Een drietal bijzondere sessies in diverse boekwinkels bracht het 25-jarig jubileum van het Ajax Jaarboek onder de aandacht. Gespreksleider Jaap Visser ontving, naast Frank de Boer, de initiatiefnemers van het eerste uur: David Endt, Evert Vermeer en Louis van de Vuurst. Waardoor laat je je als columnist inspireren? Je houdt ogen en oren open en tracht iets bijzonders te vangen in de inkt van je pen. De ene keer lukt dat beter dan de andere keer maar soms word je, met een fijn idee in handen, ingehaald door de realiteit. En de realiteit van de dood is er één waar je niet zo makkelijk onderuit kunt. Vanzelfsprekend werd ik vol in het hart getroffen door het bericht dat onze oud-speler Abubakari Yakubu op 35-jarige leeftijd in zijn geboorteland Ghana overleed. Hij was ziek. Wist ik niets van. Nie mand wist er iets over te vertellen. Maar de herinneringen waren legio. Hoe hij als jonge tiener zijn zes weken proeftijd omzette naar een vast verblijf... zijn stappen via de junioren naar Jong Ajax... de aansluiting bij het eerste elftalhet samenleven met de familie Kok, zijn gastgezinzijn onvoorwaardelijke winstdrangna acht jaar Ajax het vertrek, wat ook een soort verdwijnen was. Ik schreef erover in de krant. En nu dus weer, want het laat mij niet los. Het heengaan van Hans Kraay senior raakte mij ook. Kraay werd niet zozeer met Ajax geassocieerd, maar hij was wel degelijk tech nisch directeur van onze club. In 1974 begon hij vol goede moed aan een onmogelijke opdracht. Onmogelijk? Ja, ik zeg u: onmoge lijk. Door toedoen van het openen van de voetballersgrenzen van Spanje waren de hoogtijdagen vol internationale successen voor bij. Cruijff was al weg, Neeskens ook, en de achtergeblevenen hunkerden meer naar hun eigen met goud bestoven avontuur in Spanje dan naar succes met Ajax. Ze rebelleerden en niet alleen de nieuwkomers, maar zeker ook de technisch directeur, Hans Kraay dus, leden daar in machteloosheid onder. Door de verande ring van de voetbalwereld werd Kraays primaire werk hevig ondermijnd. Hij werkte naar vermogen, maakte weinig vrienden en het was geen verrassing dat hij na iets meer dan een jaar vertrok. Ik denk niet dat iemand anders het in zijn plaats beter had gedaan. Ik maakte het van dichtbij mee. Als spelertje had ik zelfs een con flict met Kraay maar ik kon geen hekel aan hem hebben.Vooral later begreep ik zijn frustraties. De laatste jaren ging het niet zo goed met Kraay sr. Wanneer ik Hans junior naar zijn vader vroeg, waren de berichten steeds een beetje slechter. Dat vond ik oprecht verdrietig en alle inspirerende gedachten ten spijt, wilde ik niet aan zijn overlijden voorbij gaan. Zoals u allen weet hebben Ajax Vrouwen vorig seizoen een fan tastische prestatie neergezet door zowel het landskampioen schap als het KNVB Bekertoer nooi te winnen. De twee prijzen die daarbij horen, worden door het Ajax Erfgoed, net zoals bij de mannen, geplaatst in de categorie Topstukken van de Ajax Collectie, oftewel de A-collectie. Wie goed oplet kan trouwens wel enkele opvallende fysieke verschillen ontdekken wanneer men deze prijzen vergelijkt met de trofeeën van de heren. Zowel wat vorm als formaat en materiaalsoort betreft worden de vrouwen door de KNVB nog steeds achtergesteld. Het is gebruikelijk dat na het win nen van een grote prijs de trofee een tijdje 'op tournee' gaat, te beginnen met de spelers en staf en daarna naar scholen, (sport verenigingen en bedrijven. Na de tour komen de prijzen weer terug naar de club en pas dan kan het Erfgoed de trofeeën gereed maken voor plaatsing in de Ajax Gallery of Fame. In die Gallery of Fame worden de hoogtepunten uit de Ajax-geschiedenis aange stipt, niet alleen van Ajax I, maar ook van de jeugd en tegenwoor dig ook van de Vrouwen. Het toevoegen van de twee tro feeën van de Vrouwen vergt de nodige voorbereiding. Er moet in de vitrines een geschikte plek worden gevonden en daarvoor moeten er andere objecten worden verplaatst, of zelfs plaat smaken. Hierbij spelen factoren zoals belichting, beveiliging en aangepaste tekstborden een belangrijke rol. In dit proces werkte het Erfgoed nauw samen met de voormalig manager van Ajax Vrouwen, Marleen Molenaar. Marleen schoof bij de totstand koming van de Gallery al aan bij besprekingen over het Vrouwen gedeelte en leverde ook verschil lende objecten, zoals contracten van spelers, spelersmedailles en tenues. Het Erfgoed heeft met heel veel plezier samengewerkt met Marleen en hoopt die goede samenwerking met haar opvolg ster, Daphne Koster, voort te kunnen zetten. Ervan uitgaande dat Ajax Vrou wen, en hopelijk ook de mannen, het huidige seizoen succesvol zul len afsluiten, moeten we wellicht voorzichtig gaan denken aan uit breiding van de Ajax Gallery of Fame. Een luxeprobleem dat niet onoverkomelijk mag zijn voor de beste club van het land. Rianne van de Wetering

AJAX ARCHIEF

Clubnieuws Ajax (vanaf 1916) | 2017 | | pagina 16