Aanwinsten voor de
Ajax Gallery of Fame
DAVID
Erfgoed
Stilstaan bij het heengaan
Een drietal bijzondere sessies in diverse boekwinkels bracht het 25-jarig jubileum van het Ajax Jaarboek onder de aandacht. Gespreksleider
Jaap Visser ontving, naast Frank de Boer, de initiatiefnemers van het eerste uur: David Endt, Evert Vermeer en Louis van de Vuurst.
Waardoor laat je je als columnist inspireren? Je houdt ogen en
oren open en tracht iets bijzonders te vangen in de inkt van je
pen. De ene keer lukt dat beter dan de andere keer maar soms
word je, met een fijn idee in handen, ingehaald door de realiteit.
En de realiteit van de dood is er één waar je niet zo makkelijk
onderuit kunt.
Vanzelfsprekend werd ik vol in het hart getroffen door het bericht
dat onze oud-speler Abubakari Yakubu op 35-jarige leeftijd in zijn
geboorteland Ghana overleed. Hij was ziek. Wist ik niets van. Nie
mand wist er iets over te vertellen. Maar de herinneringen waren
legio. Hoe hij als jonge tiener zijn zes weken proeftijd omzette
naar een vast verblijf... zijn stappen via de junioren naar Jong Ajax...
de aansluiting bij het eerste elftalhet samenleven met de familie
Kok, zijn gastgezinzijn onvoorwaardelijke winstdrangna acht
jaar Ajax het vertrek, wat ook een soort verdwijnen was. Ik
schreef erover in de krant. En nu dus weer, want het laat mij
niet los.
Het heengaan van Hans Kraay senior raakte mij ook. Kraay werd
niet zozeer met Ajax geassocieerd, maar hij was wel degelijk tech
nisch directeur van onze club. In 1974 begon hij vol goede moed
aan een onmogelijke opdracht. Onmogelijk? Ja, ik zeg u: onmoge
lijk. Door toedoen van het openen van de voetballersgrenzen van
Spanje waren de hoogtijdagen vol internationale successen voor
bij. Cruijff was al weg, Neeskens ook, en de achtergeblevenen
hunkerden meer naar hun eigen met goud bestoven avontuur in
Spanje dan naar succes met Ajax. Ze rebelleerden en niet alleen
de nieuwkomers, maar zeker ook de technisch directeur, Hans
Kraay dus, leden daar in machteloosheid onder. Door de verande
ring van de voetbalwereld werd Kraays primaire werk hevig
ondermijnd. Hij werkte naar vermogen, maakte weinig vrienden en
het was geen verrassing dat hij na iets meer dan een jaar vertrok.
Ik denk niet dat iemand anders het in zijn plaats beter had gedaan.
Ik maakte het van dichtbij mee. Als spelertje had ik zelfs een con
flict met Kraay maar ik kon geen hekel aan hem hebben.Vooral
later begreep ik zijn frustraties.
De laatste jaren ging het niet zo goed met Kraay sr. Wanneer ik
Hans junior naar zijn vader vroeg, waren de berichten steeds een
beetje slechter. Dat vond ik oprecht verdrietig en alle inspirerende
gedachten ten spijt, wilde ik niet aan zijn overlijden voorbij gaan.
Zoals u allen weet hebben Ajax
Vrouwen vorig seizoen een fan
tastische prestatie neergezet
door zowel het landskampioen
schap als het KNVB Bekertoer
nooi te winnen. De twee prijzen
die daarbij horen, worden door
het Ajax Erfgoed, net zoals bij de
mannen, geplaatst in de categorie
Topstukken van de Ajax Collectie,
oftewel de A-collectie. Wie goed
oplet kan trouwens wel enkele
opvallende fysieke verschillen
ontdekken wanneer men deze
prijzen vergelijkt met de trofeeën
van de heren. Zowel wat vorm als
formaat en materiaalsoort betreft
worden de vrouwen door de
KNVB nog steeds achtergesteld.
Het is gebruikelijk dat na het win
nen van een grote prijs de trofee
een tijdje 'op tournee' gaat, te
beginnen met de spelers en staf
en daarna naar scholen, (sport
verenigingen en bedrijven. Na de
tour komen de prijzen weer
terug naar de club en pas dan kan
het Erfgoed de trofeeën gereed
maken voor plaatsing in de Ajax
Gallery of Fame. In die Gallery of
Fame worden de hoogtepunten
uit de Ajax-geschiedenis aange
stipt, niet alleen van Ajax I, maar
ook van de jeugd en tegenwoor
dig ook van de Vrouwen.
Het toevoegen van de twee tro
feeën van de Vrouwen vergt de
nodige voorbereiding. Er moet in
de vitrines een geschikte plek
worden gevonden en daarvoor
moeten er andere objecten
worden verplaatst, of zelfs plaat
smaken. Hierbij spelen factoren
zoals belichting, beveiliging en
aangepaste tekstborden een
belangrijke rol. In dit proces
werkte het Erfgoed nauw samen
met de voormalig manager van
Ajax Vrouwen, Marleen Molenaar.
Marleen schoof bij de totstand
koming van de Gallery al aan bij
besprekingen over het Vrouwen
gedeelte en leverde ook verschil
lende objecten, zoals contracten
van spelers, spelersmedailles en
tenues. Het Erfgoed heeft met
heel veel plezier samengewerkt
met Marleen en hoopt die goede
samenwerking met haar opvolg
ster, Daphne Koster, voort te
kunnen zetten.
Ervan uitgaande dat Ajax Vrou
wen, en hopelijk ook de mannen,
het huidige seizoen succesvol zul
len afsluiten, moeten we wellicht
voorzichtig gaan denken aan uit
breiding van de Ajax Gallery of
Fame. Een luxeprobleem dat niet
onoverkomelijk mag zijn voor de
beste club van het land.
Rianne van de Wetering