Gevoel voor richting
WIE IS WIE?
Historie
Ajax en Mercedes-Benz bereikten overeenstemming over verlenging en uitbreiding van de sponsorovereenkomst. De samenwerking, die sinds 2009
bestaat, loopt nu onder verbeterde condities tot 2021. Parallel daaraan hebben Ajax en Stern hun supplier-overeenkomst eveneens tot 2021 verlengd.
Naam: Menno Geelen
Functie: Commercieel directeur
Werkzaam sinds: Augustus 2010
Ik moet bekennen dat ik het in
de ArenA niet meer in de gaten
houd, maar misschien bestaat het
nog steeds wel. In De Meer was
het veel manifester aanwezig, dat
richtingsgevoel.Velen van u zal
het ook zijn opgevallen: negen
van de tien keer speelde Ajax de
eerste helft richting Diemen, en
de tweede helft (dat kon moeilijk
anders) richting Amsterdam. Ik
heb me vaak afgevraagd hoe ze
dat nou versierden: je wint niet
altijd de toss, maar die richting
wisten ze dan kennelijk altijd te
bedingen bij de tegenstander. En
waarom? Was het bijgeloof? Er
zijn weinig mensen bijgeloviger
dan sporters, vooral voetballers.
Tot op het laagste niveau houden
spelers bij welke sokken ze aan
hadden bij het laatste succes, hoe
ze naar het veld gereden zijn, of
welk deuntje ze onderweg floten.
Het bijgeloofritueel van Johan
Cruijff is legendarisch. Het toeval
willen dwingen, het is een staaltje
menselijke natuur dat nog lang
niet genoeg is onderzocht.
Waarom speelde Ajax zo graag
de eerste helft richting Diemen?
En wie is daarmee begonnen?
Jaren geleden heb ik eens een
flauwe poging gedaan erachter te
komen, maar iedere aanvoerder
wees schouderophalend naar zijn
voorganger. Ger van Mourik, die
in de jaren vijftig de honneurs
waarnam (de armband bestond
nog niet) wist te melden dat het
voor zijn tijd ook al zo was, en
zelfs Joop Stoffelen, leidsman in
de jaren veertig, had geen idee.
Oudgedienden wisten te melden
dat op het oude terrein vóór
1934 ook al een vaste speelrich-
ting bestond. Nu lag dat terrein
dwars ten opzichte van dat in De
Meer, maar dat verandert niets
aan het principe van een vaste
speelrichting. Ik heb er destijds
(zonder internet en zoekfuncties,
dank u) nog naar gezocht in
kranten en sportbladen, maar
niemand had zich erover gebo
gen. En het ergste is: er zijn geen
spelers meer om het ons te ver
tellen. Verbeeld ik het me, of is
het bijgeloof in de ArenA veel
minder? En komt het daardoor
dat we de heel grote prijzen niet
meer winnen? Ik ben namelijk
net zo erg, en ik kan met dat
soort vragen rondlopen. Waar
blijven die socio-psychologen als
je ze nodig hebt?
Evert Vermeer
Wat zijn vanaf 2010 jouw werkzaamheden geweest? Ik ben begonnen
als accountmanager op de afdeling Sponsoring en kreeg al snel de
kans om door te groeien tot Hoofd Sponsoring. Ik gaf leiding aan
een relatief kleine afdeling. Omdat Ajax commercieel erg groeide,
plaatste de toenmalige directie iemand tussen het middenmanage
ment en henzelf, een Hoofd Commercie, een eer die mij werd
toebedeeld. Ik was verantwoordelijk voor een groot deel van alle
commerciële activiteiten binnen Ajax. Van sponsoring en marketing
tot kaartverkoop.
Wat zijn de commerciële uitdagingen voor Ajax de komende jaren? Die
gaan gelijk op met onze sportieve uitdagingen. Internationaal moe
ten wij opboksen tegen landen als Engeland en Spanje. De laagst
geplaatste clubs in de Premier League krijgen alleen al ruim 10x
meer tv-geld dan wij, de nummer laatst van Engeland krijgt meer
dan ons totale begrotingsbedrag. Niet over zeuren, het is een gege
ven. Dat betekent dat wij anders moeten denken. Op sportief
gebied door de meeste pijlen te richten op de opleiding van jong
talent. Zakelijk door open te staan voor nieuwe - soms wel onge
wone mogelijkheden.
Wat is het geheim van Ajax' goede commerciële prestaties de laatste
jaren? Op elk gebied voorop willen lopen, hoort bij Ajax. Ook op
commercieel gebied. Dat uitgangspunt vraagt creativiteit en lef.
Bijvoorbeeld zichtbaar in de scheiding tussen shirtsponsor van de
jeugd (ABN AMRO) en het eerste elftal (Ziggo). Daarnaast is er
ook onze aandacht voor de Chinese markt. Vier van onze zestien
sponsoren komen uit China. Daarbovenop omarmen we nieuwe
ontwikkelingen. Zo contracteerde Ajax als eerste club een officiële
eSporter (Koen Weijland); leuk en vooral een interessante nieuwe
manier om beter in contact te komen met onze jonge fans.
Hoe past de vereniging/de Toekomst in het commerciële beleid? De
vereniging/de Toekomst is de basis van veel, zo niet alles. Vooral
op gebied van algemeen beleid. De Toekomst moeten wij vooral
koesteren en beschermen. Het is geweldig dat partners, zoals
adidas en ABN AMRO, zich graag inzetten en associëren met de
Toekomst.
Jouw mooiste Ajax-moment? Er zijn vele, maar één stevent boven
alles uit: 15 mei 2011. De dag van de derde ster is onvergetelijk,
alles was mooi. De sfeer, de wedstrijd, de huldiging, het gevoel,
onbeschrijflijk.
Yuri van Eijden