Gevoel voor richting WIE IS WIE? Historie Ajax en Mercedes-Benz bereikten overeenstemming over verlenging en uitbreiding van de sponsorovereenkomst. De samenwerking, die sinds 2009 bestaat, loopt nu onder verbeterde condities tot 2021. Parallel daaraan hebben Ajax en Stern hun supplier-overeenkomst eveneens tot 2021 verlengd. Naam: Menno Geelen Functie: Commercieel directeur Werkzaam sinds: Augustus 2010 Ik moet bekennen dat ik het in de ArenA niet meer in de gaten houd, maar misschien bestaat het nog steeds wel. In De Meer was het veel manifester aanwezig, dat richtingsgevoel.Velen van u zal het ook zijn opgevallen: negen van de tien keer speelde Ajax de eerste helft richting Diemen, en de tweede helft (dat kon moeilijk anders) richting Amsterdam. Ik heb me vaak afgevraagd hoe ze dat nou versierden: je wint niet altijd de toss, maar die richting wisten ze dan kennelijk altijd te bedingen bij de tegenstander. En waarom? Was het bijgeloof? Er zijn weinig mensen bijgeloviger dan sporters, vooral voetballers. Tot op het laagste niveau houden spelers bij welke sokken ze aan hadden bij het laatste succes, hoe ze naar het veld gereden zijn, of welk deuntje ze onderweg floten. Het bijgeloofritueel van Johan Cruijff is legendarisch. Het toeval willen dwingen, het is een staaltje menselijke natuur dat nog lang niet genoeg is onderzocht. Waarom speelde Ajax zo graag de eerste helft richting Diemen? En wie is daarmee begonnen? Jaren geleden heb ik eens een flauwe poging gedaan erachter te komen, maar iedere aanvoerder wees schouderophalend naar zijn voorganger. Ger van Mourik, die in de jaren vijftig de honneurs waarnam (de armband bestond nog niet) wist te melden dat het voor zijn tijd ook al zo was, en zelfs Joop Stoffelen, leidsman in de jaren veertig, had geen idee. Oudgedienden wisten te melden dat op het oude terrein vóór 1934 ook al een vaste speelrich- ting bestond. Nu lag dat terrein dwars ten opzichte van dat in De Meer, maar dat verandert niets aan het principe van een vaste speelrichting. Ik heb er destijds (zonder internet en zoekfuncties, dank u) nog naar gezocht in kranten en sportbladen, maar niemand had zich erover gebo gen. En het ergste is: er zijn geen spelers meer om het ons te ver tellen. Verbeeld ik het me, of is het bijgeloof in de ArenA veel minder? En komt het daardoor dat we de heel grote prijzen niet meer winnen? Ik ben namelijk net zo erg, en ik kan met dat soort vragen rondlopen. Waar blijven die socio-psychologen als je ze nodig hebt? Evert Vermeer Wat zijn vanaf 2010 jouw werkzaamheden geweest? Ik ben begonnen als accountmanager op de afdeling Sponsoring en kreeg al snel de kans om door te groeien tot Hoofd Sponsoring. Ik gaf leiding aan een relatief kleine afdeling. Omdat Ajax commercieel erg groeide, plaatste de toenmalige directie iemand tussen het middenmanage ment en henzelf, een Hoofd Commercie, een eer die mij werd toebedeeld. Ik was verantwoordelijk voor een groot deel van alle commerciële activiteiten binnen Ajax. Van sponsoring en marketing tot kaartverkoop. Wat zijn de commerciële uitdagingen voor Ajax de komende jaren? Die gaan gelijk op met onze sportieve uitdagingen. Internationaal moe ten wij opboksen tegen landen als Engeland en Spanje. De laagst geplaatste clubs in de Premier League krijgen alleen al ruim 10x meer tv-geld dan wij, de nummer laatst van Engeland krijgt meer dan ons totale begrotingsbedrag. Niet over zeuren, het is een gege ven. Dat betekent dat wij anders moeten denken. Op sportief gebied door de meeste pijlen te richten op de opleiding van jong talent. Zakelijk door open te staan voor nieuwe - soms wel onge wone mogelijkheden. Wat is het geheim van Ajax' goede commerciële prestaties de laatste jaren? Op elk gebied voorop willen lopen, hoort bij Ajax. Ook op commercieel gebied. Dat uitgangspunt vraagt creativiteit en lef. Bijvoorbeeld zichtbaar in de scheiding tussen shirtsponsor van de jeugd (ABN AMRO) en het eerste elftal (Ziggo). Daarnaast is er ook onze aandacht voor de Chinese markt. Vier van onze zestien sponsoren komen uit China. Daarbovenop omarmen we nieuwe ontwikkelingen. Zo contracteerde Ajax als eerste club een officiële eSporter (Koen Weijland); leuk en vooral een interessante nieuwe manier om beter in contact te komen met onze jonge fans. Hoe past de vereniging/de Toekomst in het commerciële beleid? De vereniging/de Toekomst is de basis van veel, zo niet alles. Vooral op gebied van algemeen beleid. De Toekomst moeten wij vooral koesteren en beschermen. Het is geweldig dat partners, zoals adidas en ABN AMRO, zich graag inzetten en associëren met de Toekomst. Jouw mooiste Ajax-moment? Er zijn vele, maar één stevent boven alles uit: 15 mei 2011. De dag van de derde ster is onvergetelijk, alles was mooi. De sfeer, de wedstrijd, de huldiging, het gevoel, onbeschrijflijk. Yuri van Eijden

AJAX ARCHIEF

Clubnieuws Ajax (vanaf 1916) | 2017 | | pagina 4