'Nu moeten we het waarmaken' Hoofd Commercie Menno Geelen: Ricardo Kishna ging op 15 februari tegen FC Twente voor eeuwig de boeken in als maker van de 5000ste treffer van Ajax in de Eredivisie.Tony Alderweireld, Daley Blind en Kenneth Vermeer namen op 25 januari, thuis tegen Feyenoord, afscheid. Heinz Stuy ontving zijn Bordje vanwege 25 jaar lidmaatschap. AJAX CLUBNIEUWS 12e Jaargang nummer 2 Maart 2015 INHOUD 2 Menno Geelen: 'Nu moeten we het waarmaken' 3 Van de voorzitter 4 1954: Een nieuwe wereld Wie is wie? 5 Jong Ajax Het Ajax-gevoel van 6 De jeugdleider Gedicht Talenten voor de toekomst 7 De Talentenfabriek Column Menno Pot 8 Daphne Koster: 'Eerst volledig fit worden' Ajax Vrouwen 9 Ajax Foundation 10 Zaterdagvoetbal 11 Verenigingsleven 12 Erfgoed Column David Endt COLOFON Eindredactie:Tijn Middendorp Redactie: Jan Buskermolen,Yuri van Eijden, Jan-Matthijs Harderwijk, Ronald Jonges, Ed Lefeber, Evert Vermeer Redactieadres:Ajax Clubnieuws p/a Steenbok 22, 1188 AT Amstelveen Telefoon 020 64 54 421 of 06 460 800 57 E-mail: tijn.middendorp@planet.nl Vaste medewerkers: Carel Beerenschot, Arjan Duijnker, David Endt, Simone Freling, Ralph de Haan, Hennie Henrichs, Ruben Jongkind, Wim Jonk, Jacques Kattenburg/ Martin Cloose, Bjorn Martens, Marleen Molenaar, Marjon van Nielen, Menno Pot, Tamara Schellekens, 'Tom'Bigt, Kung Tang, Rob van Vliet, Cees van Zuilen, Dolf van Zoest Foto's: Louis van de Vuurst Gerard van Hees, tenzij anders vermeld Vormgeving: Vriedesign, John de Vries Correctie: Henk Buhre Layout: Rolf Leeser Druk: Muller Visual Amsterdam Lees voor verdere informatie ook Kick Off Ajax Life Ajax Kids Club-blad www.ajax.nl facebook.com/afcajax twitter.com/afcajax plus.google.com/+afcajax In de zomer van 2010 begon Menno Geelen (33) bij Ajax als accountmanager van Aegon. Zijn bedrijfskundige studieachtergrond en erva ring op het gebied van sport marketing worden herkend, want nog geen drie maanden later is hij hoofd Sponsoring; ook op commercieel gebied krijgt jong talent een kans bij Ajax. Tweeënhalf jaar daarna maakt hij opnieuw promotie en wordt hij hoofd Commer cie, wat hij nu alweer ander half jaar is. Op kantoor in de Amsterdam ArenA vertelt hij onder andere over de zoek tocht naar de nieuwe hoofd sponsor Ziggo en wat Ajax een sponsor allemaal kan bie den. Wat doet de afdeling Commercie 'Commercie is één van de drie activiteiten, los van transfers en premies en dergelijke, die inkom sten voor Ajax genereren. De andere twee zijn Media en Mer chandise. Commercie is weer onderverdeeld in vier afdelingen: Sponsoring, Business Relations - wat voorheen Sales heette, Fan Relations en Marketing. Sponso ring is verantwoordelijk voor alle sponsoren die aan Ajax verbon den zijn. Business Relations gaat over alle skyboxen, business seats, LED boarding, etcetera. Fan Rela tions heeft onder andere te maken met kaartverkoop, zowel seizoenkaarten als losse kaarten. Marketing verzorgt alle externe commerciële uitingen van Ajax. Die vier afdelingen mag ik aanstu ren, in nauwe samenwerking met Edwin van der Sar, mijn baas. Wij hebben ons als afdeling de taak gesteld zoveel mogelijk geld te verdienen voor de club zodat we als Ajax kunnen investeren in de jeugdopleiding en Ajax 1 en voor de fans de prijzen zo vriendelijk mogelijk kunnen houden.' Hoe is de deal met Ziggo tot stand gekomen? 'Michael Kinsbergen, Edwin van der Sar en ik hebben dat in eer ste instantie met zijn drieën gedaan. Wij zeiden tegen elkaar: welke bedrijven vinden wij inte ressant om te benaderen? Daar is een lijst van 80 namen uitgeko men, waarmee we contact heb ben opgenomen. Daarvan hebben we met 30 partijen serieuze informatie uitgewisseld. Uiteinde lijk bleven daar 10 potentiële kan didaten van over, waar we alle maal serieuze gesprekken mee hebben gevoerd. UPC/Ziggo zat daar al vroeg bij. Dat voelde meteen goed en met hen waren we er ook al relatief snel uit, nu al bijna een jaar geleden. Er moest alleen nog aan wat voorwaarden voldaan worden, waarvan de belangrijkste was dat de fusie tus sen deze partijen door zou gaan. Dat heeft heel lang geduurd, omdat de Europese Commissie in Brussel daar veel tijd voor nodig had. Wij moesten het daarom stil houden en konden het nog niet bekendmaken.' Dat is jullie goed gelukt. 'Omdat Michael, Edwin en ik het in het begin alleen deden. Dat is een voordeel geweest. We heb ben geen externe bureaus inge huurd. Op een gegeven moment zijn er wel een paar mensen bijgekomen van de sponsorafde ling en de persafdeling, want dit soort dingen kun je niet alleen. Uiteindelijk is dit een prachtige teamprestatie.' Die gesprekken met die andere partijen hebben niets opgeleverd? 'Integendeel. Wij konden ABN AMRO ervan overtuigen dat de Toekomst ontzettend uniek en sterk is en dat dat heel goed bij de nieuwe strategie van de bank zou passen. Daarom is ABN AMRO partner van de Toekomst geworden.Voor Huawei was het hoofdsponsorschap een brug te ver, maar zij geloofden wel in ons verhaal en wilden wel graag aan Ajax verbonden zijn. Zij zijn nu een grote partner en hebben bij voorbeeld door het hele stadion WiFi aangelegd. Die gesprekken zijn dus heel waardevol geweest.'

AJAX ARCHIEF

Clubnieuws Ajax (vanaf 1916) | 2015 | | pagina 2