Ajax Talenten Programma Eind februari gingen de jaarlijkse talentendagen van start, waar 700 talentjes probeerden Ajax-scouts en jeugdtrainers en anderen te overtuigen van hun talenten. De meeste jongetjes dromen stiekem van een carrière bij Ajax zoals dat ook spelers als Stefano Denswil, John Heitinga en anderen is gelukt. Ajax is dit seizoen begonnen met het Ajax Talenten Pro gramma op de Toekomst. Dit initiatief is in het leven geroepen als één van het nieuwe instrument van de jeugdscouting en als alter natief voor de stages die gescoute jongens voorheen direct in de jeugdteams liepen. De drie doelstellingen die de nieuwe jeugdscouting zich voor de jongste jeugd heeft gesteld zijn: sneller handelen en daardoor vroeger in het jaar talenten in kaart hebben en vastleggen, ze geleidelijk laten wennen aan Ajax. Daarbij wil Ajax een beter trainingsprogramma leveren en tenslotte ook op een warmere manier communiceren met talenten en hun omgeving. Peter Musters, coördinator jeugdscouting en contactpersoon voor ouders en amateurclubs: 'Wij besteden ook veel aandacht aan de manier waarop we dat doen. Zo hebben de trainingen, in tegenstelling tot vroeger, een openbaar karakter. Ouders, maar ook de trainers van de clubs, zijn welkom.' Per seizoen zullen er twee rondes van het programma worden gedraaid; het eerste in het najaar en het tweede in het voorjaar. De najaarsronde kende bijna vijftig deelnemers, aan de huidige voorjaarsronde doen liefst honderd talenten mee, die zes trainingen van anderhalf uur bij Ajax doorlopen. Zo kunnen de jongens rustig wennen aan zo'n grote verandering in hun leven en aan hun nieuwe team door één keer per week mee te trai- nen.Verder blijven ze dit seizoen bij hun huidige club. Daar spelen ze hun wedstrijden en daar maken ze het seizoen af. Jasper van Leeuwen, manager jeugdscouting: 'Er wordt vooral getraind in de kleine ruimte en gelet op techniek en handelings snelheid, minder op kracht en loopvermogen. Dit met de gedachte dat de cultuur van de straat terugkomt in de opleiding. Daarvoor moeten de kaders waarbinnen de jongste jeugd voetbalt worden aangepast. Het publiek zal even geduld moe ten hebben voordat de resultaten van alle veranderingen in de ArenA te zien zijn. Maar in de onderbouw waait al een compleet andere wind. Kom daarvoor eens kijken naar de jongste elftallen op zaterdagochtend. Bron: ajax.nl Naam:Tamara Schellekens Leeftijd: 36 Beroep: Docent, journalist, ondernemer Vrijwilligster: Medewerkster Ajax Clubnieuws Bij Ajax: Vanaf 1993 Waarom juist Ajax? 'Als Brabants meisje ging ik met mijn vader in 1993 mee naar PSV - Ajax (2-1). Dennis Bergkamp scoorde toen met een prachtige lob. Ik voelde mij gelijk Ajacied.' Hoe ging het verder? 'Op mijn 15e werd ik lid van de supportersver eniging Ajax (SVA), nam deel aan het regioteam de Meijerij (Noord Babrant en omstreken), werd later voorzitter van het regioteam Gelderland-Zuid en kwam in de ledenraad. Als 22-jarige maakte ik vanaf 2003 tot 2005 deel uit van het dagelijks bestuur van de SVA. Op welke manier was je nog meer actief? 'Vanaf 1993 hielp ik bijvoor beeld Karel Kleijn, coördinator van het 'vlaggetjesteam', bij wedstrij den voor de Champions League en deelde programmaboekjes uit. Ik was ruim zes jaar steward bij uit- en thuiswedstrijden en werkte voor ABN Amro als gastvrouw in de sponsoring.' Wat heb je met het vrouwenvoetbal? 'Daar ben ik mee opgegroeid. Met international Kirsten van de Ven zijn we vanuit de box bevriend. Haar zusje en ik woonden tijdens onze studententijd in hetzelfde studentenhuis. Met haar ging ik vaak naar wedstrijden kijken. Vanaf de start van de BeNe Magazine schrijf ik over de Ajax Vrouwen in het Ajax Clubnieuws en de Oranje Vrouwen. Daarnaast schrijf ik als freelancer voor diverse vrouwelijke sportmagazines.' Je bent ook docent.Waarin? 'In marketing en communicatie met vooral focus in de sport. Dat doe ik aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en aan de Radboud Universiteit. Je leert met deze studie op een meer sociotechnische manier naar een organisatie kijken, het principe zoals Ruben Jongkind dat toepast binnen de jeugdopleiding.' Waar ligt je grootste passie? 'In het aanbrengen van nieuwe sponsoren en zakelijke relaties, en vandaar uit te communiceren. Het feit dat ik, in een mooi samenspel met Marleen Molenaar, YourGift als eerste sponsor aan de Ajax Vrouwen heb kunnen verbinden, was fantastisch om te mogen doen.' Wat zie je als je grootste uitdaging? 'Te promoveren op mijn proef schrift: de voetbalorganisatie 2020. Dat hoop ik in 2016 af te hebben en een aantal wetenschappelijke artikelen te hebben gepubliceerd.' Tijn Middendorp

AJAX ARCHIEF

Clubnieuws Ajax (vanaf 1916) | 2014 | | pagina 5