Ajax Talenten Programma
Eind februari gingen de jaarlijkse talentendagen van start, waar 700 talentjes probeerden Ajax-scouts en jeugdtrainers en anderen te overtuigen van hun
talenten. De meeste jongetjes dromen stiekem van een carrière bij Ajax zoals dat ook spelers als Stefano Denswil, John Heitinga en anderen is gelukt.
Ajax is dit seizoen begonnen
met het Ajax Talenten Pro
gramma op de Toekomst.
Dit initiatief is in het leven
geroepen als één van het
nieuwe instrument van de
jeugdscouting en als alter
natief voor de stages die
gescoute jongens voorheen
direct in de jeugdteams
liepen.
De drie doelstellingen die de
nieuwe jeugdscouting zich voor
de jongste jeugd heeft gesteld
zijn: sneller handelen en daardoor
vroeger in het jaar talenten in
kaart hebben en vastleggen, ze
geleidelijk laten wennen aan
Ajax. Daarbij wil Ajax een beter
trainingsprogramma leveren en
tenslotte ook op een warmere
manier communiceren met
talenten en hun omgeving.
Peter Musters, coördinator
jeugdscouting en contactpersoon
voor ouders en amateurclubs:
'Wij besteden ook veel aandacht
aan de manier waarop we dat
doen. Zo hebben de trainingen,
in tegenstelling tot vroeger, een
openbaar karakter. Ouders, maar
ook de trainers van de clubs, zijn
welkom.'
Per seizoen zullen er twee
rondes van het programma
worden gedraaid; het eerste in
het najaar en het tweede in het
voorjaar. De najaarsronde kende
bijna vijftig deelnemers, aan de
huidige voorjaarsronde doen liefst
honderd talenten mee, die zes
trainingen van anderhalf uur bij
Ajax doorlopen. Zo kunnen de
jongens rustig wennen aan zo'n
grote verandering in hun leven
en aan hun nieuwe team door
één keer per week mee te trai-
nen.Verder blijven ze dit seizoen
bij hun huidige club. Daar spelen
ze hun wedstrijden en daar
maken ze het seizoen af.
Jasper van Leeuwen, manager
jeugdscouting: 'Er wordt vooral
getraind in de kleine ruimte en
gelet op techniek en handelings
snelheid, minder op kracht en
loopvermogen. Dit met de
gedachte dat de cultuur van de
straat terugkomt in de opleiding.
Daarvoor moeten de kaders
waarbinnen de jongste jeugd
voetbalt worden aangepast.
Het publiek zal even geduld moe
ten hebben voordat de resultaten
van alle veranderingen in de
ArenA te zien zijn. Maar in de
onderbouw waait al een compleet
andere wind. Kom daarvoor eens
kijken naar de jongste elftallen op
zaterdagochtend.
Bron: ajax.nl
Naam:Tamara Schellekens
Leeftijd: 36
Beroep: Docent, journalist, ondernemer
Vrijwilligster: Medewerkster Ajax Clubnieuws
Bij Ajax: Vanaf 1993
Waarom juist Ajax? 'Als Brabants meisje ging ik met mijn vader in
1993 mee naar PSV - Ajax (2-1). Dennis Bergkamp scoorde toen
met een prachtige lob. Ik voelde mij gelijk Ajacied.'
Hoe ging het verder? 'Op mijn 15e werd ik lid van de supportersver
eniging Ajax (SVA), nam deel aan het regioteam de Meijerij (Noord
Babrant en omstreken), werd later voorzitter van het regioteam
Gelderland-Zuid en kwam in de ledenraad. Als 22-jarige maakte ik
vanaf 2003 tot 2005 deel uit van het dagelijks bestuur van de SVA.
Op welke manier was je nog meer actief? 'Vanaf 1993 hielp ik bijvoor
beeld Karel Kleijn, coördinator van het 'vlaggetjesteam', bij wedstrij
den voor de Champions League en deelde programmaboekjes uit.
Ik was ruim zes jaar steward bij uit- en thuiswedstrijden en werkte
voor ABN Amro als gastvrouw in de sponsoring.'
Wat heb je met het vrouwenvoetbal? 'Daar ben ik mee opgegroeid.
Met international Kirsten van de Ven zijn we vanuit de box bevriend.
Haar zusje en ik woonden tijdens onze studententijd in hetzelfde
studentenhuis. Met haar ging ik vaak naar wedstrijden kijken. Vanaf
de start van de BeNe Magazine schrijf ik over de Ajax Vrouwen in
het Ajax Clubnieuws en de Oranje Vrouwen. Daarnaast schrijf ik als
freelancer voor diverse vrouwelijke sportmagazines.'
Je bent ook docent.Waarin? 'In marketing en communicatie met
vooral focus in de sport. Dat doe ik aan de Hogeschool van Arnhem
en Nijmegen en aan de Radboud Universiteit. Je leert met deze
studie op een meer sociotechnische manier naar een organisatie
kijken, het principe zoals Ruben Jongkind dat toepast binnen de
jeugdopleiding.'
Waar ligt je grootste passie? 'In het aanbrengen van nieuwe sponsoren
en zakelijke relaties, en vandaar uit te communiceren. Het feit dat
ik, in een mooi samenspel met Marleen Molenaar, YourGift als
eerste sponsor aan de Ajax Vrouwen heb kunnen verbinden, was
fantastisch om te mogen doen.'
Wat zie je als je grootste uitdaging? 'Te promoveren op mijn proef
schrift: de voetbalorganisatie 2020. Dat hoop ik in 2016 af te hebben
en een aantal wetenschappelijke artikelen te hebben gepubliceerd.'
Tijn Middendorp