'Wij kunnen voor een aangenamer leefklimaat zorgen' Manager Public Relations Simone Freling: Hartstocht Bij afwezigheid van Frank de Boer (Nederlands Elftal) en zes spelers van het Nederlands Elftal onder 19 op Malta, coachten Bob de Klerk en Jan Olde Riekerink de A1 in de bekerwedstrijd tegen AZ het elftal naar een klinkende 6-1 overwinning met twee goals van uitblinker Christian Eriksen. tevens STAA, Stichting Toeganke lijkheid Amsterdam Arena, opge richt, waardoor onder andere 145 visueel en lichamelijk gehan dicapten de wedstrijd kunnen bijwonen. Pijlers Naast die projecten en activitei ten hebben Freling en haar twee medewerkers Ineke Gielen en Stephen Andes hun handen vol aan alle andere aanvragen die Ajax dagelijks binnenkrijgt.'De hele wereld weet ons te vinden.Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.Wij hebben vier lijnen op de PR-afdeling en die gaan ook mee naar huis.'Welke aanvragen wor den dan gehonoreerd en welke niet? 'Ajax' MVO-beleid is gericht op sport en gezondheid, sociale integratie en educatie. Dat zijn voor ons hele belangrijke pijlers.' Die vier dragers worden binnen kort onder een officiële paraplu gehangen: de Ajax Foundation. 'Iedere dag gebeurt er iets maat schappelijks, en wij hebben na jaren besloten om het meer te centreren.'Wat is het nut van zo'n afgebakend kader? 'Op die manier kun je dingen makkelijker oor merken. Als je een aanvraag krijgt voor de straathonden in Calcutta, kun je heel rechtmatig zeggen: "het spijt ons, we wensen U heel veel succes met uw project, maar dat past niet in ons beleid." Al heb ik daar nog moeite mee, want m'n verstand zegt:"O nee, het kan niet meer, dit is ons beleid, maar aan de andere kant denk ik dan weer wat een geweldig initiatief'". Die bevlogenheid en geestdrift kenmerken het betoog van Fre- ling, die nauwelijks te onderbre- Eind vorige eeuw, toen Ajax nog in De Meer huisde, was zo'n beetje iedereen verantwoor delijk voor het PR-beleid. Dat 'beleid' hield in dat het bestuur, de directie en vele vrijwilligers voor Ajax' public relations zorg den. Met de verhuizing naar de ArenA groeide naast het aantal beschikbare stoeltjes ook het besef dat er op dat gebied meer structuur nodig was. Simone Freling (49), manager public rela tions, werd twaalf jaar geleden gevraagd om een PR-afdeling op te zetten, waar zij in de loop der jaren ook steeds meer een maat schappelijk karakter aan heeft gegeven.'Dat heb ik er als een rode draad door verweven. Ik dacht: dat is ook PR, dat moet je gewoon doen. En dat heeft de club volledig omarmd.' Grote projecten Ajax' PR-afdeling kan dan ook inmiddels met recht Ajax' PR- én MVO-afdeling genoemd worden, benadrukt Freling:'Ik denk dat zeker 65 procent van onze werk zaamheden MVO is. Dat is zo gegroeid.' MVO, maatschappelijk verantwoord ondernemen, houdt simpelweg in: wat doet een bedrijf in de maatschappij? Luiste rend naar Frelings verhaal is dat in Ajax' geval een hele hoop:'de grote dingen waar we echt struc tureel voor gaan, dat zijn Ronald McDonaldVU Kinderstad, Missie Amsterdam Zuidoost, Missie Ajax Cape Town en Ajax' Scholenpro- ject in de Wijk. Daarnaast hebben we ook een samenwerking met Right to Play als groot internatio naal doel.' Ook werkt Ajax samen met onder andere Scoren voor Gezondheid, KiKa en Doe een Wens. In het voorjaar van 2005 is 4 AJAX CLUBNIEUWS SEPTEMBER/DECEMBER 2009

AJAX ARCHIEF

Clubnieuws Ajax (vanaf 1916) | 2009 | | pagina 4