Samenkomst Gevoelsproduct VAN DE VOORZITTER Voetbal en de recessie totaal met z'n elven. Daar hangen ook nog een heleboel toeleveran ciers onder, zoals 11 TV Video Producties, dat facilitaire onder steuning levert voor AjaxTV Daarnaast hebben we de Ajax Uitgeverij, waar een drukkerij en een vormgever onder zitten. En dan hebben we nog de website, waar weer hosting, streaming en een contentmanagementsysteem onder hangen met allerlei bedrij ven die Ajax als toeleverancier bedienen. Ook zorgen wij ervoor dat de sponsors van Ajax en ook de Ajax-community zo goed mogelijk bediend worden via de media.Voor sponsors is het belangrijk dat ze exposure creë ren; voor onze fans is het belang rijk dat ze weten wat er met Ajax gebeurt.' In de schijnwerpers 'Beleving' en 'exposure' zijn ter men die veelvuldig terugkomen in Marks betoog. Hoe brengt de media-afdeling van Ajax de club en haar sponsors onder de aan dacht? 'Je kunt je voorstellen dat een samenvatting, die we via Ere divisie Live en onze website uit zenden, het Ajax-shirt onder de aandacht brengt en zo exposure genereert voor Aegon en adidas. Hetzelfde geldt voor alle boarding die om het veld heen staat: het is één groot platform voor expo sure.' Mark vertelt hoe Ajax haar community bedient, zowel in binnen- als buitenland:'We probe ren Ajax-content via zo veel mogelijk platformen weg te spe len. Dus dan heb je het over internet, mobiel, Eredivisie Live. Daarnaast hebben meerdere internationale televisiestations een licentie genomen om Ajax Club TV te kunnen uitzenden. Daardoor is Ajax Club TV sinds dit seizoen in 35 landen te zien, een uniek aantal als je dat verge lijkt met elke andere club in de eredivisie.' Licentiedeals in de internationale mediawereld zijn Mark van Leest niet vreemd. Eerder werkte hij voorWarner in New York en voor PolyGram (later Universal) in Londen. Bij Ajax kan hij zijn ervaring in de entertainmentin dustrie, die volgens hem 'van licenties aan elkaar hangt', com bineren met zijn kennis over nieuwe media, die hij als manager business development opdeed bij Wegener:'Je hebt bij Ajax heel veel te maken met licensing, met deals maken en aan de andere kant ook nog met het'nieuwe media'-stuk. Dus wat dat betreft kwamen die ervaringen van twee kanten eigenlijk heel goed samen.' Op de vraag waarin Ajax van een 'normaal' bedrijf verschilt, ant woordt Mark:'Het grootste ver schil is de aandacht die het krijgt en het feit dat iedereen meekijkt met wat je doet. Als Ajax iets introduceert dan moet het ook meteen goed zijn. Je kunt het je niet veroorloven om met een half product te komen en het verder door te ontwikkelen omdat er gewoon heel erg naar Ajax geke ken wordt. Ajax heeft een voor beeldfunctie en het is tegelijker tijd een gevoelsproduct. Het is echt een product waar een emo tie aan ten grondslag ligt en waar over iedereen een mening heeft. Daardoor raken mensen ook nooit uitgesproken over Ajax.' Jan-Matthijs Harderwijk Als voorzitter van onze vereniging, heb ik in ons clubblad voornamelijk aandacht besteed aan verenigingszaken. Daarom leek het mij goed om stil te staan bij de gevolgen die de huidige economische crisis zou kunnen hebben voor het internationale topvoetbal, en hoe gevoelig onze club voor de recessie zal blijken te zijn. Eerst zou ik iets willen zeggen over de situatie bij de 'big spenders' in het internationale topvoetbal, en dan vooral in Engeland. Als ik supporter zou zijn van Manchester United, Liverpool, Chelsea of West Ham United, dan zou ik mij behoorlijk nerveus maken.Voor veel geld zijn deze clubs gekocht door rijke Amerikanen, Russen of IJslanders. Over de torenhoge schulden moeten de clubs de rente betalen, terwijl de eigenaren financieel (vaak) gigantische verliezen hebben geleden. Vervolgens komen ze tot de ontdekking dat het wel heel sexy is eigenaar van een voetbalclub te zijn, maar dat het ook een heel dure hobby is, en de vraag gaat zich dan ongetwijfeld opdringen of dit dure 'speeltje' al die centen wel waard is. Dan dreigt dus het gevaar dat een aantal van de beroemdste, meest traditionele voet- balbolwerken van de wereld in zeer ernstige problemen komen. Het meest manifesteert zich dat in Engeland, maar het is ook een serieus gevaar voor een aantal grote clubs in Italië, Spanje en Rus land. En zelfs in Nederland zijn er - op veel kleinere schaal - clubs waar deze situatie zich kan voordoen. En Ajax dan? Wat ben ik ontzettend blij dat wij geen eigenaar heb ben die in de hierboven omschreven categorie valt. Dat wij mooie doorlopende sponsorcontracten hebben, een groot en modern stadion, een uitstekende directie en dito technische staf en ook nog een gezond eigen vermogen. En vooral een top jeugdopleiding! Dat betekent natuurlijk niet dat wij niets zullen merken. Kaartver koop en merchandising kunnen iets teruglopen, maar in ons geval lijken de gevolgen van de recessie toch heel goed te managen. Daarom mag er, ondanks het feit dat het bij ons soms wel eens onrustig is, een groot compliment worden gegeven aan al die bestuurders, directeuren en opleiders die ons in deze comforta bele positie hebben gebracht. Dat mag ook wel eens een keer gezegd worden! Uri Coronel, Voorzitter AJAX CLUBNIEUWS JANUARI/FEBRUARI 2009 3

AJAX ARCHIEF

Clubnieuws Ajax (vanaf 1916) | 2009 | | pagina 3