'Ajax is een gevoelsproduct' Van de redactie Media Manager Mark van Leest: Als sluitstuk van 2008 werd op 16 december het traditionele Dirk de Groot Gala georganiseerd. 50 personen verdeeld in 8 ploegen streden om de felbegeerde beker. Het team met Siver Abdulrahman, Measons Dirks, BnarToofek en OlafVersloot bleef ongeslagen en ontving van Dirk de beker. Ajax Clubnieuws 6e Jaargang nummer 1 januari/februari 2009 Inhoud 2 Van de redactie Mark van Leest:'Ajax is een gevoels- product' 3 Van de voorzitter 4 Dagboek van Miel Brinkhuis 5 GedichtAjax Ledenraad 6 Maarten Stekelenburg naar Ajax Capetown Ajax Academy Club 7 Zaterdagvoetbal •Wie is wie? 8 Evenementen Column David Endt Colofon Redactie:Jaap Ellerbroek, Ed Lefeber,Tijn Middendorp (eindredacteur), Klaas Vos Redactieadres: Steenbok 22, 1 188 AT Amstelveen Telefoon 020 64 54 421 of 06 460 800 57 E-mail: tijn.middendorp@planet.nl Medewerkers:André Kraan /Wim Schoevaart (Ajax Intern), David Endt (Columnist),Jan-Matthijs Harderwijk, Ed Lefeber (de Toekomst), Hans Bijvank FlorisThoolen Rob Stol (Jeugdvoetbal), Jan Buskermolen (Evenementen), Nico Schlette (Zaterdagvoetbal), Cees van Zuilen (Huisdichter) Foto's: Louis van de Vuurst, tenzij anders vermeld Vormgeving:Vriedesign, John deVries Productie:Jeroen AlberdingkThijm (Ajax Marketing) Correctie: Henk Buhre Druk: Stadsdrukkerij Amsterdam Lees voor verdere informatie ook: KICK OFF AJAX LIFE AJAX KIDS CLUBBLAD EXTRANET WWW.AJAX.NL 2 In dit eerste nummer in ons lustrumjaar is de aandacht voor een deel gericht op pers en de media. Veel clubs hebben daar een haat-liefdeverhouding mee. Vooral topclubs. Omdat hoge bomen altijd veel wind vangen staat ook onze club permanent in de schijnwerpers van alle media, zowel in binnen- als in buitenland. Binnen Ajax heeft Miel Brinkhuis als perschef onder meer de taak al die contacten in goede banen te leiden. Dat zijn er niet weinig, gemiddeld onge veer 1500 tot 2000 per seizoen, zo laat hij weten in zijn dagboek dat hij dit keer voor zijn rekening heeft genomen. Ossendrecht Media manager Mark van Leest zit ook niet stil. Hij licht wat ontwikkelingen toe als 'Smart Stadium' dat samen met sponsor Sony van de grond moet komen. Ook andere zaken waar de media-afdeling van Ajax mee bezig is, komen aan de orde in het gesprek met onze nieuwe medewerker Jan-Matthijs Har derwijk. Deze jongeman neemt deels de plaats in van Klaas Vos. Die heeft besloten een werkkring als dominee te accepteren in de gemeente Ossendrecht, nu niet bepaald een locatie onder de rook van Amsterdam. Niet dat hij ons de rug toekeert. In tegen deel. Want op afstand blijft hij gelukkig verbonden aan de redactie. Succes in Ossendrecht, Klaas! Tijn Middendorp Zondagmiddag, twee uur, op weg naar de ArenA. Ik tast in m'n zakken en m'n hart staat even stil. Seizoenkaart vergeten. Vrijwel direct realiseer ik me echter dat ik helemaal geen seizoenkaart nodig heb: m'n mobieltje is immers mijn toe gangsbewijs, dus ik kan gewoon het stadion in. Dit en meer moet binnen enkele jaren mogelijk zijn als de ArenA is omgetoverd tot 'Smart Stadium': een innovatief concept dat de beleving in het stadion moet vergroten met behulp van de nieuwste elektro nische toepassingen.Aan het woord is Mark van Leest (40), sinds begin 2007 Media Manager bij Ajax:'We zijn een sponsor overeenkomst met Sony aange gaan om het'Smart Stadium' nu echt verder te ontwikkelen. Er komen nieuwe videoschermen boven het veld, er komen overal narrowcasting-schermen, en er komen nieuwe manieren van betalen. Ik denk dat er heel veel leuke toepassingen mogelijk zijn, ook op mobiel gebied.' Beleving Volgens Mark neemt met het ophangen van narrowcasting- schermen de beleving in het sta dion toe.'Op dit moment bieden wij niet de faciliteiten om bijvoor beeld een persconferentie na de wedstrijd goed te kunnen zien. Met het'Smart Stadium' gaat dat veranderen waardoor mensen hopelijk na afloop wat langer blijven.We gaan een groot scherm neerzetten bij vak 1 1 1 waar mensen naar de samenvat ting van de wedstrijd kunnen kijken. Ook blijft de horeca daar open zodat mensen na afloop nog een biertje kunnen drinken. Zo wordt het in elk geval meer de moeite waard en ook een stuk gezelliger om met z'n allen te blijven. Je moet dan uiteraard wel voor de mensen de juiste omge vingsfactoren creëren. Het moet wel gewoon gezellig zijn. Als twin tig procent van het publiek op deze manier langer blijft, hebben we al veel gewonnen.' Activiteiten Grootse plannen, mooie vooruit zichten. En dan te bedenken dat het'Smart Stadium' slechts één van de vele projecten is waar de media-afdeling van Ajax zich mee bezighoudt. Mark:'We zijn in AJAX CLUBNIEUWS JANUARI/FEBRUARI 2009

AJAX ARCHIEF

Clubnieuws Ajax (vanaf 1916) | 2009 | | pagina 2