Pieken en dalen 'fï een onderverdeling: we hebben een aparte accountmanager voor Aegon, die zich nergens anders mee bezig houdt. Zelf houd ik me bezig met hoofdsponsor adidas, en met ABN AMRO, Amstel en ATP als partners. Dat is mijn afde ling, daar heb ik dagelijks contact mee. Ik bewaak de belangen van de sponsors en partners binnen de club. Namens adidas zorg ik er bijvoorbeeld voor dat spelers niet met een ander merk schoenen op het veld staan. Dat soort dingen zijn contractueel vastgelegd en bij de begeleiding hoort dus ook het uitwerken van wat je met elkaar hebt afgesproken.' Skyboxen In al die jaren heeft Daan prak tisch alle commerciële verande ringen en ontwikkelingen meege maakt. Een project waar hij nauw betrokken bij was en waar hij vooral trots op is, is de opzet van de skyboxen. Daan, terugkijkend: 'Het verkopen van skyboxen was één van m'n eerste projecten, eind jaren tachtig nog een volsla gen onbekend fenomeen. Daar heb ik ontzettend veel tijd in gestoken en dat is toch echt een begrip in de voetballerij gewor den. Meereizen met het eerste elftal is ook zo'n ontwikkeling geweest. Arie van Eijden zei altijd: 'We gaan er geen reisclub van maken' en er ging dan ook altijd maar één iemand van de sponso ring mee. Dat is toen op mijn voorspraak omgedraaid. Je con current kan in principe bijna het zelfde geven als wat jij biedt. Maar meereizen met het team, zo dicht tegen het hart van de vereniging aan, dat is toch uniek. Het is een absolute trigger in een sponsor contract.' Heeft hij dan niet gewoon gezorgd voor de commercialise ring van de club, waar veel men sen zo'n kritiek op hebben? Daan: 'Ik kan me heel goed voorstellen dat men er zo naar kijkt. Gelukkig heb ik naast mijn algemene voet balachtergrond ook een Ajax - achtergrond, en vanuit die optiek probeer ik altijd de balans in de gaten te houden tussen voetbal- technische zaken en commercie. Daarom zorg ik naast mijn werk zaamheden als commercieel manager ook voor de organisatie van vriendschappelijke wedstrij den voor het eerste elftal, van het LG Amsterdam Tournament tot trainingskampen.Aan de ene kant wil ik daar geld mee verdienen en aan de andere kant moet ik voet- baltechnisch een zo goed moge lijk programma neerzetten. Het trainingskamp is namelijk zo ongelooflijk belangrijk voor het team en de technische staf. Daar laat ik nooit de commercie in prevaleren. En juist omdat wij het zo goed doen met sponsors zijn hier de prijzen van de seizoen kaarten zo laag. Niet als je in het duurdere segment komt - sky boxen, business seats - maar ook dat helpt juist om de prijs van het kaartje van de gewone man laag te houden.' Daan benadrukt ten slotte dat Ajax ondanks de min dere successen van de laatste jaren commercieel gezien nog steeds een gewilde naam is.'Als men het over Nederlands voetbal heeft, dan is het eerst altijd Ajax. Als je in Moskou of waar dan ook in een taxi zit en je zegt dat je uit Amsterdam of Nederland komt, dan reageert er altijd wel eentje met "Ajax".' Jan-Matthijs Harderwijk en Klaas Vos Zo aan het eind van het jaar is het een mooie M gelegenheid wat ontwikkelingen van de laatste tijd op een rijtje te zetten met veel positief nieuws. Maar ook een paar zeperds. Dan denk ik natuurlijk aan de uitnederlaag tegen AZ (kan altijd gebeuren) en vooral aan de uit schakeling in het bekertoernooi tegen Volendam. Bovendien was het afscheid van Sjakie Wolfs verdrietig voor alle Ajacieden, maar wat een groots afscheid hebben onze supporters voor hem geor ganiseerd! Maar zoals gezegd, daar staan veel positieve dingen tegenover zoals een prima resultaat tegen PSV. Het was pas onze tweede competi tiezege tegen de Eindhovenaren sinds deArenA in 1996 werd geopend en - zeker zo belangrijk - met prima voetbal. En natuurlijk de mooie zege in Hamburg. Het is alweer lang geleden dat wij een aansprekende tegenstander in een Europese uitwedstrijd wisten te verslaan. Fijn ook dat wij door 4000 supporters werden gesteund. Helaas is toch weer een groepje geteisem - een betere naam weet ik niet voor deze lieden - meegereisd. Lieden die vernielingen aan richten en onze naam te grabbel gooien.Wij schamen ons dat in Hamburg 1400 politiemensen werden opgetrommeld omdat Ajax op bezoek komt. Iets wat onze prima gastheren in Hamburg niet verdiend hebben. Hoewel ik niet aanneem dat het clubblad in deze kringen gelezen wordt, heb ik toch een mededeling voor deze lieden: wij moeten jullie niet, en wij zouden het erg op prijs stellen als jullie voortaan uit onze buurt blijven! Om dan maar weer naar de positieve dingen te gaan: de benoeming per 1 januari van Rik van den Boog als onze nieuwe algemeen directeur.Wij denken in Rik de ideale man gevonden te hebben. En dat Henri van der Aat aanblijft als commercieel directeur is even eens heel goed nieuws. Er zijn maar weinig mensen in Nederland die zoveel van sportmarketing weten als Henri. Tenslotte nog een opmerking over de nieuwjaarsreceptie.Wij heb ben besloten af te zien van een grote receptie met een uitgebreide rede van de voorzitter in aanwezigheid van de pers. Dat past niet in het communicatiebeleid zoals wij dat ontwikkeld hebben.Wel is besloten tot een Nieuwjaarsborrel, die door de Evenementen commissie is vastgesteld op 1 1 januari a.s.Vanwege mijn afwezig heid zal in elk geval Cor van Eijden daar namens het bestuur met u het nieuwe jaar inluiden. Ik wens u nu alvast hele fijne feestdagen toe. Dat 2009 voor Ajax een goed jaar mag worden! Uri Coronel, Voorzitter AJAX CLUBNIEUWS NOVEMBER/DECEMBER 2008

AJAX ARCHIEF

Clubnieuws Ajax (vanaf 1916) | 2008 | | pagina 3